کد خبر: ۱۱۲۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲

رییس مرکز آمار: سیاست‌های انقباضی موجب افزایش نرخ بیکاری شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد که سیاست انقباضی دولت برای کنترل تورم و رکود در صنعت ساخت و ساز، موجب افزایش نرخ بیکاری شده ‌است. 

عادل آذر با اشاره به رشد 3.5 درصدی نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، در پاسخ به این سوال که معمولا چه فصل‌هایی نرخ بیکاری افزایش می‌یابد، گفت: معمولا نرخ بیکاری در فصل زمستان بالا است ولی امسال به دلیل خشک‌سالی و رکود کشاورزی سال 1387، این نرخ بالاتر رفت. با این حال چون سیاست دولت انقباضی بود، به‌ویژه به لحاظ کنترل تورم و رکود در صنعت ساخت و ساز، افزایش نرخ بیکاری طبیعی بود. 

وی همچنین با بیان اینکه تفاوت جدی نسبت به گذشته در رویکرد دولت در ارتباط با جمعیت نمی‌بیند، درباره احتمال ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت اظهار عقیده کرد: شرایط همان شرایط پایدار 5 سال گذشته است. به جز بحث یک میلیون تومانی که برای نوزادان در نظر گرفته شده و ممکن است به نوعی سیاست تشویقی محسوب شود، شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به‌ویژه دانش خانواده‌ها به قدری نسبت به دهه اول و دوم انقلاب متفاوت شده که این امور را البته به عنوان جنبه تشویقی نمی‌توان تفسیر کرد و گمان نمی‌کنم تأثیری بر نرخ رشد جمعیت داشته باشد. 

وی تاکید کرد: به نظر من همین روند رشد جمعیت در حد 1.5 درصد ادامه دارد. از سال 1375 تا 1385 این نرخ 1.6 بوده که به‌طور دقیق این نرخ اکنون 1.47 است. فکر می‌کنم تا 5سال آینده نرخ رشد جمعیت در حد 1.5 درصد باقی بماند. 

رییس مرکز آمار ایران که با هفته نامه برنامه گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که به نظر شما در شهرهای کوچک و روستا‌ها، این سیاست‌ها می‌تواند جنبه تشویقی داشته باشد، افزود: به نظر من در روستاها نیز بافت فرهنگی تغییر کرده است. دلیل آن هم ازدیاد دانشگاه‌ها است که چهره روستاها و شهرها را تغییر داده است. سطح سواد، بینش افراد، مسائل بهداشتی و سلامت، سطح آگاهی عمومی را تغییر داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین