کد خبر: ۱۱۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱
تهران در راس 8 شهر آلوده کشور قرار دارد

تهرانی‌ها به هوای آلوده عادت کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرکل محیط زیست استان تهران در خبرآنلاین نوشت: سیاست‌هایی که تاکنون در جهت کاهش آلودگی هوای تهران به تصویب و اجرا رسیده هنوز هدف کاهش آلودگی هوا را محقق نکرده چرا که غیر از سیاست‌های دولت، توجه شهروندان به اهمیت کاهش و کنترل آلودگی هوا نیز موثر است. 

تهران در راس هشت شهر آلوده کشور قرار دارد و پس از آن شهرهای اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان که به دلیل شرایط جغرافیایی، تردد خودرو، میزان مصرف سوخت، اقلیم طبیعی و اقدامات انجام شده یا ناکام در کاهش آلودگی هوا، هر روز اکسیژنی را جذب می‌کنند که با دی اکسید گوگرد، ذرات معلق، ازن، دی اکسید نیتروژن، منواکسید کربن و بنزین غنی سازی شده است. 

سیاست هایی که تاکنون در جهت کاهش آلودگی هوای تهران به تصویب و اجرا رسیده هنوز هدف کاهش آلودگی هوا را محقق نکرده چرا که غیر از سیاست های دولت، توجه شهروندان به اهمیت کاهش و کنترل آلودگی هوا نیز موثر است که به‌نظر می‌رسد شهروندان تهرانی، هنوز اهمیت کاهش آلودگی هوا و لذت استنشاق هوای پاکیزه را در اولویت قدم های خود برای دستیابی به زندگی بهتر قرار نداده اند. ورود روزانه 1500 خودروی جدید به شهر تهران، نشان از تقاضای بالا برای استفاده از خودروی شخصی به‌جای بهره‌مندی از شبکه حمل و نقل عمومی دارد. 

از این رو از همان روزی که محدودیت‌های تردد در تهران برداشته شد تاکنون تقریبا هر روز در شرایط ناسالم قرار داشته‌ایم و پایتخت در این مدت اصلا از شرایط ناسالم خارج نشده است که حالا دوباره نگران این باشیم که در شرایط ناسالم قرار بگیرد! اما انگار موضوع آلودگی هوای تهران دچار روزمرگی‌ها شده است و به تدریج می‌رود تا به موضوعی عادی برای مسوولان و شهروندان تبدیل شود. بنابراین به نظر می‌رسد که تهرانی‌ها باید به هوای آلوده عادت کنند. 

در حالی که قانون توسعه حمل و نقل عمومی تاکید داشته که سهم مترو باید به 30 درصد و سهم اتوبوس به 25 درصد افزایش یابد و طرح جامع ترافیک تهران که افق 1404 را مدنظر قرار داده، هم موکد کرده که سهم قطار شهری در حمل و نقل عمومی باید به 30 درصد، اتوبوسرانی 22 درصد، مینی بوسرانی سه درصد، ون پنج درصد، تاکسی 15 درصد، موتورسیکلت سه درصد و سواری به 22 درصد افزایش و تغییر یابد، اما هم اکنون در شهری که روزانه، بار 15 میلیون سفر درون شهری- در قالب 19 میلیون جابه جایی- را تحمل می کند، فقط 7500 دستگاه اتوبوس، دو خط دائمی مترو، 1768 دستگاه مینی بوس و 95 هزار دستگاه تاکسی فعال است که حتی بدون احتساب ظرفیت هر دستگاه از خودروهای شبکه حمل و نقل عمومی هم می توان به این باور یقین پیدا کرد که شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران از حد ناکافی هم چندین پله پایین تر قرار دارد. 

همچنین وزارت بهداشت طبق قانون وظیفه حفظ بهداشت و سلامت جامعه را بر عهده دارد و هوا هم بخشی از بهداشت است. کوتاهی این وزارتخانه در تمام این سال ها این بوده که باید به عنوان مدعی نسبت به آسیب به سلامت شهروندان وارد می شده. از سویی، این وزارتخانه متولی تدوین میزان خسارات وارد بر سلامتی جمعیت کشور از بابت استنشاق هوای آلوده بوده است. 

براساس نظر سازمان محیط زیست در روزهای اخیر هوای تهران آلوده‌تر نشده، بلکه پدیده وارونگی اتفاق افتاده است. در نگاه اول این پدیده به خودی خود خطری را متوجه زمین و سلامت موجودات زنده نمی‌سازد، اما ترکیب آلاینده های موجود با یکدیگر و پیدایش آلاینده های ثانویه، شهر را آبستن بروز فاجعه های زیست محیطی می کند.

با شروع روز و آغاز فعالیت‌های انسانی و مصرف سوخت، دمای هوای سطح زمین افزایش می‌یابد. این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جابجایی به وسیله باد، با لایه ای همدما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این امر مانع صعود و تبادل هوا می شود که نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه، مواد آلاینده تولید شده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی‌روند. 

به‌طور کلی پدیده وارونگی دما موجب تراکم هوای آلوده در محدوده معینی می‌شود و هر قدر ارتفاع وارونگی دما کوتاه تر باشد و مدت آن بیشتر به طول بینجامد بدیهی است که میزان خطرات آن فزونی می یابد. براساس تحقیقات به عمل آمده، تهران بیش از دوسوم روزهای سال با پدیده وارونگی جوی مواجه است و این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می‌دهد. 

طبق آماری که در طول 5 سال از ایستگاه مهرآباد گرفته شده است، بیشترین میزان ارتفاع وارونگی دما در فصل پاییز 419 متر، در فصل زمستان 404 متر، در بهار 354 متر و در تابستان 384 متر بوده است. همچنین میانگین مدت زمان وارونگی دما 239 روز بوده است که در بهار 57 روز، در تابستان 61 روز، در پاییز 58 روز و در زمستان 61 روز بوده است. در حالت وارونگی دما، هوا، حالت سکون و آرام به خود گرفته و جریان هوا در آن به‌وقوع نمی‌پیوندد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین