کد خبر: ۱۱۱۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری:

دولت نباید در امور حوزوی دخالت کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام اسلامی مولود حوزه بوده و حق حیات خود را از حوزه گرفته است. دولت نیاز دارد که به پیشنهادات حوزه گوش کند، حوزه نیز متقابلاً به حمایت‌های معنوی حکومت در راه بسط فرهنگ اسلامی نیازمند است. 

سید محمد علی واعظ موسوی، درخصوص گفته‌های اخیر مقام معظم رهبری مبنی‌بر استقلال حوزه‌ها، گفت: استقلال حوزه و نظام حوزوی در مکتب تشیع از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این مرکز آموزشی در طول تاریخ بشری بوده که همواره مورد توجه مراجع و بزرگان دین قرار داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسلماً حوزه‌ای که مستقل و پویا باشد می‌تواند در مقاطع مختلف و در هر عرصه‌ای مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام دهد،زیرا خود را مدیون و وام‌دار کسی نمی‌پندارد تا در مسیر مورد قبول و رضایت آن حرکت کنند.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی ارتباط نداشته‌ باشند، زیرا رابطه حوزه با نظام اسلامی رابطه‌ای مقدس است که در قالب نصیحت‌ها و ارائه راهکار به نظام اسلامی و شرکت در تصمیم‌سازی‌ها محقق می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در عین حال مسلماً این‌گونه نیست که دولت به خود حق دخالت در امور حوزوی را بدهد. نظام اسلامی مولود حوزه بوده و حق حیات خود را از حوزه گرفته است. دولت نیاز دارد که به پیشنهادات حوزه گوش کند، حوزه نیز متقابلاً به حمایت‌های معنوی حکومت در راه بسط فرهنگ اسلامی نیازمند است.

وی ادامه داد: بنابراین وظیفه حکومت است که در برابر حمایت‌های معنوی از سوی حوزه، امکانات مادی و معنوی فعالیت‌های فرهنگی و اخلاقی و مدیریتی حوزه بر جامعه اسلامی را فراهم کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه که مورد نظر مقام معظم رهبری است، وجود ارتباط تنگاتنگ بین حوزه و نظام اسلامی است، به نحوی که از طرف حوزه حمایت و نصیحت به حکومت صورت گیرد و از سوی حکومت نیز امکانات مادی و معنوی در اختیارات حوزه قرار گیرد تا حوزه بتواند به اهداف خود در تعالی فرهنگ اسلامی دست یابد.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا وجود دغدغه‌ای موجب تاکید نسبت به استقلال حوزه‌ها شده است" اظهار عقیده کرد: هر جا که احساس شده نظام اسلامی به رهنمودهای مراجع نیاز دارد این قشر بر خود وظیفه دیده‌اند که وارد عمل شوند. البته حساب برخی از افراد معلوم‌الحال از مراجع و کلیت حوزه جدا است. زیرا حوزه مسیر خود را در آنچه که از سوی حضرت امام ترسیم شده می‌شناسد و منظور از مراجع، متولیان حوزه و مراجع نافذ‌الکلام هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین