کد خبر: ۱۱۸۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
نائب‌رئیس جامعه مدرسین:

حرمت منتقدین را نشکنیم

پذیرا نبودن انتقاد، مصداق بارز تکبر است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد کسی که اشکال و انتقاد سازنده‌ای را می‌شنود، نباید حرمت منتقد را بشکند، بلکه باید از انتقاد کننده تشکر کند. 

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمحمود عبداللهی، صبح امروز در بیست‌و پنجمین همایش «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و خانواده‌های حوزویان» که در محل سالن اجتماعات این نهاد حوزوی، برگزار شد، اظهارکرد: اگر اشکال و نقصی از سوی کسی به ما گفته می‌شود، وظیفه انسانی ما این است که آن را پذیرفته و برای اصلاح آن اقدام کنیم. 

وی افزود: پذیرا نبودن انتقاد، مصداق بارز تکبر است، حتی وقتی که انتقادات مطرح شده همراه با اهانت باشد، باز هم نباید تکبر کرد، بلکه باید به دلیل این که میدان انتقاد بسته نشود، آن را پذیرفت. 

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به سخن معروفی که مؤمن باید آیینه مؤمن باشد، گفت: آیینه در عین این که زشتی‌ها و عیوب را نشان می‌دهد، اما خوبی‌ها را نیز نشان می‌دهد، از سوی دیگر آیینه عیوب کسی را برای دیگران بیان نمی‌کند، این نکات بسیار مهمی است که باید به آن‌ها توجه کرد. 

وی با بیان این که ما اگر عیبی از خود را در آینه ببینیم، آن را نمی‌شکنیم، گفت: کسی که اشکال و انتقاد سازنده‌ای را می‌شوند، نباید حرمت منتقد را بشکند، بلکه باید از او تشکر کند. 

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی خاطرنشان کرد: البته انتقادها نباید همراه با غیبت، تهمت و افتراء باشد؛ چرا که گفتاری که با سرزنش و تحقیر و دروغ همراه باشد، نمی‌تواند اثر گذار باشد.
 
وی افزود: عدم توجه به نحوه گفتار، سبب آسیب‌هایی خواهد شد که شاید حل آن‌ها بسیار مشکل باشد، از این‌رو همواره باید در نظر داشت که گفتارمان محکم باشد و گفتار محکم هم چیزی جز سخنی که در کیفیت و محتوا قابل قبول باشد، نیست. 

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به ضرورت توجه به مباحث اخلاقی در خانواده‌ها، گفت: احترام فرد مسلمان همانند احترام خانه کعبه است؛ بنابراین حرمت اعضای خانواده را با گفتن عیوب آن‌ها در جمع و عدم لحاظ حرمت و شخصیت طرف مقابل نباید، شکست. 

وی با بیان این که قوام زندگی به عواملی بستگی دارد که باید آنها را مراعات نماییم، اظهار داشت: رعایت آداب صحیح معاشرت یکی از مهمترین عوامل در ایجاد تعامل در خانواده و موفقیت در آن است. 

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی با تأکید مجدد بر رعایت آداب گفتار، گفت: تمامی اعمال تحت تأثیر چگونگی رفتار است که قطعا سایر برنامه‌ها هم تحت الشعاع آن قرار می‌گیرد. 

وی افزود: یکی از عواملی که در رفتار باید به آن بسیار دقت و توجه شود، گفتار صحیح و حساب شده است؛ چرا که نتیجه این کار اصلاح سایر رفتارها، رفع گناهان و فوز عظیم است. 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که 90درصد اختلافات خانوادگی، به عدم کنترل رفتار و گفتار بر می‌گردد، گفت: برای مثال اگر مردی می‌خواهد انتقادی را به همسر خود داشته باشد یا بالعکس، نباید آن را جلوی فرزندان و دیگر آشنایان بیان کنند؛ چرا که این مسأله و عدم توجه به شخصیت افراد، باعث تحقیر فرد خواهد شد، حال آن که بیان انتقادات باید همراه با احترام باشد. 

وی افزود: زمانی که فردی عصبانی است، نباید به اموری چون تربیت فرزند بپردازد؛ زیرا نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت، از این رو باید در شرایط عادی اشکالات موجود را بیان و برای حل آن‌ها راه‌کار ارائه داد. 

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی در پایان گفت: انسان‌ها با حسن خلق می‌توانند به درجات مجاهدان فی‌سبیل‌الله برسند و همانگونه که وقتی مجاهد فی‌سبیل‌الله با بالاگرفتن شمشیر تمامی گناهانش بخشیده می‌شود، کسی هم که حسن خلق داشته باشد و عصبانیت و زبان خود را کنترل کند، اجر و ثواب مجاهد در راه حق را کسب خواهد نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین