کد خبر: ۱۱۶۹۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
‌اکبر ترکان:

وزیران احمدی‌نژاد کار سختی دارند

دولت باید با گوش دادن به انتقادات، آسیب‌‌ها را کم کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برکناری متکی آن هم در شرایطی که وزیر امورخارجه برای مذاکره با سنگالی‌ها در این کشور آفریقایی حضور داشت موجب شد تا حرف و حدیث‌هایی در این رابطه به‌وجود‌ آمده و این ذهنیت به‌وجود آید که وزیران دولت احمدی‌نژاد نمی‌توانند از امنیت موقعیت خود اطمینان‌خاطر داشته باشند. آیا واقعا اعضای کابینه شرایط لازم را برای خدمت‌گزاری دارند؟ آیا برکناری متکی با این شکل برای دیگر وزیران هم به وقوع خواهد پیوست؟


اکبر ترکان که در دولت سازندگی توسط هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری انتخاب شده و نقش‌آفرینی کرده بود، در گفت‌وگویی با روزنامه «آرمان» در مورد شرایطی که یک «وزیر» باید از آن برخوردار باشد همچنین شرایطی که وزیران دولت‌های نهم و دهم داشته و دارند به سئوالاتی پاسخ می‌گوید: 

با تجربه دو دوره «وزارت» تحلیل تان نسبت به شرایط وزیران دولت دهم چیست؟ 

وزیران احمدی‌نژاد کار سختی برای برآورده کردن انتظارات دارند و امیدوارم بتوانند به وظایف خود عمل کنند. 

آیا معتقدید که دولتی‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت‌خانه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند؟ 

با نگاهی به ترکیب مدیران وزارتخانه‌ها می‌توان به‌راحتی به این نتیجه رسید که حلقه یاران نزدیک رئیس دولت در وزارتخانه‌ها برخی سمت‌های کلیدی را در اختیار دارند. اما دولتی‌ها می‌توانستند یاران نزدیک خود را به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنند تا با رای نماینده‌ها به کابینه راه پیدا کنند. 

احتمالا بر این باور بودند که این افراد نمی‌توانستند از مجلس برای تصدی پست وزارت رای اعتماد بگیرند به همین دلیل ترجیح دادند تا آنها را با عنوان معاونان وزارت خانه‌ها وارد چرخه مدیریتی کنند. 

اما این ذهنیت می‌تواند شأن وزیران را با خدشه مواجه کند. 

ببینید! یک وزیر باید از استقلال فکری و کاری برخوردار باشد. اگر چنین نشد، باید منتظر چنین ذهنیتی از سوی جامعه باشد. 

چه دلیلی موجب می‌شود تا یک وزیر با این شرایط کنار بیاید؟ 

اینکه فردی به عنوان وزیر در کابینه حضور داشته باشد، فرصت خوبی برای خدمت و البته گاهی مطرح شدن است. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا بتوانند در چارچوب دولت باقی بمانند و جایگاه شان متزلزل نشود. 

اما یک وزیر تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند «استقلال کاری» خود را از دست بدهد. 

این دیگر به سیاست‌های رئیس دولت ربط پیدا می‌کند. باید دید احمدی‌نژاد برای انتخاب اعضای کابینه‌اش چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیرد و از نظر او یک وزیر باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد. 

وزیران دولت سازندگی از شرایط مناسبی برای پیاده‌کردن برنامه‌های خود برخوردار بودند؟ 

وزیران دولت‌های پنجم و ششم از چهره‌هایی انتخاب شده بودند که هر کدام دارای سابقه و تجربه بالایی در سمت‌های اجرایی بودند و به همین دلیل استقلال کاری‌شان نمی‌توانست با تهدیدی مواجه شود. 

رحمتی و بهبهانی وزیران راه احمدی‌نژاد بوده و هستند، به نظر شما عملکرد موفقی داشته‌اند
بنده رحمتی را که در دولت نهم زمام وزارت راه را در اختیار داشت، گزینه‌ای مناسبتر نسبت به بهبهانی می‌بینم. 

بیشتر توضیح می‌دهید؟ 

هم آن خط و هم اعلام خبر راه‌اندازی خط ریل کرمان زاهدان و افتتاح اتوبان پردیسان که در آن زمان اتفاق افتادکه نباید این اعلام تا پایان راه‌اندازی انجام می‌شد. 

شاید دولت برای افتتاح زودهنگام اصرار داشت. 

در همه دولت‌ها این امکان وجود دارد که از یک وزیر خواسته شود تا کاری را زودهنگام یا دیر هنگام انجام دهد. کسی که خود را در راس یک وزارت‌خانه می‌بیند باید موقعیت ممتاز وزارت را ببیند و موقعیت و شان وزارت را در نظر بگیرد. 

از این بحث خارج شویم. تحلیل‌تان از برنامه پنجم توسعه چیست؟ 

در هر صورت این برنامه از سوی مجلس به تصویب رسیده است. هرچند ایراداتی بر آن مترتب است و می‌توانست بهتر و جامع‌تر تدوین شود. 

به‌نظر من و هرکس دیگری که در چارچوب منطق اظهارنظر می‌کند، دولتی‌ها باید با گوش فرا دادن به نظرات و حتی انتقادات نکته‌های مثبت را به بیشترین و نکته‌های آسیب‌رسان را به کمترین حالت ممکن خود برسانند. 

اما حتی برخی چهره‌های اصول‌گرایان هم معتقد هستند که توجه چندانی به انتقادات نمی‌شود. 

به‌طور کلی باید اذعان داشت که دولت باید این مورد را مدنظر داشته باشد که دقت کردن به نظران دیگران می‌تواند به کارنامه قابل دفاع‌تری ختم شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین