کد خبر: ۱۱۷۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۳
دعاگو، امام جمعه شهرستان شمیرانات:

مقاماتی که بی‌ادبی و بی‌اخلاقی را شجاعت می‌دانند، بی‌بصیرتند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امام جمعه شهرستان شمیرانات گفت: بصیرت در لغت، بینایی، روشن‌بینی،‌ دانایی، دوراندیشی و تیزهوشی است (لسان‌العرب، فرهنگ ابجدی، قاموس قرآن، مجمع البحرین، نخستین فرهنگ الفبای قیاسی فارسی- عربی، فرهنگ نوین). باتوجه به معانی مذکور در کتب لغت، بصیرت؛ روشن‌بینی برآمده از آگاهی، دقت، دوراندیشی و ژرف‌نگری است. واژه «بصیرت» دو مرتبه، «بصائر» پنج مرتبه، «بصیر» شصت و یک مرتبه و دیگر مشتقات «ب ص ر» جمعاً یکصد و چهل و هشت مرتبه در قرآن به کار رفته است.

وی افزود: ساختار بصیرت از حق‌شناسی، جبهه‌شناسی، جهت‌شناسی، روش‌شناسی، دوست‌شناسی، دشمن‌شناسی و تصمیم‌گیری مبتنی بر شناخت‌های بنیادی تشکیل می‌شود و بدین‌ ترتیب انسان بصیر، حق‌شناس،‌ جبهه‌شناس، جهت‌شناس، روش‌شناس، دوست‌شناس، دشمن‌شناس و تصمیم‌گیر و تصمیم‌سازی است که راه درست را در درون تاریکی‌ها می‌یابد، در انبوه شبهات بر محکمات تکیه می‌کند و تحت تأثیر فضاسازی‌های سیاسی و شعارهای جنجالی، حق را با باطل اشتباه نمی‌کند.

دعاگو اضافه کرد: خداوند به بندگان(آل عمران 15)، اعمال بندگان(بقره 96) و به همه چیز(ملک 19) بصیر است، پیامبر با بصیرت مردم را به راه تکامل‌بخش هستی فرامی‌خواند(یوسف 108)، هرانسانی نسبت به خویشتن خویش از بصیرت برخوردار است(قیامت 14)، آیات الهی برای بصیرت‌بخشی بر پیامبران نازل شد(اسراء 102).

حجت الاسلام دعاگو، بصیرت را از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت دینی و ولایت را عرصه نمودارساز بصیرت سیاسی نامیده گفت: قلمرو حکومت و نفوذ ولی‌فقیه در حوزه‌های ملی،‌ جهان اسلامی و جهانی است. ولی‌فقیه در حوزه ملی، قوای سه‌گانه را طبق قانون اساسی، مستقیم و غیرمستقیم دراختیار دارد، رهبر همه ایرانیان مسلمان و غیرمسلمان است، به منافع و مصالح ملت، وحدت و امنیت ملی و استقلال،‌ اعتبار و اقتدار ایران اسلامی می‌اندیشد و با تعیین سیاست‌های کلان و دفاع از اسلام و ایران در برابر بیگانگان و مزدورانشان به انجام وظیفه می‌پردازد. رهبری دینی، بهره‌مند از نگرشی فراجناحی است و رسالتش دفاع از اسلام، نظام و حقوق اقشار ملی در چهارچوب قانون اساسی است.

ناطق جمعه شهرستان شمیرانات شاخصه‌های بصیرت در اقشار ملت را اطاعت،‌ تبعیت، حریم‌شناسی و حرمت‌گذاری و دوری‌گزینی از گناهکاری و قانون‌شکنی تعریف نموده گفت: بصیران ملت از همه اقشار ملی و گروه‌ها و گرایش‌های دینی و سیاسی، کسانی هستند که براساس قانون اساسی و مبانی اعتقادی، ولایت فقیه را پذیرفته‌اند و از احکام حکومتی، بی‌هیچ تردیدی فرمانبری می‌کنند. مسلمانان، پیروی از رهبری دینی را از لوازم خداباوری و خداگرایی«ایمان» و از نمادهای خدادوستی می‌دانند«قل ان کنتم تحبون الله فأتبعونی یحببکم الله»، حریم رهبر را می‌‌شناسند، از حرمت‌گذاری نسبت به حوزه و حریم رهبری دینی فروگذار نمی‌کنند و از گفتار، ‌رفتار و اعمالی که به آبروی اسلام، نظام و رهبری آسیب می‌زند فاصله می‌گیرند.

آقای دعاگو ساختارشکنی را گناه قطعی و جرم قانونی و گفتار، رفتار و اعمال ناسازگار با مسلمانی و ولایت‌مداری را ناروایی و جفاکاری توصیف نموده گفت: براساس آموزه‌های دینی، حریم و حرمت‌ناشناسی در حوزه رهبری دینی، ارزش‌ستیزی و ناهنجارگرایی و تعرض به مرجعیت، روحانیت، دین‌شناسان و دانشمندان آسیب‌رسانی به سرمایه‌های دینی و ملی است. کسانی که به رغم امکان اظهار نظر کارشناسانه نسبت به مسائل فرهنگی، ‌اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، برای طرح دیدگاه‌هایشان به حریم مرجعیت و روحانیت، گستاخانه و بی‌ملاحظه تعرض می‌کنند ریاکاران فریبکاری هستند که حیات سیاسی‌شان را در تنش‌زایی و بحران‌آفرینی تصور می‌کنند و در ارزیابی افکار عمومی به شگفت‌انگیزترین خطاهای سیاسی- اجتماعی آلوده می‌شوند.

وی افزود: صاحب‌منصبانی که بی‌ادبی و بداخلاقی سیاسی را شجاعت می‌دانند و در افکار عمومی ملت ایران و ملت‌های جهان، ملت و کشور را در موضع کاستی و ضعف سیاسی قرار می‌دهند به جلب رضایت رهبری نمی‌پردازند و از فقدان بصیرت سیاسی رنج می‌برند. کسانی که با تندروی به ناسزاگویی، دروغ‌پردازی و توهین و تهمت‌پراکنی، آلوده می‌شوند حریم شرع و قانون و اخلاق را با بدگمانی و تصورات ذهنی‌ می‌شکنند و نیازمند درمان بی‌بصیرتی و ناهنجارگرایی هستند.

خطیب جمعه شهرستان شمیرانات انتظارات ناسازگار با شأن رهبری را برآمده از ولایت‌ناشناسی، فقدان بصیرت سیاسی، زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی شخصی و گروهی دانسته افزود: انتظار از رهبری دینی برای حمایت از جناح‌های درگیر سیاسی و تأمین منافع و مصالح جناحی، ناروایی، حریم و حرمت‌ناشناسی و بی‌تدبیری سیاسی است. کسانی که به منافع شخصی و جناحی می‌اندیشند ولایت را در حوزه حمایت از گروه‌ها و گرایش‌های درگیر سیاسی می‌پسندند، ارزش‌های دینی و منافع و مصالح ملی را قربانی آزمندی‌های سیاسی می‌کنند،‌ در ادعای ولایت‌مداری از صداقت کافی برخوردار نیستند و ریاکاری و فریبکاری را ابزار کسب قدرت سیاسی می‌دانند.

آقای دعاگو نقش بصیرت دینی و سیاسی رهبری دینی در سازماندهی جهان اسلام و دفاع از منافع و مصالح مسلمانان را از ممتازترین و برجسته‌ترین شاخصه‌های ولایت فقیه توصیف نموده گفت: در پرتو بصیرت دینی و سیاسی ولی فقیه، جهان اسلام که از کشورهای ناتوان و وابسته به قدرتمندان شرق و غرب تشکیل شده بود به یک قطب قدرتمند تبدیل شد، مقاومت لبنان و فلسطین از توانی شگفت‌انگیز برای مقابله با متجاوزان و اشغالگران برخوردار گردیدند، در افکار عمومی جامعه جهانی از حمایت و مقبولیت گسترده بهره‌مند شدند و از مقدسات ادیان آسمانی، آئین مدنی و منافع و مصالح جهان اسلام دفاعی جهانی، شایسته و گسترده صورت گرفت.

ناطق جمعه شهرستان شمیرانات تلاش برای جهانی‌سازی اسلام، دفاع از ارزش‌های انسانی و آگاهی‌بخشی و روشنگری جامعه جهانی را از رسالت‌های ولایت و زیباترین مقتضیات بصیرت تحلیل نموده گفت: اسلام آئین جهانی و رسالتش جهانی‌سازی آئین مدنی با هدایت جهانیان به آیات آسمانی است. قرآن کتاب هدایت انسان، ‌خاتم‌النبیین مأمور بشارت و انذار جامعه بشری است. از نگاه اسلام انسان موجود ارزشمندی است که بر بسیاری از آفریده‌ها فضیلت دارد و هرگز اسلام نسبت به سرنوشتش بی‌توجه نیست. تعالی و تکامل همگانی به گستره جامعه جهانی و آینده جهان تا پایان زندگی انسان هدف انسان‌سازی و رشد‌آفرینی آئین مدنی است.

خطیب جمعه شهرستان شمیرانات در خطبه دوم به تحلیل حماسه مردمی نهم دی ماه در دفاع از اسلام، نظام و رهبری پرداخته گفت: بافت عمومی جامعه ایران به دو گروه شاخص قابل تقسیم است. گروه اول ایرانیان وفادار به نظامند که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران با عقاید دینی و گرایش‌های مختلف سیاسی را تشکیل می‌دهند، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را به رسمیت می‌شناسند و به عنوان دو میثاق ملی به آن وفادارند. گروه دوم از دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تشکیل می‌شوند که در برابر استقلال، اعتبار و اقتدار ایران اسلامی و منافع و مصالح ملت ایران ایستاده‌اند و براندازی نظام دینی را آرمان خود می‌دانند.

وی ادامه داد: گروه دوم از دشمنان خارجی، مزدوران داخلی، منافقین و دشمنانی تشکیل می‌شود که نظام و قانون اساسی را به رسمیت نمی‌شناسند و در برابر عزم و اراده ملت ایران ایستاده‌اند. این گروه عمدتاً از اهداف دشمنان خارجی به شمار می‌روند و توسط سرویس‌های جاسوسی دشمنان خارجی صید می‌شوند. دشمنان داخلی و خارجی پس از هر انتخاباتی برای بهره‌برداری از تنش‌ها، بحران‌ها و نزاع‌های انتخاباتی برای براندازی جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند و فتنه‌های داخلی را با آسیب‌رسانی به وحدت و امنیت ملی و ایجاد تفرقه و درگیری، سازماندهی می‌کنند.

آقای دعاگو آگاهی‌بخشی و جداسازی ناآگاهان فریب‌خورده از جبهه دشمن و نزدیک‌سازی آنان به جبهه وفاداران به نظام را از مهم‌ترین رسالت‌های سیاستمداران و فرهیختگان کشور دانسته گفت: متأسفانه همیشه نادانان و متعصبان تندرو از درون جبهه‌های درگیر در نزاع‌های انتخاباتی شکار می‌شوند و جمعی از نادانان غافل را در صحنه‌های توطئه‌گری و فتنه‌سازی به کار می‌گیرند. یکی از بزرگترین رسالت‌های سیاسی برای سیاستمداران اندیشمند و فرهیختگان دانشمند، جداسازی ناآگاهان فریب‌خورده از نقش‌آفرینی در جبهه دشمن و نزدیک‌سازی آنان به جبهه وفاداران به انقلاب اسلامی است.

ایشان در پایان تأکید کرد: باید ایرانیانی که در درگیری‌های سیاسی جناح‌ها و جریان‌های رقیب به دلیل آزردگی از تحرک سیاسی و نقش‌آفرینی شایسته در عزت و اعتبار ملی، فاصله گرفته‌اند به جمع وفاداران امیدوار نظام جمهوری اسلامی بپیوندند و با خطاب‌های منافق و ضد ولایت فقیه به فاصله‌گیری بیشتر از نظام دینی تشویق نشوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین