کد خبر: ۱۱۶۹۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳

اعتراف وزیر: جاده‌ای كه باید 20 سال عمر كند 2 ساله از پا درمی‌آید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر راه و ترابری واگذاری كشتیرانی را به این وزارتخانه از معاون اول رییس‌جمهوری خواستار شد و تاكید كرد: نقشه‌ هوایی كشور باید تغییر كند و به‌منظور افزایش پروازهای عبوری ترانزیتی مراكز استحفاظی حذف شوند و همچنین ‌ مسئولان باید كمر همت ببندند و بنادر شمال و جنوب ایران را به هاب منطقه خاورمیانه تبدیل كنند.

حمید بهبهانی در همایش ملی "ترانزیت در مسیر توسعه" با تاكید بر این كه آنچه در بخش ترانزیت از دست داده‌ایم باید جبران كنیم، گفت:‌ ترانزیت فقط مختص زمین نیست. تمام مدل‌های ترانزیتی كشور ما در دنیا بی‌نظیر است.

وی اظهار كرد: ‌در بخش ترانزیت هوایی متاسفانه بسیاری از امكانات را از دست داده‌ایم چراكه علیرغم اینكه ترانزیت هوایی ایران كوتاه‌ترین فاصله‌های هوایی و كمترین سوخت عبور و مرور را دارد استفاده‌ی مناسبی از این مسیر ترانزیت هوایی كشور نمی‌شود. در حالی كه بلاروس یک هشتم ایران مساحت دارد روزانه 800 تا هزار پرواز عبوری ترانزیتی دارد در صورتی كه ایران با هشت برابر مساحت بلاروس و موقعیت بی‌رقیب، روزانه 250 عبور ترانزیتی دارد.

بهبهانی مشكل عبور از فضای هوایی ایران را مسیرهای زیگزال عنوان كرد و گفت:‌ مراكز استحافظی در داخل كشور آن قدر زیاد است كه كسی جرات نمی‌كند از آن‌ها عبور كند كه رییس‌جمهوری و دكتر رحیمی كمر همت بسته‌اند كه تعداد زیادی از این مراكز حساس استحافظی را حذف كنند.

وزیر راه و ترابری با تاكید بر آزادسازی فضای هوایی ایران برای عبور و مرور كالاهای ترانزیتی اظهار كرد: در مورد فرودگاه امام خمینی‌(ره) تمهیدات زیادی انجام شده و شهرک فرودگاهی كه شهرک ترانزیتی است در حال احداث است.

وی با بیان این‌كه وضعیت وزارت راه تخصصی است نه سیاسی گفت:‌ توجه رییس‌جمهوری و معاون اول ایشان به توسعه‌ی حمل ونقل در همه شقوق است لذا با این حمایت‌ها می‌توان به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافت.

بهبهانی با بیان این‌كه در بخش دریایی 24 سال خواب بوده و همه جا را از دست داده‌ایم، گفت: امارات كه تا چند سال پیش دستشویی‌های معمولی هم نداشتند الان برای ما شاخ و شانه می‌كشند؛ چرا باید كالاهایمان را آنجا ببریم و بعد از آنجا به كشورمان صادر كنیم درحالی كه هفت بندر عظیم در خلیج فارس متعلق به ایران است.

وی اظهار كرد:‌ وزارت راه متولی حمل و نقل است و بندر را اداره می‌كند اما كشتیرانی به دست وزارتخانه‌ی دیگری است. در صورتی كه كشتیرانی یكی از ارگان‌های حمل و نقل است كه باید در دست وزارت راه باشد كه از دكتر رحیمی رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌كنم.

وزیر راه و ترابری افزود: اگر كشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی متحد شوند و همت كنند می‌توانیم بنادر ایران را به هاب منطقه تبدیل كنیم.

بهبهانی گفت:‌ در دریای خزر نیز بسیار ضعیف هستیم و از صد كشتی در دریای خزر 90 كشتی متعلق به روسیه و 10 كشتی متعلق به ایران است كه باید همت كرده و از این موقعیت استفاده كنیم.

وی تاكید كرد: این همه نعمت در دریا است و خطوط آبی كم خرج و زیبا هستند اما ما را از بچگی از آب ترسانده‌اند كه اگر در آب برویم خفه می‌شویم.

بهبهانی تاكید كرد: ‌همان گونه كه باید نقشه‌های هوایی تغییر كند مسوولان باید كمر همت ببند و بنادر شمال و جنوب ایران به هاب منطقه خاورمیانه تبدیل كنند و كشتیرانی نیز به زیرمجموعه وزارت راه اضافه شود.

وزیر راه و ترابری اظهار كرد:‌ تا قبل از دولت نهم و دهم در بخش ریلی آنچنان حساس نبودند. شبكه ریلی به‌ویژه در دولت دهم پویا شده و به همت مسئولان كشوری با توسعه راه‌آهن، كشاورزی و صنعت نیز توسعه می‌یابد كه در این راستا چند روز اخیر راه‌آهن چابهار به عنوان كریدور ترانزیتی شرق كشور كلنگ‌زنی شد تا چابهار را به سرخس، افغانستان و كویته متصل ‌كند و طبق وعده داده شده ظرف سه سال آینده چابهار تا زاهدان را تمام می‌كنند.

وی افزود: برای اتصال راه‌آهن خرمشهر – شملچه به كشور عراق بیش از دو بار با وزیر راه این كشور مذاكره كرده‌ایم كه با هزینه خودمان شلمچه را به بصره متصل كنیم اما هنوز جوابی نداده‌اند. همچنین پس از ساعت‌ها بررسی برای اتصال راه‌آهن خانقین به بغداد متوجه شدیم كه این كشور طبق وعده خود نمی‌خواهد از طریق شبكه ریلی به ایران وصل شود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به بازسازی راه ریلی ابریشم گفت:‌ قراردادی بین سه رییس جمهوری در شرق دریای خزر بسته شده كه راه‌آهن از قزاقستان به بركت و از بركت به اینچه برون و سپس به گرگان متصل شود كه با اتصال این خبر شبكه ریلی بندرعباس به گرگان – اینچه برون و قزاقستان در زمان و هزینه بسیار كم ترانزیت برقرار خواهد شد.

وی با بیان این كه از ابتدای انقلاب تا اواسط دولت دهم پنج هزار كیلومتر راه‌آهن ساخته شده است، گفت: ‌درحال حاضر چهار هزار كیلومتر راه‌آهن در حال ساخت است و از 5 درصد تا 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه دولت یازدهم ثمره امروز زیرسازی دولت دهم را می‌برد.

بهبهانی همچنین تصریح كرد: ‌در حال حاضر بی رحمانه از جاده‌هایمان استفاده می كنیم و جاده‌ای كه باید 20 سال عمر كند دو ساله از پای درش می‌آوریم كه علت آن سوخت ارزان است.

وزیر راه و ترابری با بیان اینكه سهم ریل در جابه جایی بار 10 درصد و سهم جاده 90 درصد است، اظهار كرد: ‌با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها تعادل در استفاده از مدل‌های حمل و نقلی ایجاد می‌شود و ترانزیت به سمت استفاده از ریل خواهد رفت كما این كه اكنون به دلیل سوخت ارزان و باربری ارزان فقط در جاده‌هایمان انجام می‌شود.

بهبهانی گفت: تا قبل از دولت نهم هزار و 500 كیلومتر آزاد راه در كشور ساخته شده بود كه از دولت نهم تاكنون دو هزار و 800 كیلومتر آزادراه در حال كار یا كلنگ‌زنی است. همچنین راه‌آهن 10 برابر 30 سال گذشته در حال ساخت است. لذا بی انصافی است كه می‌گویند كار نمی‌كنیم؛ بله ما هر چه كار می‌كنیم توقعات مردم بالا می رود البته خدا را شاكریم كه سطح فرهنگ مردم بالا رفته است.

وی با تاكید بر این كه ترانزیت به معنای نفت، طلا و درآمد یک كشور است، گفت:‌ ترانزیت بدون همدلی وهمفكری ارگان‌های مختلف قابل بهره‌برداری نیست و باید وزارت امور خارجه، وزارت راه و ترابری، گمرک، نیروی انتظامی و ... همكاری داشته باشند و به صورت واحد عمل كنند.

بهبهانی تصریح كرد: ‌پس از هدفمندی یارانه‌ها روان سازی در مورد بانک و گمرک صورت می گیرد كه ترانزیت را در حد اشتغال روان كند و از فرصت‌های طلایی كشورمان استفاده كنیم كه در این زمینه بخش خصوصی نیروی موتور محركه توسعه ترانزیت خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین