کد خبر: ۱۱۱۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵

چگونه پول‌های فوتبال ایران به آمریکا رفت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «حساب‌های شما مسدود است و ما این پول را به حساب‌تان واریز نمی‌کنیم. حتی اگر ارقام دیگری هم برای تان واریز شود، مسودود خواهد شد.» این پاسخ چارترز بانک آمریکا بود به درخواست فدراسیون ایران برای بازپس دادن یک میلیون دلاری که از حساب AFC کم شده تا به فدراسیون ایران پرداخت شود. 

علی کفاشیان این اتفاق را بخشی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران می‌داند که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند. واریز هرگونه ارزی به حساب‌های ایران از سوی آمریکا تحریم است و فدراسیونی‌ها به همین دلیل بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دلار از پول هایی که باید از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گرفتند را دریافت نکرده‌اند.

خزایی مسئول پیشین خزانه‌داری فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: «من وقتی در فدراسیون مسئولیت داشتم این اتفاق رخ داد، آنها پول‌ها را همان طور که رئیس فدراسیون اعلام کرد به ما نمی‌دهند. البته تا جایی که من می‌دانم با پیگیری‌های مسئولان این مشکلات در حال حل شدن است و به‌زودی پول‌هایی که از فیفا طلب داریم را می‌گیریم.»

اما چه اتفاقی رخ داده که پول‌های فدراسیون فوتبال ایران سر از حساب‌های بانکی آمریکایی در آورده استدر پاسخ به این سئوال مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفته بود: «کنفدراسیون در بانکی در منهتن حساب دارد که این پول‌ها از سوی آن بانک ضبط شده است.»

گفته‌هایی که اگر دقیق‌تر ریشه‌یابی شود اینگونه باید آن را شرح داد. تیم ملی به ازای 8 بازی مرحله مقدماتی جام جهانی که با علی دایی و افشین قطبی برگزار کرد رقمی را از کنفدراسیون آسیا طلب دارد. رقمی نزدیک به 125 هزار دلار برای هر مسابقه. AFC حق پخش این بازی‌ها را به فدراسیون‌های ملی واگذار نکرده بود و همه درآمدهای ناشی از تبلیغات محیطی و پخش تلویزیونی‌اش به آنها می‌رسید و به‌ازای آن برای هر بازی مبلغ 125 هزار دلار به فدراسیون‌ها سوبسید می‌داد تا هزینه‌های‌شان را تامین کنند. پولی که از یک‌سال قبل آنها برای تحویل به ایران در حساب‌های‌شان داشتند اما ایران برای دریافتش باید راه حلی را انتخاب می‌کرد. درست در حوالی مقر کنفدراسیون بانکی ایرانی، مالزیایی است که فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت از این طریق پول‌هایش را از AFC بگیرد. فری بانک کوالالامپور که طرف قرارداد با بانک ملت ایران است. فدراسیون هم حسابی ارزی را در این بانک باز کرده بود تا پول‌هایش را از طریق انک ملت دریافت کند. کنفدراسیون هم که پول هایش را در بانک آمریکایی استاندارد چارترز نگه می‌دارد. نقل و انتقال میان این دو بانک باید انجام می شد. کنفدراسیون پول را به حساب فدراسیون ایران واریز می‌کند. رقم میلیون دلاری پول این مشکل را داشته که باید با شعبه مرکزی استاندارد چارتز که یکی از معروف‌ترین بانک‌های دنیاست چک می‌شده و به محض اطلاع بانک از واریز پول به حساب یکی از نهادهای ایرانی پول مسدود می‌شود و این‌گونه بیش از 5 ماه است پول‌ها با فدراسیون ملی ایران تحویل نمی‌شود. این احتمالا همان اتفاقی است که برای کمک‌های فیفا به ایران که رقمی نزدیک به 700 هزار دلار است، رخ داده.

حسن غفاری رئیس اسبق کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران و عضو کمیته انتقالی فیفا در فدراسیون ایران در پاسخ به اینکه چرا چنین مشکلی رخ داده و چگونه می توان این معضل را حل کرد به خبرآنلاین می‌گوید: «از قدیم هم این مشکلات بود. زانی که ما در کمیته انتقالی بودیم، سهم مان از سود جام جهانی را پرداخت نمی‌کردند. بانک‌ها مشکلات مربوط به تحریم را داشتند. ما آن زمان دو راه داشتیم، یکی اینکه پول را به صورت دستی بگیریم که امکان‌پذیر نبود چون حمل این همه پول خودش دشوارتر از مشکلات تحریم می‌شد. دیگر اینکه به حسابی شخصی بریزیم که در نهایت این پول‌ها به حساب یک آژانس هواپیمایی واریز شد. آژانسی که طلب زیادی هم از فدراسیون داشت و از این طریق پول‌هایش را هم گرفت. مشکل آن زمان از این شکل حل شد. برای ارقام کوچک‌تر مثلا خود من 250 هزار دلار برای بازی‌های غرب آسیا از کنفدراسیون باید می‌گرفتم. پول را نقدی حمل کردم اما برای این کار چون به 3 کشور اردن، امارات و ایران باید سفر می‌کردم، برای هر 3 کشر نامه‌هایی رسمی گرفتم و مشکل انتقال بیش از حد دلارها حل شد. اما از همه راه ها بهتر استفاده از طریق دیپلماتیک است. یعنی سفارت‌خانه‌ها به سادگی می‌توانند پول را جابه‌جا کنند.»

اتفاقی که قبل از این هم رخ داده بود برای مثال سال قبل رقمی نزدیک به 250 هزار دلار طلب ایران بود از کنفدراسیون فوتبال آسیا که سفارت ایران این پول را به فدراسیون تحویل داد اما در این ترانسفر پول از طریق سفارت به فدراسیون که کمی زمان انتقالش طولانی تر از سیستم بانکی است، باید عوارضی هم پرداخت شود. این شاید دلیلی بود که این بار فدراسیون تصمیم گرفت تا رای دیگر را برای جابجایی پول برگزیند. حالا اما چه سرنوشتی برای پول های ضبط شده فوتبال ما رخ خواهد داد؟ در پاسخ به این سئوال کفاشیان می‌گوید: «ما از طریق پیگیری های یک نهاد دولتی امیدوار هستیم بزودی پول های فیفا را بگیریم و سهم مان از کنفدراسیون هم بعد از مدتی به دست مان برسد.» 

این پرسش را علی سعیدلو رئیس سازمان ورزش به این شکل پاسخ می‌دهد: «مکانیسمی که برای نتقال پول در نظر گرفته شده بود ، مشکل ساز شده اما سازمان پیگیر ماجرا شده و انشاالله این پول خیلی زود به حساب فدراسیون واریز می شود.»

هیچ یک از این گفته ها خیلی شفاف نیست اما غفاری به عنوان یک کارشناس مدیریت فوتبال که سمت اجرایی در تشکیلات فوتبال آسیا و فیفا داشته می گوید:« قطعا پول ها بعد از مدتی با دخالت فیفا و AFC به حساب این دو نهاد بین‌المللی بر می‌گردند. پس از آن هم می توان از طریق دیپلماتیک به راحتی پول‌ها را وارد کشور کرد.»

اتفاقی که البته می‌شد از همان لحظه نخست حادث شود اما تلاش فدراسیون رای حتی از دست نرفتن یک ریال از پول تعلق داده شده به فدراسیون برای توسعه فوتبال، این بار مشکل‌ساز شد!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین