کد خبر: ۱۱۸۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۶
در دیدار صالحی با مقامات عراق اعلام شد

روادید بین ایران و عراق لغو شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان با بیان اینكه وحدت وامنیت عراق خواسته ایران است؛ بر ضرورت تشکیل یک پیمان منطقه‌ای بین ایران؛ عراق؛ ترکیه و سوریه تاکید کرد.

علی‌اکبر صالحی در دیدار اسامه النجیفی، رئیس مجلس عراق افزود: این مسأله منجر به تثبیت صلح و ثبات منطقه شده و همچنین در حل مشکلات اقتصادی مردم منطقه موثر خواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان همچنین عراق را پلی بین جهان اسلام و اعراب دانست و ابراز امیدواری کرد با تدبیر مسئولان عراقی این پل استواراتر از همیشه باشد.

علی اكبر صالحی گفت، عراق واسطه‌ای برای نزدیک‌تر كردن مردم جهان اسلام به یكدیگر است.

صالحی با بیان اینکه عراق همواره کشوری است که در طول تاریخ مردمی غیور و آزادیخواه داشته است؛ ابراز امیدواری کرد، استقلال عراق بدون وجود نیروهای خارجی کامل شود.

وی داشتن مجلسی قوی برای یک کشور مستقل را ضروری دانست و تصریح کرد: دولتی موفق خواهد بود که مجلسی حامی و همسوی خود داشته باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه با اشاره به روند تشکیل دولت عراق افزود: سیاست‌مداران عراقی نشان دادند که از سعه‌صدر خوبی برخوردارند و اراده آنها نشات گرفته از اراده مردم عراق است که توانستند دور هم جمع شده و پارلمانی قوی تشکیل دهند. 

علی اكبر صالحی به اثرگذاری پارلمان کشورهای اسلامی نیز اشاره و تصریح کرد: پارلمان‌های اسلامی و آسیایی می‌توانند زمینه‌ساز همکاری بین ایران و عراق باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان همچنین با یادآوری تشكیل انجمن دوستی ایران و عراق؛ خواستار فعالیت دوباره آن شد و گفت: انتظار داریم ضمن تحقق این مسأله؛ قوانین و مصوباتی همچون استرداد مجرمان كه در گذشته به امضای مسئولان دو کشور رسیده است، بار دیگر اجرایی شود.

علی‌اكبر صالحی افزود: در گذشته با مقام‌های عراقی از جمله طالبانی؛ مالکی و مذاکرات مختلفی برای تشکیل کمیسیون‌های سیاست خارجی و امنیت ملی انجام شده که ضروری است پارلمان عراق تحرک بیشتری برای اجرایی شدن آن انجام دهد.

رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه مردم عراق همواره درپی ثبات و امنیت هستند؛ افزود: با توجه به اینکه مردم عراق در منطقه با مشکلات بسیاری دست به گریبانند؛ برای داشتن ثبات و امنیت نیاز به تشریک مساعی با همه کشورهای منطقه دارند.

النجیفی؛ در پایان با بیان اینکه سلام مرا به رهبر معظم ایران و رئیس‌جمهوری برسانید؛ ابراز امیدواری کرد، بتواند سفری هم به ایران داشته باشد.

حسن کاظمی قمی، سفیر پیشین ایران در بغداد و رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه علی‌اکبر صالحی را همراهی می‌کنند.

پارلمانی اسفند ماه سال 88 در آبانماه 89 درباره تقسیم قدرت بین گرایش‌های مختلف این کشور به توافق رسیدند. 

بر اساس این توافق 'جلال طالبانی' از کردها و 'نوری مالکی' از شیعیان به ترتیب در سمت‌های رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ابقاء شدند ریاست پارلمان عراق نیز به 'اسامه النجیفی' از فهرست العراقیه رسید.

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان همچنین در دیدار با عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای عراق با یادآوری اشتراکات قومی؛ مذهبی و تاریخی میان دو کشور؛ گفت: با توجه به اینکه اشتیاق زیادی میان دو ملت ایران و عراق برای سفر به دو کشور وجود دارد؛ ضروریست، هرچه زودتر روادید سفر میان طرفین لغو شود.

علی‌اكبر صالحی با اشاره به لغو روادید میان تهران - آنکارا گفت: اکنون رفت و آمد میان شهروندان ایران و ترکیه بدون روادید انجام می‌شود.

وی همچنین بر لزوم گسترش روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق تاکید کرد و گفت: اکنون ایران روابط اقتصادی گسترده و بسیار خوبی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه دارد که می‌تواند نمونه‌ای برای تعامل با کشور عراق باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه ضروری است که جمهوری اسلامی ایران و عراق روابط خود را در همه عرصه‌ها گسترش دهند؛ تصریح کرد: اراده ملت و دولت‌مردان دو کشور می تواند در تعمیق مبادلات و ارتباطات موثر واقع شود.

علی اكبر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار به سوابق درخشان و ارزنده خانواده حکیم اشاره کرد و گفت: بیت حکیم برای ملت‌های ایران و عراق قابل احترام است.

صالحی با اشاره به چالش‌های فراروی ملت عراق گفت: همه کشورهای همسایه باید کمک کنند تا عراق بار دیگر عظمت خود را احیا کند. 

در این دیدار، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز تاکید کرد، روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق نباید فقط به سیاست خلاصه شود، و ضروری است در همه زمینه‌ها از جمله روابط اقتصادی و فرهنگی نیز ارتباطات دو کشور گسترش یابد.

وی در ادامه با اشاره به مانع‌تراشی برخی کشورها برای تیره کردن روابط تهران - بغداد؛ خاطرنشان کرد؛ آنان باوجود این تلاش‌ها تاکنون نتوانستند به روابط خوب دو کشور خدشه‌ای وارد کنند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی همچنین آینده عراق را روشن ترسیم کرد و گفت: عراق دارای ظرفیت بسیار گسترده اقتصادی است که می‌توان با تکیه بر این توانمندی در فرصت کوتاهی بسیاری از مشکلات كنونی را حل کرد.

عمار حکیم در ادامه با بیان اینکه عراق تلاش می‌کند، در بازسازی خود و همچنین خدمات‌رسانی به مردم از تجربه‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کند؛ بازار اقتصادی دو کشور را فرصتی برای افزایش تعامل اقتصادی میان طرفین دانست و خواستار حضور بیشتر بخش خصوصی شد.

به گفته وی؛ با گسترش فعالیت بخش خصوصی ایران با شوراهای استان‌هادر عراق؛ دولت مرکزی و وزارتخانه‌های مربوط نیز می‌توانند، از این ظرفیت مشترک برای گسترش ارتباطات و تعاملات استفاده کنند. 

این مقام عراقی در ادامه تکثرگرایی قومی؛ سیاسی و مذهبی در عراق را نمونه موفقی از همدلی و همراهی ملت‌ها با هم دانست.

سرپرست وزارت امورخارجه كشورمان و وزیرامور خارجه عراق نیز در دیدار با یكدیگر در بغداد بر ضرورت تعمیق و گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند. 

"علی اکبر صالحی" که در نخستین سفر رسمی در مسئولیت جدید به عراق سفر کرده است، با ابراز خرسندی از شکل‌گیری دولت جدید در عراق با مشارکت گروه‌های سیاسی، آن را گامی مهم در تقویت اقتدار دولت دانست و از آمادگی ایران برای حمایت همه‌جانبه از دولت جدید عراق خبرداد.

صالحی با استقبال از پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک عالی ایران و عراق برای بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور در همه زمینه‌ها، بر آمادگی ایران در برگزاری آن در بغداد تاکید کرد.

وی همچنین از فعالیت کمیته مرزی مشترک استقبال و نقش کمیته‌های مشترک در زمینه سیاسی و کنسولی را مهم دانست. 

صالحی ابراز امیدواری کرد، عراق با عضویت در اکو بتواند در آینده نقش فعال‌تری در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای ایفا کند.

دو طرف همچنین بر لزوم همکاری‌های دو کشور درباره گروه‌های تروریستی در عراق، از جمله منافقین و پژاک تبادل‌نظر کردند.

رایزنی درباره ایجاد تسهیلات برای زائران ایرانی عتبات عالیات و حل مشکلات كنونی یکی دیگر از محورهای گفت‌وگو صالحی و هوشیار زیباری بود.

وزیر امور خارجه عراق هم در این دیدار عزم مقامات کشورش را در گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها جدی توصیف کرد. 

زیباری همچنین باردیگر از حق ایران در بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای حمایت کرد و از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک را موجب خوشحالی مقامات عراقی توصیف کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور هیات سیاسی ایران در عراق به روابط دیرین و خوب دو کشور اشاره کرد و گفت: توافقات زیادی تاکنون شده است و باید با اجرایی کردن آن روابط مستحکم‌تری را پایه گذاری کنیم. 

زیباری نیز بر ادامه فعالیت کمیته‌های مرزی دو کشور تاکید کرد و گفت: به‌زودی کمیسیون مشترک عالی دو کشور در بغداد تشکیل می‌شود تا زمینه همکاری های عمیق تر در زمینه‌های مختلف از جمله در بخش‌های انرژی و حمل و نقل و برق بررسی شود.

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان كه صبح امروز به بغداد سفر كرده است، همچنین در مراسم ضیافت نهار جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق كه به مناسبت حضور وی در این كشور ترتیب داده شده بود،حضور یافت.

فضای مناسبی برای توسعه روابط تهران - بغداد فراهم است.

رئیس جمهوری عراق در دیدار سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان گفت : فضای مناسبی برای توسعه روابط تهران - بغداد فراهم است. 

جلال طالبانی گفت: عراق از مرحله مشکلاتی که ماه‌ها گریبانگیر این كشور بود عبور کرد و وارد مرحله جدیدی شده است.

طالبانی با اشاره به تحولات سیاسی پدید آمده و تشکیل دولت جدید عراق گفت: فضای جدید، فرصت مناسبی است تا تهران – بغداد روابط خود را گسترش دهند.

رئیس‌جمهوری عراق افزود: با تحول ایجاد شده در عراق کشورهای منطقه می توانند اراده خود را برای توسعه روابط با این کشور عملی كنند. 

علی اکبر صالحی هم انتخاب دوباره طالبانی را به ریاست‌جمهوری عراق تبریک گفت و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از فضای ایجاد شده در عراق استقبال می‌کند،‌ اظهارداشت: مشترکات دو کشور باید پلی برای توسعه مناسبات دو جانبه باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد، عراق بتواند با عضویت در اکو از ظرفیت‌های این سازمان منطقه ای برای توسعه خود بهره گیرد.

صالحی انتخابات عراق را آزمونی سرنوشت ساز برای ملت توصیف کرد که از آن سربلند بیرون امده است.

علی‌اكبر صالحی همچنین قرار است با نوری‌المالكی، نخست وزیر و عراق درباره گسترش مناسبات دوجانبه مذاكره كند.

این سفر؛ دومین ماموریت خارجی صالحی پس از انتصاب به سمت سرپرست وزارت امور خارجه است وی ماه گذشته نیز با سفر به تركیه؛ ریاست هیات ایران در نوزدهمین شورای وزیران كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی (اكو) را بر عهده داشت و در ادامه رئیس جمهوری را در اجلاس سران اكو همراهی كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین