کد خبر: ۱۱۲۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
متكی، وزیر امور خارجه خبر داد:

اعلام موافقت ايران با برگزاری گفت‌و گو با 1+5 در تركيه

استقبال از اجماع 1+5 در خصوص بررسی بسته پیشنهادی ایران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزير خارجه كشورمان گفت: در دو سه روز گذشته به دوستان در تركيه اطلاع داده‌ايم كه ايران با برگزاری گفت‌و گو با 1+5 در تركيه موافق است.

به گزارش فارس، منوچهر متكی وزير امور خارجه كشورمان در نشست مطبوعاتی ظهر امروز (يک‌شنبه) با وزير خارجه سنگاپور در پاسخ به سؤالی درباره مكان گفت‌و گوی ايران با 1+5 گفت: در دو سه روز گذشته به دوستان در تركيه اطلاع داده‌ايم كه ايران با برگزاری گفت‌وگو با 1+5 در تركيه موافق است. 

استقبال تهران از اجماع 1+5 در خصوص بررسی بسته پیشنهادی ایران 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اتفاق نظر گروه 1+5 برای دریافت دیدگاه‌های ایران و بررسی بسته پیشنهادی تهران استقبال کرد. 

به گزارش مهر، منوچهر متکی در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی‌بر اتفاق نظر 1+5 برای به‌روز رسانی بسته پیشنهادی ایران گفت: از اینکه بین کشورهای مذاکره کننده اتفاق نظر برای دریافت دیدگاه‌های ایران و بسته پیشنهادی تهران ایجاد شده استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رایزنی‌ها بین طرفین در مسیرخوبی به پیش می‌رود، گفت: در مورد گفت‌وگوها دارد توافق حاصل می‌شود و امیدواریم زمان دستور کار و محتوای مذاکرات به زودی مورد توافق قرار گیرد.

متکی ابراز امیدواری کرد که طرفین گفت‌و گوها را هر چه زودتر آغاز کنند و گفت: امیدواریم با برخورد مثبت و سازنده‌ای که ایران همواره پیرامون مذاکرات داشته است، این گفت‌و گوها به‌زودی آغاز شود.

به گزارش آفتاب، مذاكرات ايران با كشورهاى آمريكا، روسيه، بريتانيا، چين و فرانسه – اعضاى دائم شوراى امنيت- همراه با آلمان كه در قالب گروه پنج به علاوه يک برنامه هسته‌اى ايران را دنبال مى‌كنند از مهرماه سال گذشته قطع شده است.
 
شوراى امنيت سازمان ملل نهم ژوئن سال جارى دور چهارم تحريم‌ها عليه برنامه اتمى ايران را تصويب كرد و در واكنش به اين اقدام، محمود احمدى‌نژاد، اعلام كرد كه گفت‌و گوها با پنج به علاوه يک، دو ماه به تاخير مى‌افتد. 

احمدى‌نژاد در يک كنفرانس خبرى گفته بود كه ايران در صورت تحقق شرايط خود حاضر است به پاى ميز مذاكره باز گردد.
 
در نامه‌اى كه تيرماه گذشته سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، براى كاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا، فرستاد شرايط ايران براى مذاكره مجدد موارد زير بيان شده است: «اعلام نظر صريح و روشن گروه پنج به علاوه يک درباره سلاح‌هاى هسته‌اى اسرائيل»، هدف از گفت‌و گوها براى تعامل و همكارى است يا «ادامه روند دشمنى و تقابل با حقوق ملت ايران» و اينكه آيا اتحاديه اروپا به «منطق گفت‌وگو كه لازمه آن اجتناب از هرگونه تهديد به فشار است، التزام خواهد داشت.» 

آخرين دور مذاكرات ايران و پنج به علاوه يک، مهرماه سال گذشته در وين به توافقى منجر شد كه بر اساس آن ايران موافقت مى‌كرد كه بخش عمده‌اى از اورانيوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بيشتر و تبديل آن به ميله‌هاى سوخت‌ هسته‌اى رآكتور تحقيقاتى تهران به روسيه و فرانسه ارسال كند که در ادامه تهران با اعلام شرايط تازه‌‌اى آنرا نپذیرفت.
 
تهران در ارديبهشت ماه سال جارى بيانيه‌اى را با تركيه و برزيل امضا كرد كه در آن متعهد مى‌شد تا اورانيوم خود را به تركيه ارسال كند تا با سوخت ۱۹.۵ درصدى براى راكتور تحقيقاتى تهران مبادله شود اما بيانيه یاد شده مورد مخالفت كشورهاى غربى قرار گرفت. 

تهران در روزهاى اخير تاكيد كرده است كه مذاكرات جديد بايد بر اساس بيانيه تهران صورت گيرد.
 
همچنین علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رئیس‌جمهوری در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود که ایران در نشست با 5 به‌‌علاوه یک در مورد مسائل هسته‌ای گفت‌و‌ گو نخواهد کرد!

اواخر اکتبر، روزنامه نيويورک تايمز گزارش داد که آمریکا و متحدان اروپايی‌‌اش بسته‌پيشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانيوم غنی شده ایران آماده کرده‌‌اند که بر اساس آن تهران بايد حدود دو هزار کيلوگرم (دو تن) از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.
 
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این درخواست را رد کرده و گفته است: «وقتی ما به سوخت بيش‌‌تری نياز نداريم مضحک است که درخواست شود مقادير بيشتری اورانيوم با غنای پايين را به خارج از کشور بفرستيم.»
 
وی افزوده است: «اين درخواست را فقط می‌‌توان به عنوان بهانه‌‌ای برای نيامدن بر سر ميز مذاکره تفسير کرد.»
 
گروه پنج به علاوه يک گفته است كه با برنامه هسته‌اى صلح آميز ايران مخالفتى ندارد ولى تهران بايد به بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اجازه دهد تا در باره ماهيت فعاليت‌هاى جارى اتمى این کشور راستى‌آزمايى كرده و غيرنظامى بودن آن را تاييد كند.

ایران ضمن رد اتهامات غرب مبنی‌بر تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، بارها تاکید کرده است که برنامه‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین