کد خبر: ۱۱۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰

احتمال گرانی بیمه‌ها

شرکت‌های بیمه آماده آزادسازی قیمت‌ها نیستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل بیمه ایران با اعلام اینکه هنوز شرکت‌های بیمه به آمادگی تعیین نرخ‌های بیمه و ارزیابی ریسک نرسیده‌اند، گفت: پیشنهاد می‌کنم صنعت بیمه ابتدا در جهت تقویت ارزیابی و واقعیت‌های صنعت همت کند و منافع بلند مدت را فدای منافع کوتاه مدت نکند.

جواد سهامیان درباره اقدامات انجام شده برای آزاد‌سازی قیمت‌ها به نظام صنعت بیمه در بحث نرخ اشاره کرد و گفت: مکانیزم تعیین نرخ در صنعت بیمه نشان می‌دهد که اگر ما بخواهیم تعیین نرخ صنعت بیمه را در دنیا مورد بررسی قرار دهیم با دو دسته‌بندی مواجه هستیم که از جمله آنها نظام تعرفه‌ای نرخ و دیگری نیز نظام آزاد نرخ است.

مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر اینکه در نظام تعرفه‌ای نرخ، یک سازمانی در کشورها متولی ارزیابی ریسک و تعیین نرخ‌های مختلف بیمه در کشور می‌شود، اظهار داشت: در ایران متولی این کار بیمه مرکزی است که بر اساس رخدادهای گذشته، قانون احتمالات و مدل‌های ریاضی نرخ را تعیین و به شرکت‌های بیمه تکلیف می‌کند.

سهامیان افزود: بیمه مرکزی در این بخش تاکید دارد که شرکت‌های بیمه در فروش خدمات بیمه‌ای از اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود نباید پایین‌تر بفروشند، چون اگر این اتفاق بیفتد شرکتها دچار مشکل خواهند شد و از سویی بیمه‌گذاری که به شرکت‌ها تکیه می‌کند نیز دچار مشکل می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: در ایران اتفاقی که افتاده اینکه تعیین نرخ‌ها مربوط به چندین دهه قبل است که نیاز داشت تا اقدامات جدیدی در این بخش اتفاق بیفتد. یک موضوع این است که بیمه مرکزی می آمد و بر اساس رخدادها، تجزیه و تحلیل‌های آماری و ریاضی، تجدید نظر جدیدی در بحث نرخ‌ها انجام می‌داد و نرخ‌های جدیدی را به بازار ارائه می‌کرد.

مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر اینکه اتفاق دوم این است که باید نرخ‌ها را آزاد می‌کردند و می‌گفتند شرکت‌های بیمه خودشان براساس تشخیص خود نرخ متناسب با ریسک خود را تعیین و اقدام به فعالیت کنند، تصریح کرد:

به گفته سهامیان، می‌گویند اگر از کسی بپرسید شنا خوب است می‌گوید بله، ولی شرط لازم این است که شما مدلهای شنا کردن را بدانید حال اگر کسی شنا کردن را نمی‌داند در اقیانوس که هیچ در استخر هم بخواهد برود ممکن است غرق شود. بنابراین حال باید این را بررسی کنیم که آیا صنعت بیمه ما در کشور به این نبوغ رسیده که بتواند خودش با ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل‌هایی که دارد نرخ واقعی را تعیین کند، یا اینکه این فضا برای صنعت بیمه وجود دارد و یا خیر؟

وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد من باید ابتدا می آمدند و یک توانمندی کامل و شاخصی را در بحث ارزیابی ریسک بر اساس واقعیت‌ها در صنعت بیمه تعریف می‌کردند که شرکت‌های بیمه بتوانند به راحتی ارزیابی ریسک را انجام دهند. آن چیزی که در حال حاضر دغدغه شرکت‌های بیمه است مربوط به نحوه ارزیابی ریسک در شرکت‌های بیمه است.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: بعضا به جای اینکه خود شرکت‌ها ارزیابی ریسک داشته باشند به دست هم نگاه می کنند و این موضوع ممکن است منجر به این شود که شرکت‌های بیمه حق بیمه‌ای را مطالبه کنند که یا اجحاف باشد به بیمه‌‌گذار و مشتری باشد و یا از سویی حق بیمه‌ای بگیرند که فردا نتوانند ایفای حق کنند و بر تعهدات خود پایبند باشند.

سهامیان افزود: من برای این مرحله از کار پیشنهاد می‌کنم که صنعت بیمه کشور در جهت تقویت ارزیابی و واقعیت‌های صنعت بیمه همت کند و منافع بلند مدت صنعت بیمه را فدای منافع کوتاه مدت آن نکنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین