کد خبر: ۱۱۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵

نتیجه عکس فشارهای مالیاتی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد میرمطهری دبیرکل اسبق بورس اوراق بهادار در خبر نوشت: براساس آمارهای بانک مرکزی، میزان درآمدهای مالیاتی دولت در سه ماهه نخست سال 89 به رقمی معادل 3هزار و144 میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با بودجه مصوب سال 89 تحقق 16 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت را نشان می‌دهد. در حالی که در سالهای 86 و87 سهم سه ماهه اول سال در پوشش درآمدهای مالیاتی حدود 18 تا 19 درصد بوده است و در سال 88 این رقم البته به 15 درصد کاهش پیدا کرده است. 

طی دو سال گذشته دولت با افزایش فشار های مالیاتی تلاش داشته است که در راستای اصلاح سیستم مالیاتی قدم بردارد اما به طور کلی از منظر علم اقتصاد، با افزایش فشار مالیاتی به منظور افزایش درآمد حاصل از آن، شاهد کاهش فعالیت های صنعتی در کشور خواهیم بود؛ چرا که تولیدکننده می‌بیند هرچه تولید بیشتری داشته باشد، می بایست مالیات بیشتری بپردازند. در نتیجه از تولید خودداری می‌کنند. 

بنابراین افزایش فشار مالیاتی برای درآمد بیشتر لزوماً منتهی به افزایش درآمد نمی‌شود و بار منفی این اقدام بسیار بیشتر است. در واقع با افزایش بار مالیاتی بر تمام اقشار اعم از حقیقی و حقوقی، این‌گونه نیست که مالیاتی بیشتری دریافت شود، بلکه با توقف فعالیت های تولیدی، درآمد ها کاهش و مالیات کمتری پرداخت می‌شود. 

مؤلفه دیگر، شرایط اقتصادی کشور است که در حال حاضر مجال توسعه به فعالیت‌های اقتصادی نمی‌دهد. تولیدکنندگان کشور که اکثراً صادرکننده هستند، ممکن است در بازارهای مقصد با مشکل روبرو شوند و واردکنندگان مواد اولیه نیز با وجود تحریم‌ها و نیز امکان تغییر رویه فروشندگان در خرید کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات عدیده دست به گریبانند. 

تغییر نرخ ارز نیز در کاهش درآمدهای مالیاتی مؤثر است و این قضیه را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.سازمان امور مالیاتی و متولیان امر باید محاسبات لازم را انجام دهند تا فشارها از حد نگذشته و نتیجه عکس حاصل نشود. 

شرایط اقتصادی، امکانات بانکی، تغییرات نرخ ارز، روابط بین الملل و متعاقب آن صادرات و واردات، همگی در میزان درآمدهای مالیاتی تأثیرگذارند. 

از سوی دیگر ابزار مورد نیاز برای پیش بینی آنچه در آینده پیش می آید موجود نیست؛ بودجه سنواتی هنوز به مجلس ارائه نشده است و خرج و دخل دولت و تغییرات هزینه های عمومی مشخص نشده است. 

در عین حال نگاه بلند مدت به برنامه توسعه که هنوز نهایی نشده است، در این امر باید مدنظر قرار گیرد و همچنین شرایط اقتصادی و نگاه دولت به فعالیت بخش های مختلف نیز مشخص نیست. البته کاهش مالیات پرداختی از سوی شرکت‌های دولتی و اشخاص حقوقی در فصل بهار نمی‌تواند به معنای شکست کامل طرح‌های مالیاتی دولت در سال 89 باشد، زیرا بخش عمده ای از صورت‌های مالیاتی و اظهارنامه‌های شرکت‌ها در سال‌های مالی منتهی به تابستان تنظیم و ارایه می‌شود ولی می‌توان به این معنی باشد که شرکت‌ها در پرداخت مالیاتهای خود نسبت به سال‌های قبل اشتیاق کمتری از خود نشان داده‌اند و یا به عبارتی تمایل به پرداخت مالیات کاهش پیدا کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین