آفتابنیوز : آفتاب: وزیر علوم تاکید کرد: هیچ دانشگاهی از تهران خارج نمی شود اما ساختمانهای پراکنده دانشگاههای خواجه نصیر و علامه طباطبایی در اطراف شهر تهران تجمیع میشوند که این تجمیع هم به نفع این دو دانشگاه و هم به نفع دانشجویان و اساتید است.
کامران دانشجو درباره مصوبات کارگروه انتقال از تهران و آخرین وضعیت دانشگاهها و پژوهشگاهها گفت: خبر کارگروه انتقال تصحیح شده و خبر تصحیح شده نیز همان خبر اصلی است.
وی اضافه کرد: این موضوع نیز در کارگروه انتقال بحث شده بود اما از بحثی که در کارگروه مطرح شد برداشت غلطی شده بود چرا که ما در وزارت علوم گفته بودیم دو دانشگاه خواجه نصیر و علامه را تجمیع میکنیم.
وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علامه طباطبایی در تهران خواهند ماند طبق سیاستهایی که من از قبل اعلام کرده بودم و هیچ دانشگاهی از تهران خارج نمیشود.
وی افزود: اما دانشگاه خواجه نصیر و علامه تجمیع میشوند و برای اینکه تجمیع شوند در ساختمانهایی که اکنون در آن هستند نمیتوانند تجمیع شوند. در نتیجه ما باید برای این دو دانشگاه مکانی را پیدا کنیم و با مکانیابی همه ساختمانهایی که اکنون دارند تجمیع شود.
دانشجو یادآور شد: بهطور نمونه علامه حدود 30 ساختمان متفاوت در تهران دارد. این 30 ساختمان باید در یکجا متمرکز شوند. همچنین خواجه نصیر هم حدود 6 یا 7 مجموعه دانشکدههای متفاوت در جاهای متفاوت دارد که همه اینها باید در یکجا متمرکز شوند.
وی خاطرنشان کرد: روسای دانشگاهها در جریان هستند و کاملاً همسو و هماهنگ با مجموعه دانشگاهی هماهنگ عمل میکنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه در مرکز تهران فضایی برای تجمیع دانشگاهها وجود ندارد، گفت: مجبور هستیم تجمیع دانشگاهها را در اطراف تهران انجام دهیم. اطراف تهران نیز منظور محدوده تهران است نه شهری جدای از تهران.
وی با اشاره به این نکته که طرح موضوع تجمیع ساختمان های دو دانشگاه خواجه نصیر و علامه سابقه چند ساله دارد، گفت: تجمیع دانشگاه علامه از زمانی که من مسئولیت استانداری تهران را برعهده داشتم مطرح بود. در همان زمان هم با وزیر مسکن وقت جلساتی داشتیم و مکانی نیز برای این دانشگاه تعیین شده بود.
دانشجو افوزد: در مورد دانشگاه خواجه نصیر هم رئیس قبلی موضوع را مطرح کرده بود و هم اینکه موضوع تجمیع از دولت قبلی مطرح بود. رئیس فعلی نیز به صورت مستمر این موضوع را پیگیری میکند.
وی تاکید کرد: فکر میکنم تجمیع این دو دانشگاه هم بهنفع دانشگاه، هم بهنفع دانشجویان و اساتید و هم بهنفع علم و فناوری است.
وزیر علوم درباره سرنوشت خروج پژوهشگاهها از تهران اظهار داشت: در مورد پژوهشگاهها هنوز به جمعبندی کامل نرسیدیم و کمیتهای را تعیین کردهایم که وضعیت پژوهشگاهها را در کل کشور بررسی میکند.
وی تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سیاست ما این است که پژوهشگاهها را در کنار دانشگاهها قرار دهیم که البته قبل از فرمایشات ایشان هم ما در همین مسیر حرکت میکردیم تا پژوهشگاهها و پژوهشکدهها در کنار دانشگاهها قرار گیرند.
دانشجو یادآور شد: در برنامه پنجم دیده شده دستگاههای اجرایی در طول برنامه 5 ساله باید حدود 550 پژوهشکده داشته باشند به این ترتیب که از 11 دستگاه اجرایی نام برده شده هر کدام 50 پژوهشکده در درون دانشگاههای ما ایجاد خواهند کرد. این موضوع برای این است که ارتباط مکانیکی که اکنون بین صنعت و دانشگاههای ما وجود دارد را به ارتباط ارگانیکی بدل کنیم.
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره نتیجه بررسی مدارک مدیران از سوی وزارت علوم گفت: هر زمانی که شکوشبههای در مدرکی وجود داشته باشد و از یک جایگاه قانونی این شک و شبهه برای یک مصداق معینی به ما اعلام شود، مورد بررسی قرار میگیرد تا صحت و سقم آن مشخص شود و نتیجه به همان جایگاه قانونی خود اعلام میشود.
وزیر علوم یادآور شد: مجموعه تفکری که در وزارت علوم و در دولت حاکم است همه پایه و ریشه اسلامی دارد و در این تفکر همه مبرا هستند مگر اینکه عکس آن ثابت شود. این چیزی است که در دولت الگو است و بر مبنای سیاست دولت در وزارت علوم الگو است.
وی با بیان اینکه آیا من باید راه بیافتم در کشور و به مسئولان و مدیران اداره و استان در کشور بگویم که مدارک تان را به من دهید تا ارزیابی و کارشناسی شود، تاکید کرد: مسئولیت ما آنجا است که فردی مدرکش را به ما ارائه میدهد و ما آن را ارزشیابی میکنیم. ما مسئولیت نداریم که به سراغ افراد برویم که مدرکشان را بگیریم و ارزشیابی کنیم.
دانشجو اظهار داشت: هر فردی که مدرک خود را ارائه داد ما آن را ارزشیابی میکنیم. این فرد میتواند هم جایگاه حقوقی و هم جایگاه حقیقی باشد. جایگاه حقوقی مانند شرکتی که فرد برای استخدام مدرک خود را ارائه میدهد و از ما خواسته میشود که آن مدرک را ارزشیابی کنیم.
وی افزود: این موضوع که از ما بخواهند که مشخص کنیم یک مدرکی درست است یا خیر ابه طور کامل امکان پذیر نیست چرا که باید در اداره ارزشیابی سابقه ای از آن مدرک وجود داشته باشد. اگر سابقه ای وجود داشت میتوانیم بررسی کنیم اما اگر سابقه وجود نداشته باشد مدرک باید ارائه شود تا بر اساس آن عمل شود.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: به طور نمونه یک جایگاه حقوقی از ما سئوال میکند که آیا فلان فرد از فلان جا با فلان مدرک تایید میشود یا خیر، در این صورت اگر قانون به ما اجازه داده باشد چرا که در برخی موارد هم بعضاً قانون اجازه ورود به ما نمیدهد که همه سئوالات را پاسخ دهیم، مدرک هر فردی را چه از جایگاه حقوقی و چه از جایگاه حقیقی ارزشیابی میکنیم و صحت و سقم موضوع را به خود فرد یا جایگاهی که از ما سئوال کرده است، اعلام میکنیم.
وی تاکید کرد: در این زمینه ما در مسیر قانون و منطبق بر قانون حرکت میکنیم و رسانهها نیز در این زمینه به ما کمک کنند.
دانشجو درباره حقوق اعضای هیأت علمی بازنشسته نیز گفت: این موضوع در حال پیگیری است.
وزیر علوم در پاسخ به خبرنگار دیگری درخصوص نظرش درباره مصوبه پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاههای دولتی گفت: آنطور که من اطلاع دارم این مصوبه از سوی شورای نگهبان برگشت خورده است اما نظر نهایی من این است که من به عنوان وزیر علوم اصراری بر این موضوع ندارم.