کد خبر: ۱۱۶۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵
مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

سیاست‌های ایران با تغییر متکی عوض نمی‌شود

مسئولان ایران اختلافی ندارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیاست‌های هسته‌ای ایران تغییری نمی‌کند، واکنش متکی را از خودش بپرسید، مسئولان ایران اختلافی ندارند، لزوم پاسخ‌گویی کانادا درخصوص قتل شهروند ایرانی، پیگیری توقیف کشتی‌های ایرانی و ... از جمله محورهای نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت خارجه بود. 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی در رابطه با تاثیر تغییر متکی بر مذاکرات آتی ایران با 1+5 بیان داشت: مذاکرات ایران با 1+5 همان طور که قبلا دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به آن اشاره کرده بود، تفاهم شده که برای گفت‌وگو در زمینه همکاری در موضوعات مشترک صورت بگیرد و اگر چارچوب به همان شکل دنبال شود و فضا عاری از فشار و رفتارهای غیر منطقی باشد مذاکرات مسیر خود را دنبال می‌کند.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی درخصوص تغییر ناگهانی منوچهر متکی درشرایطی که وی در ماموریت به‌سر می‌برد و در رابطه با نحوه تغییر وی تصریح کرد: اصولا در مسئولیت‌های اجرایی تغییر و تحول جزء طبیعت کار است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسئولان مسئولیت را فرصتی برای خدمت‌گذاری می‌دانند.

وی افزود: مسئولان نظام جمهوری اسلامی تا زمانی که مسئولیت برعهده دارند برای انجام آن مسئولیت‌ها به صورت خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: آقای متکی در طول سال‌هایی که در وزارت امورخارجه فعالیت داشت و چه در زمان حدود 5 سال که مسئولیت وزارت خارجه را داشت به صورت خستگی‌ناپذیر برای اهداف سیاست خارجی تلاش کرد و ایشان در هر جایی که مسئولیت داشته باشند منشاء اثرات مثبت هستند.

وی با اشاره به انتصاب علی‌اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه تصریح کرد: آقای صالحی فردی اندیشمند، فرهیخته، متدین و آشنا با اصول دیپلماتیک و چهره‌ای مورد احترام است که مسئولیت سرپرستی وزارت خارجه را برعهده گرفته است.

مهمانپرست تاکید کرد: بحث های سیاست خارجی به‌صورت کلان تعریف شده و شناخته شده و سیاست‌های کلان سیاست خارجی همچنان در دستور کار دستگاه سیاست خارجی است و سیاست خارجه با اقتدار کامل این سیاست‌ها را دنبال می‌کند. 

وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با تغییر متکی تاکید کرد: سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌الملل سیاست‌هایی است که در سطوح بالا تعریف می‌شود و دستگاه سیاستهای خارجی مجری این سیاست‌ها است و در این سیاست‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود چون آرمان نظام است و در دستور کار نظام قرار دارد.

پیگیری توقیف کشتی‌های ایرانی

خبرنگاری در رابطه با توقیف دو کشتی ایران در سنگاپور سئوال کرد که مهمانپرست عنوان کرد: اطلاعاتی که به دست آورده ایم این است که چند کشتی ایران در آنجا توقیف شده و مراحل رسیدگی به آن در دست اقدام است ما از نظر حقوقی این موضوع را دنبال می‌کنیم تا حل شود.

کانادا در خصوص قتل شهروند ایرانی پاسخ‌گو باشد

خبرنگاری به قتل شهروند ایرانی در کانادا اشاره کرد و نظر مهمانپرست را در این باره پرسید که وزارت خارجه چه اقدام عملی انجام داده است؟ و سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ گفت ما مراتب اعتراض خود را نسبت به وضعیت ناامن کانادا قبلا اعلام کرده بودیم و مجددا با احضار کاردار کانادا این موضوع را منعکس کردیم از دولت کانادا انتظار داریم که نسبت به اتباع ایرانی دقت بیشتری داشته باشد و نسبت به قتل این شهروند پاسخگو باشد و عاملین این جنایت را دستگیر و محاکمه کند.

موضوع سئوال یکی دیگر از خبرنگاران نیز تغییر وزیر خارجه بود که مهمانپرست در این باره گفت: اصل موضوع در رابطه با این تغییر قبلا مطرح شده بود.

سفیر انگلیس تفهیم شد

خبرنگاری در خصوص برخورد انگلیس با دانشجویان این کشور مطالبی را مطرح کرد که سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در این باره گفت: موضع ما در این باره قبلا اعلام شده بود دیروز نیز سفیر انگلیس را احضار کردیم و مراتب نگرانی خود را نسبت به وضعیت برخورد با دانشجویان و نیز به‌خاطر مطالب خلاف عرف دیپلماتیک سفیر انگلیس در سایت ها مطلب را به ایشان تفهیم کردیم.

وی در خصوص کاهش روابط با انگلیس که در مجلس مطرح است نیز گفت: اینکه مجلس در این زمینه تصمیم گیری کند در چارچوب وظایف نمایندگان است و دستگاه سیاست خارجی نیز نقطه نظرات کارشناسی خود را منعکس می‌کند.

مسئولان ایران اختلافی ندارند

خبرنگار یک رسانه خارجی نیز درخصوص تغییر ناگهانی متکی و واکنش او نسبت به این تغییر سئوال کرد و گفت به اعتقاد رسانه‌های خارجی این تغییر نشانه اختلاف بین وزارت خارجه و دولت بوده که مهمانپرست در این باره با ذکر اینکه پاسخ این سئوال را قبلا داده است،گفت: اینکه رسانه‌های خارجی به چه شکل با این موضوع برخورد کنند این رسانه‌ها همواره دنبال ایجاد اختلاف بین مسئولان و مردم ما هستند و گویا وظیفه‌ای در این جهت برای خود تدوین کرده‌اند. این مسائل صحت ندارد و نظام و مسئولان ما اجازه نمی‌دهند دشمنان از تحولات داخلی سوء‌استفاده کنند.

واکنش متکی را از خودش بپرسید

دستیار ویژه وزیر خارجه درخصوص واکنش متکی به تغییرش نیز گفت: ایشان امروز تشریف می‌آورند از خودشان بپرسید.

راه‌حل مفید برای فلسطین

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطین توسط تعدادی از کشورها گفت: فکر می‌کنیم حل ریشه این بحران نیاز به توجه همه کشورها و تفهیم این موضوع به رژیم صهیونیستی دارد که خاک ملت فلسطین را باید ترک کند تا کشور فلسطین با حضور افراد متعلق به این سرزمین تشکیل شود و طی انتخاباتی مردم سرنوشت خود را تعیین کنند و این می تواند یک راه حل مفید باشد.

سیاست‌های هسته‌ای ایران تغییری نمی‌کند

خبرنگار دیگری در رابطه با تاثیر تغییر متکی بر مذاکرات آتی ایران و 1+5 و رویکردهای هسته‌ای ایران پرسید که مهمانپرست تاکید کرد: مذاکره ایران و 1+5 چارچوب تعریف شده‌ای دارد و اصولی که برای ادامه مذاکرات مد نظر است را قبلا اعلام کرده ایم تغییر افراد آن چارچوب را تغییر نخواهد داد وهم در سیاست‌های هسته ای وهم در نحوه مذاکرات ما و سیاست‌های راهبردی در سطوح بالاتر تدوین می‌شود و مسئولان آن را اجرا می‌کنند.

فرستاده ویژه مرسوم است

خبرنگاری با اشاره به برخی سفرهای مقامات دولتی از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا شیوه دیپلماسی کشور تغییری کرده است که مهمانپرست، در این‌باره گفت: ریاست دستگاه اجرایی برای اینکه اهداف و موضوعات مدنظر خود را دنبال کند از راه‌های متنوعی که به‌صورت متعارف در همه‌‌جا وجود دارد می‌تواند استفاده کند و اینکه در برخی موضوعات فرستاده‌ای ویژه تعیین می‌شود موضوعی شناخته شده در عرف دیپلماتیک است در مجموع همه دستگاه‌ها خود را تاکنون موظف به همکاری با وزارت خارجه دانسته‌اند.

سوال جالب درباره مرگ هالبروک و پاسخ جالبتر

خبرنگاری نظر مهمانپرست را در رابطه با مرگ ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در افغانستان جویا شد که مهمانپرست در این باره گفت: حوادثی که منجر به درگذشت افراد می‌شود باید مایه عبرت شود به خصوص سیاستمداران باید بدانند که دنیا محل گذر است و قرار نیست کسی در این دنیا تا ابد باقی بماند و باید از این صحنه‌های عبرت آموز استفاده کرد تا جهانی عادلانه تر داشته باشیم.

سیاست‌های امریکا اهمیت دارد

این خبرنگار دوباره سئوال کرد هالبروک مخالف رویکرد نظامی آمریکا بود که مهمانپرست در پاسخ گفت: سیاست‌های آمریکا تا موقعی که جهت‌گیری صحیحی نداشته باشد توفیقی ندارد و افراد موقعی موثر هستند که در سیاست‌ها تغییر ایجاد شود و برای ما سیاست‌ها است که اهمیت دارد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین