کد خبر: ۱۱۲۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۵
دعاگو، امام جمعه شمیرانات:

پیامبر و امامان دربرابر چاپلوسان و غلوکنندگان چه می‌کردند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امام جمعه شهرستان شمیرانات مبحث ناهنجاری‌های اخلاقی در حلقه دروغ را با عنوان دروغگویی و دروغ‌پردازی در ساختار زیاده‌روی ادامه داد و اظهار داشت: غلو؛ حد و مرزشکنی و زیاده‌روی است. در ساختار زیاده‌روی «غلو»؛ دروغ‌گویی، دروغ‌پردازی، چاپلوسی و فریبکاری وجود دارد. زیاده‌روان، مرزهای منطقی و واقعی را به رسمیت نمی‌شناسند، بی‌هیچ منطقی از اندازه‌ها عبور می‌کنند و عرصه‌های صداقت و سلامت را با دروغگویی، دروغ‌پردازی، چاپلوسی و فریبکاری می‌آلایند. زیاده‌روی در آئین مدنی و تبیین و تبلیغ پیامهای دینی، نهی خداوندی و حرام قطعی است «إیاکم و الغلو فی الدین».

به گزارش آفتاب به‌نقل از آینده، حجت الاسلام والمسلمین دعاگو برخورد منطقی و حق‌معیار پیامبر(ص) و علی(ع) با زیاده‌روی، چاپلوسی و فریبکاری را اُسوه مدنی و بهترین الگوی رفتاری تعریف نموده گفت: پیامبر(ص) جایگاه خود را از جانب پروردگارش بنده و نبی خدا می‌خواند و از غلو در جایگاهش نهی می‌فرماید«لا ترفعونی فوق حقّی فإن الله تعالى اتّخذنی عبداً قبل أن یتّخذنی نبیاً». علی(ع) از زیاده‌روی در مورد خاندان عصمت و طهارت نهی می‌فرماید و خاندان عصمت و طهارت را بندگان تربیت‌شده خدا و برخوردار از فضیلت‌ها می‌نامد«إیاکم و الغلو فینا قولوا: إنا عبید مربوبون و قولوا فی‌فضلنا ما شئتم».

وی‌افزود: امیرالمؤمنین(ع) دوستان غالی و دشمنان مرزناشناس در زیاده‌روی و دشمنی را اهل هلاکت معرفی می‌فرماید «یهْلِک فِیّ اثْنَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَال». جایگاه پیامبر(ص) و علی(ع) توسط آفریدگار هستی تعیین و تبیین شده است و هیچکس حق ندارد آن را بالاتر و یا پائین‌تر قرار دهد«امام باقر(ع)». زیاده‌روان بدترین مردمند، جوانان را به فساد می‌کشند، عظمت خدا را کوچک نشان می‌دهند، برای بندگان خدا جایگاه ربوبیت ادعا می‌کنند و از یهودیان، مسیحیان، مجوسان و مشرکان بدترند.

ناطق جمعه شمیرانات دروغگویی و دروغ‌پردازی را رکن اصلی در غلو، مبالغه، اغراق و افراط و تفریط نامیده تندروی سیاسی را بسترساز زیاده‌روی و مرکب حریم‌ و حرمت‌شکن و مرزناشناس در حوزه‌های سیاسی اجتماعی تحلیل نموده گفت: تندروی، عصبیت مبتنی بر خصومت را برمی‌انگیزد، زیاده‌روی را در فضای خصومت و غرض‌ورزی سازماندهی می‌کند و زیاده‌روان را در پرتو رهبری شیطان در دوزخ ارزش‌سوزی، حق‌کشی و بیداد و بیدادگری گرفتار می‌کند. تندروی بر زیاده‌روی «غلو» لبخند می‌زند، از زیاده‌روی برای تشدید تندروی ابزار مناسب می‌سازد و مصیبت بزرگ تضعیف و تخریب و بیدادگری و جفاکاری را در صحنه مناسبات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تحقق می‌بخشد.

وی اضافه کرد: از زیانبارترین آثار تندروی و زیاده‌روی، القاء باورهای کاذب در شتایش‌شدگان و تملق‌پذیران است. برخی جایگاه و شاخصه‌های دروغین را باور می‌کنند، مداحان غالی و دروغگویان و دروغ‌پردازان متملق را تشویق می‌کنند و به ستایش رفتار دروغ‌پایه و ادعاهای بی‌اساس آنها می‌پردازند. باورهای کاذب بر غرور و کبر ستایش‌شدگان می‌افزاید، چشم بصیرتشان را بر حقایق و واقعیات می‌بندد و آنان را در تصمیم‌گیری‌های بی‌مطالعه فردی، گستاخ و بی‌باک می‌سازد.

آقای دعاگو غالیان (زیاده‌روان) را گناهکاران معتاد و مستعد برای افزایش و گسترش گناهکاری دانسته گفت: معصومین پاک، زیاده‌روان را به دلیل اعتیاد به ترک نماز، زکات، روزه و حج و ناتوانی بر ترک عادت نمی‌پذیرند ولی مقصران نا‌آگاه را به دلیل عمل‌گرایی و فرمان‌بری می‌پذیرند«امام صادق(ع)». در روایات رسیده از معصومین(ع)، زیاده‌روان از شفاعت پیغمبر(ص) محرومند، از رحمت خدا دورند و معصومین پاک از آنها(غلاة) بیزارند. زیاده‌روان«غلاة»، آلوده به کفر می‌شوند و نفرت پیامبران و امامان و خداباوران و خداگرایان حقیقی را بر می‌انگیزند.

خطیب جمعه شمیرانات «غلاة» را دشمنان آئین مدنی، ستیزه‌جویان معاند با دینگرایی و ناشایستگان منفور در جوامع اسلامی دانسته گفت: زیاده‌روان، بزرگی خدا را باور ندارند و با خبرسازی از ناحیه امامان در شبهه‌آفرینی، همانندسازی و سلب آزادی پیشروی می‌کنند.‌ محبت، ولایت، پیوند، نیکی، تکریم، پذیرش، احسان، تصدیق و عطای زیاده‌روان؛ خشم، عداوت، قطع رابطه، جفاکاری، اهانت، نفی و رد، بدی، تکذیب و محروم‌سازی امامان، و مقابله با زیاده‌روان در همه حلقه‌های مذکور، همگرایی و همراهی با امامان توصیف شده است و همه شیعیان نسبت به انتخاب دوست و یاور از زیاده‌روان به شدت نهی شده‌اند«امام رضا(ع)».

آقای دعاگو زیاده‌روی «غلو» سازمان‌یافته گروه‌ها و گرایش‌ها نسبت به جایگاه حاکمان، منازعات سیاسی به جای گفتمان و مداحی‌های مرزناشناس برای کسب منفعت و عزت و قدرت از زیاده‌روی، چاپلوسی و فریبکاری را بزرگترین ناهنجاری مصیبت‌بار فرهنگی و سیاسی تحلیل نموده گفت: زیاده‌روی در حوزه شناخت و معرفی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی، مبارزه با رقیبان و تصفیه‌حساب سیاسی با مخالفان، رایج‌ترین بیماری فرهنگی و سیاسی اجتماعی است، از تفاوت نگرش‌ها و روش‌ها مجوز حریم‌شکنی و تخریب و تضعیف می‌گیرند، دینداران را به بی‌دینی، مسلمانان را به نفاق‌ورزی و عاشقان ولایت فقیه را به دین‌گریزی و ولایت‌ستیزی متهم می‌سازند و در انتظار تشویق و تقدیس می‌مانند.

وی ادامه داد: بزرگترین اولویت راهبردی در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی، توصیه همگان به اندازه‌شناسی، رعایت اعتدال سیاسی و آراستن حوزه دین به فراخوانی نرمش‌گرایانه و اثرگذار بر محور حقانیت و عدالت است. ساختار دین و پیامهای دینی، مبتنی بر اعتدال، استدلال، نرمش، سازش،‌ اصلاح‌طلبی، اصولگرایی، مدارا، جاذبه‌آفرینی، ‌سلامت، محبت و انسان‌سازی است. در نگاه فرهنگ دینی، تندروان غالی و غالیان تندرو، آلودگان بدمنشی هستند که در برابر خدا، پیامبر گرامی(ص)، امامان معصوم و ارزش‌ها ایستاده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین