کد خبر: ۱۲۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷

مصری‌ها برای «روز رفتن مبارک» به خیابان‌ها آمدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ای‌بی‌سی» آمریکا، گفت: «اگر کنار بروم هرج و مرج مصر را فرا می‌گیرد و گروه اخوان‌المسلمین بر آن سیطره پیدا می‌کنند.» 

به گزارش رویترز، مبارک در این گفت‌وگو افزود که بعد از 62 سال خدمت عمومی کاسه صبرش لبریز شده و قصد دارد کنار برود. 

وی افزود: «ولی اگر اکنون کنار برود، هرج و مرج تمام مصر را فرا می‌گیرد.»
مبارک، اخوان‌المسلمین را مسئول اعمال خشونت باری کرد که از روز چهارشنبه در میدان التحریر در مرکز قاهره آغاز شده است. 

وی گفت: «دولت مسئول خشونت‌های میدان التحریر نیست.»
مبارک افزود که از آنچه در آن روز رخ داد راضی نیست و دوست ندارد ببیند که مصری به جان هم افتاده‌اند. 

تظاهرکنندگان مخالف حکومت مبارک، هواداران رئیس‌جمهوری را مسئول تیراندازی و حمله به تظاهرکنندگان بی‌دفاع در میدان التحریر می‌دانند که در جریان آن 10 تن کشته و نزدیک به دو هزار نفر زخمی شدند. 

حمله مبارک به اخوان المسلمین در حالی صورت می‌گیرد که «عمر سلیمان»، معاون اول رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد که وی از اخوان‌المسلمین نیز برای گفت‌و گو با دولت جدید در چارچوب گفت‌وگوی ملی با تمام احزاب دعوت کرده ولی این گروه برای مذاکره با دولت تردید دارد. 

مبارک در پاسخ به این پرسش که چه احساسی در مورد این‌که مردم علیه او شعار می‌دهند و خواستار کنار رفتن او هستن، دارد، گفت: «به آنچه مردم می‌گویند اهمیتی نمی‌دهد و آنچه برایش مهم است کشورش مصر است.» 

در ادامه این گفت‌وگو، مبارک افزود: «وقتی قصد خود را برای کاندید نشدن دوباره اعلام کرد احساس آرامش به او دست داد.» 

وی افزود: «هرگز قصد ندارد پسرش جمال مبارک را پس از خودش به این سمت انتخاب کند.» 

جمال مبارک در زمان انجام این گفت‌وگو در اتاق مصاحبه بود. 

وی در ادامه پیرامون این‌که آیا آمریکا به او خیانت کرده است زیرا «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا به وی گفته که فرایند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را فورا آغاز کند، گفت که اوباما انسان بسیار نیکی است ولی وی درکی از فرهنگ ندارد و نمی‌داند اگر اکنون کنار بروم چه اتفاقی خواهد افتاد. 

سخنان حسنی مبارک در حالی بیان می‌شود که تظاهرکنندگان امروز خود را برای برگزاری تظاهرات میلیونی «جمعه رفتن مبارک» آماده می‌کنند. 

تلویزیون مصر نیز اعلام کرد که عمر سلیمان آماده گفت‌وگو با تظاهرکنندگان در میدان التحریر است. 

سلیمان در مورد اصلاحات قانونی افزود: «نه فقط مواد 76 و 77 بلکه تمام قانون اساسی قابل تغییر است.» 

خبرگزاری «فرانسه» نیز به نقل از شرکت مخابراتی «فودفودان» گزارش داد که مسئولان مصری این شرکت را مجبور کرده‌اند که پیامک‌هایی را در تائید حسنی مبارک به مشترکان ارسال کند. 

کنگره آمریکا نیز از مبارک خواست قدرت را به دولتی فراگیر و موقت انتقال دهد.
از سوی دیگر، اتحادیه عرب خواستار تحقیق فوری پیرامون حوادث میدان التحریر شد. 

رویترز در گزارشی دیگر اعلام کرد که «احمد شفیق»، نخست‌وزیر مصر به وزیر کشور دستور داده که هیچ‌گونه تعرضی نیابد به تظاهرات مسالمت‌آمیز روز جمعه شود. 

«جو بایدن»، معاون اول باراک اوباما نیز به عمر سلیمان گفت که حکومت مسئول تضمین امنیت شهروندان است. وی از سلیمان خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با مخالفان مذاکره کند. 

مردم بسیاری از کشورها و مصری‌های خارج از مصر در همبستگی با مردم مصر و انتفاضه آنها مقابل سفارتخانه‌های این کشور دست به تظاهرات زدند؛ در بیروت تظاهرکنندگان با حمله به سفارت مصر با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در این درگیری چند تن از تظاهرکنندگان زخمی شدند. 

در فلسطین، حکومت فلسطین در کرانه‌باختری تظاهرات همبستگی با مردم مصر را سرکوب و به موافقان مبارک اجازه برگزاری تظاهرات را داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین