آفتابنیوز : آفتاب: مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه سال گذشته قانون حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها اجرا نشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که قوانین مصوب برای تخصیص اعتبار به مترو اجرا میشد دستیابی به اهداف برنامه چندان مشکل نبود.
محسن هاشمی در میزگرد تخصصی بررسی عملکرد حمل و نقل ریلی و مقایسه با سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت: در ماده 20 _ الف 3 برنامه چهارم توسعه به بهبود وضعیت عبور و مرور شهری به همراه افزایش سهم حمل و نقل عمومی تا 75 درصد نسبت به کل سفرهای درون شهری اشاره شده است که در این رقم "تاکسی " نیز جزو حمل و نقل عمومی محسوب میشود اما در واقع ناوگان تاکسیرانی کشور، خصوصی است.
هاشمی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته ناوگان حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس باید 50 درصد سفرهای درونشهری را انجام دهند، اظهار داشت: در اهداف سند چشمانداز ملی معیارهای رسیدن به جایگاه مشخص در سال 2050 به حرکت همهجانبه در حوزههای مختلف اقتصادی و صنعتی اشاره شده است.
هاشمی ضمن بیان اینکه در طول حداکثر 10 سال آینده باید یک هزار کیلومتر خط آهن در شهرها ایجاد کرد، گفت: بر اساس قوانین موجود شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت باید سیستم حمل و نقل عمومی ریلی درونشهری (مترو) داشته باشند.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه افزود: پس از استقبال فراوان شهروندان از متروی تهران و استقبال در کلانشهرها، به شهرهای دارای جمعیت کمتر از یک میلیون نفر نیز اجازه داده شد نسبت به احداث مترو اقدام کنند.
خط یک مترو مشهد 22 بهمنماه سال جاری افتتاح میشود هاشمی با اشاره به اینکه هماکنون در کلانشهرهایی نظیر قم، اصفهان، اهواز، کرمانشاه، شیراز، کرج و تبریز مترو در حال احداث است، اظهار داشت: طی 10 سال آینده باید در تهران 430 کیلومتر مترو شامل 12 خط، در مشهد 119 کیلومتر مترو شامل 5 خط، در اصفهان 112 کیلومتر مترو شامل 4 خط، در کرج 105 کیلومتر مترو شامل 6 خط، در اهواز 80 کیلومتر، در شیراز 73 کیلومتر و در تبریز 63 کیلومتر مترو احداث شود.
وی با اشاره به اینکه خط یک متروی مشهد در حال احداث است که تا 22 بهمن ماه سال جاری راهاندازی میشود، اظهار داشت: قطارهای مترو این شهر آماده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه اصفهان با 112 کیلومتر مترو 4 خط خواهد داشت، گفت: خط یک این مسیر در حال احداث است که تونلهای آن بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار واگنهای آن دریافت میشود.
هاشمی خاطرنشان کرد: در مترو شیراز نیز تونلها احداث شده است و ایستگاهها وضعیت مطلوبی دارند اما مشکل اصلی تامین واگنها است.
وی با اشاره به اینکه خط یک متروی تبریز نیز در حال احداث است، اظهار داشت: در تمامی کلانشهرها خط یک مترو در حال احداث بوده و برنامهریزی برای ساخت خط 2 مترو در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه خاطرنشان کرد: در شهرستان اهواز نیز بخش عمدهای از ایستگاههای خط یک مترو ساخته شده است اما کمبود نقدینگی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه متروی کرج با طول 105 کیلومتر 6 خط خواهد داشت، تصریح کرد: در خط یک مترو کرج بیش از 10 کیلومتر تونل ساخته شده است همچنین ایستگاهها در حال تکمیل هستند.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه قوانینی که در مورد اجرای قوانین برنامه در مورد مترو مطرح میشود، خوب است اما اجرا نمیشود، اظهار داشت: به اندازه کافی برای زیرساختهای ریلی و توسعه آنها قانون وجود دارد اما این قوانین متاسفانه اجرا نمیشود.
هاشمی اظهار داشت: در راستای توسعه حمل و نقل ریلی سعی کردیم لوایح زیادی را از طریق مجلس پیش ببریم که 100 درصد در مجلس مطرح شد اما در اجرا مشکل داریم.
وی با اشاره به اینکه لزوم ایجاد "شرکت راهآهن شهری تهران و حومه " در 24 اردیبهشت 1354 تصویب شد، اظهار داشت: طبق آن قانون راهآهن میتواند برای توسعه خود از زیر منازل مسکونی بدون هیچگونه پرداختی عبور کند.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه ادامه داد: قانون بهینهسازی مصرف سوخت اجازه میدهد دستگاههایی که پروژههایی در راستای صرفهجویی مصرف سوخت ارائه میدهند، از وزارت نفت مزایایی دریافت کنند و این وزارتخانه موظف است هزینههای آنها را پرداخت کند و تمامی سودهای بانکی تسهیلات زیربنایی به دلیل صرفهجویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت پرداخت شود که این قانون اجرا نمیشود.
وی ادامه داد: طبق قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب شهریور 85 مجلس اجازه داده است 50 درصد از هزینههای مطالعات و سرمایهگذاری ایجاد سامانه حمل و نقل درونشهری با اولویت تامین لوازم و تجهیزات از محل منابع دولتی پرداخت شود اما دولت سهم خود را پرداخت نمیکند.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه خاطرنشان کرد: همچنین طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 18/9/86 مقرر شده بود که در کلانشهر تهران مترو 30 درصد حمل و نقل عمومی شهری و در دیگر کلانشهرها 10 درصد حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص دهد و نیز سالانه 40 هزار میلیارد ریال برای توسعه مترو در نظر گرفته شود که این رقم تخصیص 100 صدی داشته باشد اما متاسفانه این قانون نیز اجرا نشد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته قانون حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها اجرا نشد، خاطرنشان کرد: قوانین در راستای توسعه حمل و نقل عمومی زیاد است اما متاسفانه اجرا نمیشود در صورتی که اگر این قوانین اجرا میشد دستیابی به اهداف برنامه چندان مشکل نبود.
وی با اشاره به اینکه مترو در رشد سالانه جابهجایی مسافر به شدت فعال است، اظهار داشت: هرچقدر واگن به مترو بیفزاییم مسافر نیز موجود است.
هاشمی اذعان داشت: متروی تهران از جابهجایی 35 میلیون مسافر در سال 79 به 499 میلیون نفر مسافر در سال 89 افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه در حال حاضر 212 واگن دوطبقه در مترو وجود دارد، اظهار داشت: افتتاح هر ماه یک ایستگاه مترو، ساخت سالانه 20 کیلومتر تونل و روزانه جابهجایی 5/3 میلیون مسافر از اهداف شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه است اما این در حالی است که باید قوانین مجلس طبق اهداف برنامه اجرا شود.
وی ادامه داد: مترو تهران در حال حاضر 4 دستگاه بزرگ TVM وارد کرده است که هرکدام سالانه 5 کیلومتر و جمعا 20 کیلومتر خط مترو میسازند.
هاشمی با اشاره به اینکه در اسفند سال گذشته، 44 میلیون نفرسفر توسط متروی تهران انجام شد، اظهار داشت: این رقم در اردیبهشت همان سال 43 میلیون نفرسفر بود.
وی ادامه داد: در 12 اسفند 88 مترو تهران با جابهجایی 8/1 میلیون نفر مسافر بیشترین تعداد مسافر را در طول روزهای سال جابهجا کرد که این رقم موجب صرفهجویی 190 میلیون ساعتی در وقت شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه خاطرنشان کرد: از مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس انتظار داریم که قوانین موجودی که به تصویب رسیده است را اجرا کنند تا بتوان به اهداف کمی در راستای توسعه حمل و نقل عمومی دست یافت.