کد خبر: ۱۱۱۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳

رییس مرکز آمار: دولت صلاح دید، نرخ تورم را اعلام می‌کنیم

در زمینه اطلاعات اقتصادی با چالش بزرگی مواجه هستیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز آمار گفت: در زمینه اطلاعات اقتصادی با چالش بزرگی مواجه هستیم، نزدیک به 12 پایگاه پشتیبان از راهبر ناجا گرفته تا وزارت بازرگانی و وزارت اقتصادی و دارایی و بانک‌ها، باید با سامانه مرکز آمار ایران یکسان شوند و این اطلاعات اقتصادی را راستی‌آزمایی کنند؛ فرآیند کار کند است، چون یکپارچگی اطلاعاتی در کشور وجود ندارد. 

عادل‌آذر با بیان این‌که این کار امر زمان‌بری خواهد بود، اظهارداشت: با تأکید رییس‌جمهوری و پی‌گیری وزیر امور اقتصادی و دارایی امیدوارم که این کار تا آخر سال انجام شود. 

وی با اشاره به مشکلات راستی‌آزمایی که مرکز آمار در طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار با آن روبه‌رو بود، تصریح کرد: باید همواره با عنوان یک آسیب و چالش در نظام آمار و اطلاعات کشور از این موضوع یاد کنیم زیرا جزو دغدغه‌های مرکز آمار ایران و دولت است. 

آذر ادامه داد: جزیره‌ای عمل کردن در تولید آمار و اطلاعات مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرده و دستگاه‌های مختلف برای یک شاخص واحد، اعدد مختلفی را ذکر می‌کنند که این امر در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و نیز در سیاست‌گذاری‌ها، ما را با مشکلات عدیده مواجه می‌سازد. واقعیت این است که این امر به عنوان یک چالش جدی در نظام آماری کشور مطرح است. 

رییس مرکز آمار که با نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت‌و گو می‌کرد، با اشاره به اینکه قرار است در دولت چند حرکت خوب با عنوان یکپارچه‌سازی و ساماندهی نظام اطلاعات آماری کشور اتفاق افتد، گفت: از یک طرف نظام اطلاعات و آمار ایرانیان و از طرفی نظام آمار و اطلاعات ایرانیان مقیم خارج از کشور و از طرفی دولت الکترونیک و سامانه دولت الکترونیک که سامانه‌های اداری و دولتی را تولید می‌کند مطرح می‌شود. مرکز آمار ایران دو برنامه جدی را در این حوزه پی‌گیری می‌کند. 

وی ادامه داد: یکی آمارهای ثبتی یعنی آمارهایی که در وزارت بازرگانی، اقتصادی و دارایی، صنایع و وزارتخانه‌ها و نهادهای اداری مختلف، ثبت و احوال و قوه‌قضاییه و... اتفاق می‌افتد را با هم مرتبط می‌کند و مرکزیت آن مرکز آمار ایران خواهد بود؛ یعنی این آمار در جاهای مختلف تولید می‌شود اما در یک جا، وصل و پردازش می‌شود. دلیلش هم این است که واسطه طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها مرکز آمار ایران به عنوان یک مرکز که از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدرتمند شده و پیشرفته‌ترین تجهیزات در اینجا نصب شده قابلیت این کار را دارد. 

آذر با تاکید بر اینکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری به‌شدت دنبال یکپارچگی این اطلاعات است، گفت: از آنجا که آمارهای رسمی را مرکز آمار ایران تولید کند؛ براساس قانون و تصویب شورای عالی آمار ایران که اخیرا انجام شد مرکز آمار ایران مرجع رسمی تولید، تهیه و انتشار آمارهای رسمی کشور است. مثل نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، بهره‌وری، GDP و... دستگاه‌های بخشی، دولت و مجلس سعی می‌کنند که مرکز آمار ایران را در این حوزه تقویت کنند به خصوص در زمینه تولید، اعلام و انتشار آمار رسمی. 

رییس مرکز آمار با بیان اینکه همیشه این احتمال وجود دارد که به مرور زمان قانون مرکز آمار به فراموشی سپرده شود، گفت: سعی همه این است که قانون مرکز آمار ایران احیا شود. در همین راستا خوشبختانه تصویب برنامه پنج‌ساله آمار کشور را که از سال 1389 تا 1393 است در شورای عالی آمار دنبال می‌کنیم و اکثر مفاد آن تصویب شده است و از جمله اهدافی که در این برنامه داریم شامل ارتقای نظام آماری ثبتی دستگاه‌های اجرایی، ساماندهی و توسعه تولید آمار به روش ثبتی و حفظ و توسعه محیط کاری پیوسته و یکپارچه مبتنی بر ICT در نظام آماری کشور است. 

او ادامه داد: یکی از دلایلی که هر دستگاهی به صورت مجزا کار می‌کند این است که سیستم‌های فناوری اطلاعات پیشرفته‌ای در کشور نصب نشده که بتوان آنها را به هم پیوند زد ولی اگر فناوری آن موجود باشد می‌توان آنها را به هم وصل کرد. 

به گفته عادل آذر، بهینه‌سازی شیوه تولید، پژوهش و اطلاع‌رسانی آمار با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، ارتقای فرهنگ آماری پاسخگویان، کاربران، تولیدکنندگان و سیاستگذاران و مدیران ارشد جامعه و ساماندهی حداقل 60 سیستم اطلاعاتی، عملیاتی در دستگاه‌های اجرایی از دیگر کارهای کلیدی ما است. 

آذر تاکید کرد: نکته مهم تعهد، پایبندی و وفاداری سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و دولت‌مردان به قانون است که عنوان می‌کند مرجع رسمی، مرکز آمار ایران است. دولت صلاح بداند، آمار را منتشر می‌کنیم 

رییس مرکز آمار در ادامه این گفت‌و گو، یکی از شاخص‌های رسمی مورد بررسی توسط مرکز آمار را نرخ تورم عنوان کرد و گفت: حدود 30 سال است که مرکز آمار ایران دفتر حساب‌های اقتصادی دارد و شاخص‌های قیمتی، نرخ تورم، حساب‌های منطقه‌ای و ملی، فصلی و سالانه را محاسبه می‌کند، اما در زمینه نرخ تورم برای اینکه این اختلاف حل شود سال 1384 تصمیمی گرفته می‌شود که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار ایران، هر دو نرخ تورم را محاسبه کنند. 

وی ادامه داد: برای اینکه این تشتت از بین برود گفته شد که بانک مرکزی این وظیفه را به عهده بگیرد اما مرکز آمار ایران شاخص‌های خود را به دولت بدهد اگر دولت مصلحت دید اعلام کند. ما در حال حاضر تا دوازدهم هر ماه این اطلاعات را به دولت ارایه می‌دهیم و دولت در صورت صلاحدید می‌تواند نرخ تورم مرکز آمار ایران را اعلام کند. 

آذر خاطرنشان کرد: خوشبختانه اختلاف، معنی‌دار نیست و بعد از نشست‌های متعددی که با رییس کل بانک مرکزی داشتیم به نتایج واحدی می‌رسیم. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان به صراحت اعلام کرد که بعد از این، مسئولیت ارایه نرخ تورم با بانک مرکزی است یا مرکز آمار ایران؟ گفت: هنوز نه، چون ما در فرآیند اجرایی هستیم. ولی می‌توان گفت که مرکز آمار ایران با بانک مرکزی به یک چارچوب و توافق دست می‌یابند. 

رییس مرکز آمار ادامه داد: هر دستگاهی به‌طور معمول برنامه پنجساله خود را دارد که مرکز آمار ایران هم از جمله دستگاه‌های حاکمیتی است که برنامه سال 1389 تا 1393 خود را تدوین کرده است. مرجع و تصویب این برنامه، شورای عالی آمار است که 7 ماده از 9 ماده را به تصویب رسانده است. 

او افزود: به‌طور قطع این برنامه ملهم از سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه است ولی اینکه این مسأله در برنامه پنجم آمده یا نه باید گفت که برنامه پنجم توسعه سند مادر و بالادستی است و این برنامه باید از برنامه پنجم تبعیت کند. از مهم‌ترین موارد آن می‌توان به بحث چشم‌انداز مطلوب‌ مرکز آمار ایران اشاره کرد که این مرکز را یک نظام کارا و پویا مبتنی بر فناوری‌های نوین تعریف کرده که درصدد یکپارچه‌سازی و مستندسازی آمار و اطلاعات کشور است. 

آذر درخصوص نرخ بیکاری بهار امسال نیز گفت: معمولا نرخ بیکاری در فصل زمستان بالا است. ولی امسال به دلیل خشکسالی و رکود کشاورزی سال 1387 این نرخ بالاتر رفت. با این حال چون سیاست دولت انقباضی بود به ویژه به لحاظ کنترل تورم و رکود در صنعت ساخت و ساز افزایش نرخ بیکاری طبیعی بود. 

رییس مرکز آمار همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا سیاست‌های کنترل جمعیت دنبال می‌شود یا خیر، تصریح کرد: شرایط، همان شرایط پایدار پنج سال گذشته است به جز بحث یک میلیون تومانی که برای نوزادان در نظر گرفته شده و ممکن است به نوعی سیاست تشویقی محسوب شود، شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به ویژه دانش خانواده‌ها به قدری نسبت به دهه اول و دوم انقلاب متفاوت شده که این امور را به عنوان جنبه تشویقی نمی‌توان تفسیر کرد و گمان نمی‌کنم تأثیری بر نرخ رشد جمعیت داشته باشد. 

او ادامه داد: به نظر من همین روند رشد جمعیت در حد 1.5 درصد ادامه دارد. از سال 1375 تا 1385 این نرخ 1.06 بوده که به‌طور دقیق این نرخ اکنون 1.47 است. فکر می‌کنم تا 5 سال آینده نرخ رشد جمعیت در حد 1.5 درصد باقی بماند. 

او پرداخت یک میلیون تومان به ازای تولد هر نوزاد را تشویقی ندانست و گفت: به نظر من در روستاها نیز بافت فرهنگی تغییر کرده و دلیل آن ازدیاد دانشگاه‌ها است که چهره روستاها و شهرها را تغییر داده است. سطح سواد، بینش افراد، مسایل بهداشتی و سلامت و... سطح آگاهی عمومی را تغییر داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
0
0
وقتی اعلام تورم را دولت باید بگوید حتما نرخ تورم را هم دولت می گوید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین