کد خبر: ۱۱۱۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۹
متکی، وزیر امور خارجه خبر داد:

تبادل نظر با 1+5 درباره محتوا و دستور کارمذاکرات

اجلاس سران خزر در 27آبان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد که ایران و 1+5 درحال تبادل‌نظر پیرامون تاریخ مذاکرات، محل، محتوا و دستور کار مذاکرات هستند. 

منوچهر متکی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 و درخواست‌های جدیدی که در این خصوص اخیرا صورت گرفته است، گفت: اراده سیاسی ایران و 1+5 برای انجام مذاکرات است و امیدواریم که از طریق تبادل نظرهایی که بین طرفین در جریان است پیرامون تاریخ مذاکرات، محل، محتوا و دستور کار مذاکرات ، تفاهم و توافقاتی حاصل شود.

وزیر امورخارجه در مورد قراردادهای نفتی و گازی ایران گفت: حوزه‌های نفت و گاز ایران فرصت‌های مغتنمی است که شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی برای اجرای پروژه‌ها از دیرزمان خواستار حضور در آن بودند.

وی گفت: توانمندی شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های مربوط به حوزه‌های نفتی و گازی کشورمان در سطح استانداردهای بین‌المللی بسیار بالاست به نحوی که چندی پیش نزدیک به 20 میلیارد دلار در یک مرحله و بیش از این مقدار را در مرحله دیگر در حوزه عمدتا گاز و نفت با شرکت‌های داخلی قرارداد منعقد کردیم.

متکی با بیان اینکه در بخش‌هایی که به خودکفایی می‌رسیم نیازمند شرکت‌های خارجی نیستیم، افزود: اما چین و ژاپن هر دو از شرکای مهم در روابط اقتصادی ایران هستند و ایران با این دو کشور و سایر کشورهای آسیایی روابط تاریخی و دیرینه در بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی دارد.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: اینکه کدام کشور حضور بیشتر یا متوسط در بازار نفت و گاز ایران دارد خیلی مهم نیست بلکه روابط بین ایران و طرف‌های خارجی مهم است.

وی در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه پاکستان که برخی رسانه‌ها به آن پرداختند نیز گفت: ما از دوستان پاکستانی درخواست کردیم که اظهارات دقیق وزیرخارجه آن کشور برای ما ارسال شود و اگر اظهارنظرها آن‌گونه که در روزنامه‌ها منعکش شده مطرح شده باشد، قاعدتا باید گفت که آب‌و هوای آمریکا ممکن است تاثیراتی را بر افرادی که به این کشور سفر می‌کنند بگذارد.

متکی ادامه داد: اما چون اظهارات وزیر خارجه پاکستان را به‌طور دقیق نداریم، فعلا نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم، با این وجود در ماجرای فیدل کاسترو نیز چنین موردی مطرح شده بود به‌نحوی که برخی رسانه‌های صهیونیستی در خصوص صحبت‌های فیدل کاسترو مطالبی را منعکس کردند، اما زمانی که متن اظهارات فیدل کاسترو را مشاهده کردیم مشخص شد که اظهارات وی با متن منعکس شده در رسانه‌های صهیونیستی کاملا فرق می‌کند. امید است اظهارات مقامات پاکستانی نیز از این جنس باشد.

وزیر امورخارجه در مورد روابط ایران با پادشاهی اردن گفت: روابط ایران و پادشاهی اردن روابط خوبی است و نکته خاصی در روابط دو کشور به عنوان نکته منفی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سفرهای متقابل وزرای خارجه و سایر وزرا فرصت‌های برای دیدار و گفت‌وگو ایجاد می‌شود، افزود: اخیرا رئیس‌جمهوری کشورمان قبل از سفر به لبنان با ملک عبدالله پادشاه اردن گفت‌و گویی تلفنی انجام داد و از وی برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد که پذیرفته شد. ایران روابط خوبی با اردن دارد. دو کشور مهم در یک منطقه مهم یعنی خاورمیانه قرار دارند.

متکی در مورد سفر اخیر  احمدی‌نژاد به لبنان گفت: همانگونه که در تفاسیر مختلف بیان شده سفر دکتر احمدی‌نژاد به لبنان پس از 5 سال، موثر، به موقع و سازنده و در جهت تحکیم ثبات، آرامش، همگرایی و وحدت ملی در لبنان بود.

به گفته وزیر امورخارجه تبلیغات گسترده توسط دشمنان ملت ایران و منطقه از مدت‌ها قبل در دستورکارشان قرار داشت اما این سفر همانگونه که از سوی رهبران احزاب مختلف و سیاسی و سران لبنان بیان شد، تاثیر بسیار مثبت داشت و در جهت نزدیکی هر چه بیشتر جریانهای سیاسی و ثبات و آرامش در لبنان بود.

وی یادآور شد: با امضای 17 سند ایران و لبنان دور جدیدی از روابط پرنشاط اقتصادی را آغاز کرده اند و حضور شرکت‌های قوی و موفق ایرانی در لبنان و افزایش تجارت دو کشور و سایر حوزه‌ها گویاست که چشم‌انداز روشن از همکاری‌های اقتصادی دو کشور را شاهد خواهیم بود.

متکی تصریح کرد: همطراز کردن همکاری‌های اقتصادی در سطح روابط سیاسی خوب دو کشور از اهداف اصلی این سفر بود و حمایت همه‌جانبه ایران از مقاومت یک‌پارچه لبنان در مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز خارجی آرمان بلند دیگر این سفر به لبنان بود.

وزیر امورخارجه در خصوص روابط افغانستان و ایران اظهار داشت: ایران و افغانستان دو کشوری هستند که در کنار هم زندگی می‌کنند که دارای بیشترین اشتراکات و پیوندهای اعتقادی، تاریخی و ... هستند. ایران و افغانستان دو ملت و کشوری هستند که دارای منافع و نگرانی های مشترکی هستند . ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران طی 32 سال گذشته که کشور همسایه و برادر افغانستان بر فراز و نشیب و تحولات داخلی و خارجی قرار داشت همواره کنار مردم افغانستان برای اجرای اراده آنها در تعیین سرنوشتشان بود.

به گفته متکی سریع ترین و روشن ترین مواضع در مورد استقلال، پیشرفت و آبادانی افغانستان و تصمیم سازی برای سرنوشت مردم افغانستان توسط خود آنها توسط ملت ایران بیان شده و تا زمانی که ثبات و اراده ملت افغانستان در انتخابات مختلف تجلی یابد و به اهداف مورد نظر خود که همانا خروج نیروهای خارجی و بدست گرفتن سرنوشت‌شان توسط ملت افغانستان است، این مواضع ایران همچنان ادامه خواهد داشت.

متکی در خصوص انتشار اسناد ویکی‌لیکس طی روزهای اخیر قبل از انتخابات گفت: اسنادی طی روزهای گذشته منتشر شد که هنوز منابع، منافع و اهداف آشکار و پنهان آن اقدام در آستانه انتخابات افغانستان هنوز به‌طور کامل مشخص نیست.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه اقدام اخیر از سوی برخی موسسات صورت گرفته افزود: بخشی از این اسناد مربوط به اقدامات آمریکا در عراق است که بسیار کمر نگ است و انتشار آن آستانه تشکیل دولت عراق کاملا مشکوک به‌نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: مورخین، پژوهش‌گران و سیاستمداران ماهر این عرصه باید چرایی و چگونگی این اقدام و پشت پرده آن را برای مردم و جهانیان اعلام کنند.

متکی همچنین در خصوص روابط ایران و انگلستان تصریح کرد: روابط ایران و انگلستان دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده و در کارنامه این روابط انتقادات و اشکالات زیادی به عملکرد دولت‌های انگلیس طی 30 سال گذشته وجودداشته است. بعد از دولت قبلی که در انتخابات گذشته شکست خورد یعنی دولت حزب کارگر و روی کار آمدن محافظه‌کاران مطرح شده که در نظر دارند تغییراتی در سیاست‌ها اجرا کنند.

وی گفت: وزیر خارجه انگلیس در نیویورک در ملاقاتی با من اشاره کرد که تصمیم بر این است که تحولاتی در سیاست‌های انگلیس نسبت به ایران صورت گیرد که اگر چشمه‌ها و زمینه‌های عملی و تغییر رویکرد را مشاهده کنیم، اروپا در تغییر روابط پاسخ خود را از سوی ایران دریافت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در خصوص عدم تامین سوخت برای هواپیماهای مسافری در برخی از فرودگاه‌های اروپا عنوان کرد: این موضوع به تحریم‌ها ارتباطی ندارد بلکه اقدامی ایذایی و تصمیمی حقوقی نسبت به مسافرانی است که با هواپیما سفر می‌کنند و ما هشدارهای لازم را داده بودیم که در صورتی که روند جاری تصحیح نشود با روند متقابل از سوی ایران مواجه خواهند شد.

وی درباره تقویت همگرایی در منطقه با بیان اینکه کفه مقاومت ملت‌های منطقه در برابر دشمنان به‌ویژه دشمن و تهدید دیرینه منطقه یعنی رژیم صهیونیستی سنگین‌تر از گذشته شده است، گفت: از افزایش تماس‌ها اعم از دیپلماسی تلفنی و رفت‌و آمدهایی که در دستور کار قرار دارد تقویت هم‌گرایی در منطقه را می‌توان مشاهده کرد.

متکی از برگزاری اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در 27 آبان در باکو خبر داد و گفت: بعد از نشست دوم سران کشورهای حوزه دریای خزر در تهران سند اصلی و پایه ای همکاری‌ها به امضای سران رسید. اجلاس سران در باکو که حدود 20 روز دیگر یعنی 27 آبان‌ماه برگزار خواهد شد از اهمیت ویژه‌ای در تقویت همکاری‌های کشورهای ساحلی خزر برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت می‌کند.

وی از در باره این اجلاس گفت: مجموعه مباحثی که در نشست‌های مقدماتی مطرح می‌شود در اجلاس 27 آبان ماه به تایید و نظر نهایی سران 5 کشور خواهد رسید، روند گفتگوهای سران 5 کشور در یک سال گذشته مبتنی‌بر همگرایی بوده است لذا امیدواریم همکاری در ابعاد امنیتی ، زیست محیطی، شیلاتی و اقتصادی در بزرگ‌ترین دریاچه جهان یعنی دریای خزر قوی‌تر و منسجم تر شده و مواضع یکسان‌تر در نشست باکو اتخاذ شود.

وزیر امورخارجه افزود: به نشست باکو بسیار امیدواریم و امیدواریم این نشست به نفع این کشور باشد.

متکی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان نیز به رابطه تاریخی این دو کشور مبتنی بر احترام و منافع متقابل اشاره کرد وگفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای کمک به حل مسأله قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان را به طرف ارمنستانی اعلام نموده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین