کد خبر: ۱۱۴۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
با حضور مسئولان دولتی؛

فردا شب، وضعیت بنزین آذرماه مشخص می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با کاهش مصرف بنزین و افزایش ذخیره سازی بنزین یارانه‌ای در کارت‌های هوشمند در 58 روز نخست فصل پائیز، فردا شب ( 29 آبان ماه) در نشستی با حضور مسئولان دولتی وضعیت بنزین آذرماه مشخص می‌شود. 

از ابتدای مهرماه دولت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری تصمیم گرفت تا سهمیه‌بندی بنزین یارانه‌ای خودروها به‌صورت ماهانه اختصاص یابد.

بر این اساس، در دو ماه نخست پاییز سال‌جاری ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه‌‌ای به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز شده است.

در این مدت سهمیه سواری بنزینی و دوگانه سوز شخصی ماهانه 60 لیتر، موتورسیکلت 25 لیتر، تاکسی بنزینی 500 لیتر، دوگانه سوز و ال پی جی سوز 200 لیتر، آژانس (بنزینی 300 لیتر)، دوگانه سوز و ال پی جی سوز 200 لیتر، مسافربر شخصی دوگانه سوز و ال پی جی سوز نیز 200 لیتر تعیین شد.

همچنین به وانت بنزینی ماهیانه 200 لیتر، وانت دوگانه سوز 100 لیتر، بنزینی نوع دو 400 لیتر و دوگانه سوز نوع دو نیز 200 لیتر، کامیون و کامیونت بنزینی ماهیانه 400 لیتر و خودروهای دوگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوز در این گروه 200 لیتر سهمیه بنزین یارانه‌ای اختصاص یافته است.

از سوی دیگر، با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی آبان ماه هنوز وضعیت اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌ای برای سومین ماه پاییز و یا عرضه بنزین تک‌نرخی نامشخص و بلا تکلیف است.

پیگیری مهر از وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و برخی از دستگاه‌های دولتی مرتبط حاکی از بی‌اطلاعی مدیران ارشد این مجموعه‌ها نسبت به سرنوشت بنزین در آذرماه سال‌جاری دارد.

بر اساس اعلام مسئولان ارشد دستگاه‌های مختلف دولتی، تصمیم نهایی درباره ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین آذرماه و یا آزادسازی نرخ این فرآورده نفتی فقط با دستور رئیس‌جمهوری انجام می‌شود.

در همین حال، گفته می‌شود قرار است فردا شب (29 آبان ماه) با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی درباره آخرین وضعیت اختصاص بنزین یارانه‌ای در قالب سهمیه ماهانه آذر و یا آزادسازی قیمت این فرآورده نفتی به صورت بنزین تک‌نرخی (احتمالا با قیمت نیمه‌یارانهای 400 تومان) تصمیم‌گیری شود.

همزمان با نزدیک شدن زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی یارانه حامل‌های مختلف انرژی، متوسط مصرف بنزین ایران هم پس از گاز طبیعی در سال‌جاری روندی رو‌به‌کاهش را در پیش گرفته است.

از ابتدا سال‌جاری تاکنون به طور متوسط روزانه 61 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی حدود 4 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

در این میان، از ابتدای آبان ماه امسال با وجود کاهش برودت هوا، بازگشایی مدارس، دانشگاهها و پیش بینی افزایش مصرف بنزین اما مصرف این حامل انرژی روندی کاهشی را تجربه کرده است.

در دومین ماه پاییز سال‌جاری مصرف بنزین یارانه‌ای با کاهشی 6 درصدی به حدود 60 میلیون لیتر در روز رسیده است.

اما متوسط فروش بنزین نیمه‌یارانه‌ای (بنزین 400 تومانی) در سطح جایگاه‌های کشور با افزایشی 250 درصدی (حدود 2.5 برابر) از مرز 20 میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

بررسی بیشتر آمار مصرف بنزین یارانه ای و آزاد در آبان ماه سالجاری نشان می دهد که همزمان با رشد مصرف بنزین نیمه‌یارانه‌ای، استفاده از موجودی بنزین یارانه‌ای ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند کاهش قابل توجه‌ای یافته است.

به اعتقاد کارشناسان، اعلام اخباری مبنی بر حفظ موجوی بنزین کارت‌های هوشمند سوخت و عرضه این بنزین با قیمت 100 تومان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش ذخیره‌سازی بنزین کارت‌ها شده است.

افزایش تعداد خودروهای دوگانه‌سوز و توسعه سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها و آثار روانی افزایش ناگهانی قیمت بنزین از دیگر دلایل کاهش مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در 58 روز نخست پاییز امسال است.

در همین حال، برای آزاد سازی قیمت بنزین به بسترهایی همچون تجهیز تمامی جایگاه‌ها به سامانه هوشمند پرداخت الکترونیکی وجه سوخت، ارائه خط ویژه اعتباری به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز دارد که هنوز این اقدامات به تکمیل نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین