کد خبر: ۱۱۴۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
بررسی آخرین تحولات بازار خودرو؛

مگان و مزدا گران شدند، تندر کمیاب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رکود در بازار خودرو همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

هرچه خودروهای وارداتی بازار نسبتا گرم تری نسبت به سال گذشته یافته‌اند، بازار خودروهای داخلی هم چنان تحت تاثیر شرایط رکودی قرار دارد.

اما برخی فعالان بازار در این باره باز هم امیدوارند. با این حال عدم ثبت سفارش خودروهای وارداتی به صورت عمومی بازار این خودروها در داخل را همچنان داغ نگه داشته است.

یکی از فعالان آگاه بازار در این خصوص می‌گوید: تعطیلات آخر هفته ممکن است جو کنونی رکود را از این حالت خارج کند.

وی افزود: البته هم اکنون نیز جوی در سطح کشور به وجود آمده که طی آن بیشتر خریداران خودرو منتظر یک ماه آینده و موضوع هدفمندی یارانه‌ها هستند؛ چرا که اگر قیمت بنزین به میزان قابل توجهی افزایش یابد در هزینه‌های نگه‌داری خودرو بسیار تاثیرگذار است.

با این حال حواشی این هفته نیز مجددا به تندر90 اختصاص یافت و این بار پلاک نشدن تندر90 به سوابق پرونده این خودرو اضافه شده است.

البته تندر E0 پارس خودرو از قبل به دلیل نداشتن ترمز ABS شماره نمی‌شد، اما این بار محصولات ABS‌دار این خودروها نیز شماره نمی‌شوند و هم اکنون نه تندر ایران خودرو پلاک می‌شود و نه تندر پارس خودرو.

با این که هنوز این امر تاثیر خاصی بر قیمت بازار این خودرو نداشته است، ولی به نظر می‌رسد ادامه این روند قیمت کاذب این خودرو در بازار را افزایش دهد.

البته این موضوع به انضمام عدم مجوز پیش فروش جدید تندر صدای ایران خودرو را نیز درآورده به طوری که بالغ بر هزار دستگاه تندر کف کارخانه این شرکت در حال خاک خوردن است.

علی‌اصغر سرائی‌نیا ـ معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو ـ در مورد دلیل انبار خوردوهای تندر 90 در پارکینگ‌های این شرکت اظهار داشت: تعهدات ایران خودرو در قبال مشتریان تندر 90 تا اواخر ماه جاری یا نیمه اول آذرماه به اتمام می‌رسد و در این صورت امکان پیش‌فروش جدید تندر فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیش‌فروش تندر 90 ایران خودرو تا زمانی که تعهدات این شرکت در قبال مشتریان عملی نشود، صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: ایران خودرو درخواست خود را برای پیش فروش تندر 90 به وزارت صنایع ارائه کرده و منتظر صدور مجوز توسط این وزارتخانه هستیم.

سرائی‌نیا ادامه داد: وزارت صنایع برای صدور مجوز پیش‌فروش تندر 90 تا پیش از عید غدیر قول مساعد داده است.

هم اکنون تندر90 در مدل فول آپشن E2 به قیمتی معادل 15 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است و مدل E1 این خودرو 13 میلیون و 800 هزار تومان معامله می‌شود.

اما قیمت های بازار این هفته حکایت از افزایش قیمت محصولاتی مثل مگان، ماکسیما و مزدا3 دارد، خودروهایی که در نبود زانتیا توانسته‌اند خودی نشان دهند.

البته پارس ELX نیز تا حدودی توانسته خود را به عنوان مدعی در نبود محبوب سیتروئن ایرانی‌ها نشان دهد.

قیمت ماکسیما در بازار پس از گرانی 650 هزار تومانی که پارس خودرو در قیمت کارخانه به وجود آورد، هم اکنون در رنج 40 میلیون تومان برای مدل اتوماتیک آن به فروش می‌رسد.

مگان هم در مدل دو هزار سی‌سی 32 میلیون و 800 هزار تومان و در مدل دنده‌ای 26 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت ها به خصوص برای مدل 2000 حاکی از افزایش قیمت این خودرو بوده است.

خبرهای چندان خوبی نیز از بازار محصولات ایران خودرو و سایپا برخلاف چیزی که در کارخانه و استقبال مردم از محصولات کارخانه‌ای می‌گذرد، نمی‌رسد.

پراید مدل پایه در بازار با قیمتی نزدیک به قیمت کارخانه و چیزی حدود 7 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. این خودرو در مدل دوگانه سوز هشت میلیون و 850 هزار تومان به فروش رفته است.

از محصولات ایران خودرو نیز خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

هم اکنون پژو 206 با ترمز ABS با قیمتی معادل 14 میلیون تومان خرید و فروش شده است.

این خودرو در مدل‌های اتوماتیک هاچ بک و دنده‌ای به ترتیب 18.5 و 19.3 میلیون تومان خرید و فروش شده است.

نکته جالب این هفته بازار در خصوص سمند رخ داد به طوری که با وجود کمبود سمند در بازار و صادرات این خودرو به خارج از کشور این خودرو در مرز 15 میلیون تومان در مدل LX سال خرید و فروش شده است.

فعالان بازار معتقدند بخشی از خریداران سمند و 405 به دلیل به روزتر بودن تندر90، روی به سوی این خودرو آورده‌اند.

پارس به همراه 405 ایران خودرو نیز از قاعده رکود مستثنی نبودند. هم اکنون پارس معمولی که ایران خودرو دیگر تولیدی از این خودرو ندارد 17 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، با این حال پارس سفارشی با ترمز ABS حدود 17.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو 405 نیز در مدل بنزینی معمولی بدون ترمز ABS به کمترین قیمت خود در بازار دست پیدا کرده است و 13 میلیون تومان خرید و فروش ‌شود.

مدل دوگانه سوز با ترمز ضد قفل این خودرو نیز 14 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین