کد خبر: ۱۲۳۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳

حذف یا نزدیکی بیشتر مشایی به جایگاه ریاست‌جمهوری در سال 90

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- نسرین وزیری(خبرآنلاین): در حالی که کوشش او برای برگزاری جشن نوروز با حضور روسای کشورهای همسایه و فارسی زبان با بیشترین انتقادات -به دلیل دعوت از پادشاه اردن- روبرو شده بود، او خود قصد عزیمت به آمریکا برای حضور در جشن نوروزی سازمان ملل را داشت تا در زمان برپایی جشن شیرازی که مکان آن به تهران منتقل شد، در ایران نباشد. اما بخت یار نشد و دومین سفر نیویورکی تئوریسین فرهنگی دولت در سال 89 لغو شد. البته او در اردیبهشت ماه این سال نیز همراه احمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد، ثمره‌هاشمی و متکی برای شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) به نیویورک رفته بود.

اگرچه بی​بی​سی به نقل از مقاماتی در وزارت امورخارجه آمریکا از احتمال مذاکراتی میان او و مقامات آمریکایی در حاشیه این سفر لغو شده خبر داده بود؛ اما مشایی نه به عنوان مسئول دفتر رئیس​جمهور که به عنوان نماینده ویژه و مشاور وی، عازم این سفر بود. اگرچه او از 31 مرداد 89، مشاور رئیس​جمهور در امور ـخاورمیانه است؛ اما پیش و پس از عزل متکی، دوبار با وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفت و گو کرد، سفر بی‌سروصدایی به‌ آلبانی داشت و پیام کتبی احمدی‌ن‍ژاد را هم به پادشاه اردن داد.

حاشیه​سازترین اقدامات مشایی در سال 89 

از حاشیه‌سازی رسانه​ای بر سر تحصیلات مشایی که گفته شد در مقطع کارشناسی ارشد رشته «MBA» دانشگاه بین​المللی چابهار تحصیل می​کند که بگذریم، او خود بارها با سخنانش موج رسانه​ایی با ارتفاع سونامی برانگیخت! پروژه مشترک او و بقایی برای تشکیل «ستاد پیگیری و احقاق حق ملت ایران با اخذ غرامت خسارات ناشی از جنگ‌های جهانی اول و دوم» کم ارتفاع​ترین این امواج بود که با دیدار مشایی با اعضای خانه سینما و خرید تابلوی هدیه تهرانی، اوج بیشتری گرفت.

اما بلندترین موج این سونامی را در اظهارات مشایی در مورد حلال بودن موسیقی، هویت ایرانی پیامبر، مکتب ایرانی و بزرگی کورش شاهد بودیم. 3 تیرماه در مراسم رونمایی از منشور کورش او بسیار از وی تجلیل کرد و گفت: کورش، برده داری در ایران را لغو کرد.

او مردادماه در افتتاحیه همایش ایرانیان خارج از کشور گفت که «مکتب ایران چاره ساز و راهگشاست» و سخنانش را در اختتامیه این همایش چنین تکمیل کرد: برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی «مکتب اسلام» و می‌گویی «مکتب ایران». وی با بیان اینکه از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است، گفت:« ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم».

علی​رغم همه انتقادهایی که به این اظهارات وارد شد، 20 مردادماه در حاشیه حیاط دولت احمدی​نژاد به دفاع از مواضع مسئول دفترش پرداخت و گفت: مشایی حرف دولت را می‌زند. این در حالی است که سر لشکر فیروزآبادی، اظهارات مشایی را انحراف و جرم علیه امنیت ملی خوانده و سخنگوی جامعه روحانیت نیز با بیان اینکه مشایی باید خلع مسئولیت شود، گفته بود: وهابی‌ها از اظهارات مشایی استقبال کردند. سید احمد خاتمی هم که از حامیان همیشگی دولت احمدی​نژاد است توصیه کرد: مشایی از به کاربردن ادبیات توهین‌آمیز دست بردارد. کار به آنجا رسید که آیت‌الله یزدی هم گفت: مشایی در مباحث تخصصی دینی و بحث هایی که از آن بی اطلاع است، وارد نشود.

اما او نشان داد که به این توصیه​ها توجهی ندارد. چرا که چندی بعد از ایرانی بودن پیامبر سخن گفت و بعد هم برای تصحیحش چنین توجیه کرد: من حضرت ابراهیم راگفته​ام که ایرانی است و ایشان هم که یکی از پیامبران هستند.

اظهارات وی درباره حلال بودن موسیقی و فهمی که او از آن دارد نیز به موج دیگری برای انتقادها بدل شد. دی ماه 89 بود که او در دیدار با هنرمندان استان البرز گفت: عده​ای موسیقی را نمی​شناسند و گمان می​کنند که موسیقی تنها 'بادا بادا مبارک باد' است. من معتقدم غیر از موسیقی لهوی، موسیقی​های حرام دیگری نیز وجود دارد و موسیقی​هایی که عزت انسان را بشکنند و انسان را پست کنند، حرام هستند. اما بعضی موسیقی را درک نمی‌کنند و نمی​فهمند و می‌گویند حرام است.

صف حامیان و منتقدان مشایی در سال 89 

اظهارات جنجالی مشایی در سال 89، صف منتقدان وی را بلندتر از سال​های گذشته کرد. صفی که فقط به منتقدان دولت محدود نشده و اغلب آنها را روحانیون و حتی برخی حامیان دولت تشکیل می​دهند.

کما اینکه حتی برادر رئیس​جمهور هم اظهارات وی درباره ایرانی بودن پیامبر را تاب نیاورد و گفت: ‌اگر پیامبر اسلام(ص) ایرانی باشد، ‌چه مشکلی از مسلمانان حل می‌کند؛ به جز اینکه مشکل را می‌افزاید و همبستگی را دچار چالش و تفرقه می‌کند. او که معترض دیگر اظهارات وی در باب فرهنگ کوروش و حلال اعلام کردن موسیقی نیز بود، افزود: بعضی اعضای انجمن حجتیه که اکنون به "راه حقیقت " تغییر نام داده‌اند، فتنه بعدی را ایجاد می کنند.

در حالی که محسن غرویان اعلام کرد که «مشایی عامل تضعیف رابطه دولت با آیت​الله مصباح یزدی است»، رییس دفترآیت​الله مصباح نیز گفت: برخی معتقدند که مشایی عامل رفسنجانی است که در دولت نفوذ کرده و به احمدی نژاد ضربه خواهد زد.

مهدی طائب نیز معتقد است که مشایی برای احمدی‌نژاد مثل بهزاد نبوی برای رجایی است اما تهدیدی برای نظام نیست. اما علی مطهری بر این باور است که احمدی​نژاد و مشایی در پی جذب 14میلیون نفری هستند که به موسوی رای دادند. او مشایی را تئوریسین تزهای فرهنگی دولت و چهره​ای لیبرال می​داند که از اندیشه​های اسلامی به دور است و فضای فرهنگی کشور را به سمت انحطاط می​برد. به زعم وی تسامح و تساهلی که در حوزه فرهنگ و در مواردی مانند فیلم​های سینمایی، ورزش بانوان و مسئله حجاب و اظهار نظر درباره موسیقی و مکتب ایران می​بینیم ناشی از همین تز است.

البته هربار که موج انتقادات به مشایی بالا می​گیرد، مدافعان وی از رئیس​جمهور گرفته تا دیگر مشاورانش در مقام حمایت از او بر می​آیند. کما اینکه محمود احمدی​نژاد در حضور تلوزیونی خود در 27 بهمن​ماه با اشاره به فشارهایی که به دولت وارد می​شود، از مشایی به عنوان آدم مومنی یاد کرد که زلال است و نظرات بلند و روشن دارد.

بقایی جانشین خلف مشایی در سازمان میراث فرهنگی نیز بارها از او حمایت کرد. او در یک سخنرانی، مشایی را آدم مظلومی خواند که مستاجر است و پسرش تا چند ماه پیش بیکار بوده. جای دیگری شایعه ارتباط وی با عالم غیب را جوسازی و تهمت دانست. بقایی پا را فراتر نهاده و با بیان اینکه در زمان حضرت رسول هم می‌گفتند که ایشان جادوگر است، اضافه کرده بود: بنده قصد مقایسه کردن حضرت رسول با آقای مشایی را ندارم اما می‌خواهم بگویم که این اتفاقات در طول تاریخ تکرار شده است. او برای اثبات حقانیت مشایی از صداوسیما خواسته بود تا فرصتی را برای حضور وی در رسانه ملی فراهم کند، اما مشایی دعوت برنامه های مختلف سیما را رد کرد.

علی​اکبر جوانفکر نیز در یادداشت​هایش چندین بار از مشایی به عنوان فردی نوآور که حرف​های تازه می​زند اما دیگران از درک وی قاصرند، نام برد. مجتبی ثمره هاشمی در این میان کمرنگ​ترین دفاع را از مشایی داشت که گفته بود: برخی سخنان گفته شده در مورد آقای مشایی نادرست است و باید اصلاح شود.

از پرونده​های مشایی در مجلس تا نامزدی ریاست‌جمهوری 

مشایی برای دفاع از رحیمی در برابر شکایت نادران خواستار محاکمه این نماینده مجلس شده بود و در برابر اظهارات سخنگوی قوه قضاییه که از بررسی پرونده رحیمی در دستگاه قضا سخن گفته بود، از تحکیم موقعیت او در دولت از سوی رئیس​جمهور خبر داد.

اما مدافع رحیمی خودش در مجلس سه پرونده مفتوح دارد. دو پرونده در کمیسیون اصل نود و یک تفحص هم در کمیسیون امنیت​ملی. ابراهیم نکونانم رئیس کمیسیون اصل نود، عنوان این پرونده​ها را «ایجاد دغدغه و اختلاف بین حوزه‌های علمیه، مراجع و متدینین» و «همچنین کمک مالی دولت به خانه ایرانیان در خارج از کشور» اعلام کرده بود. تفحص از شورای عالی ایرنیان خارج از کشور نیز پس از برگزاری جشن این شورا برای ایرانیان خارج از کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت که کیهان از هزینه 80 میلیارد تومانی آن خبر داده و الیاس نادران از حضور ساواکی​ها و رقص​های زن و مرد و سرو مشروب در حاشیه آن سخن گفته بود. اما مشایی که معتقد بود «در شان مجلس نیست بگویند در نشست ایرانیان خارج از کشور، زدند و رقصیدند و شراب خوردند»، گفت: افراد دخیل در روند تحقیق و تفحص که به شورای عالی ایرانیان تهمت زده‌اند باید درباره این اتهامات به ملت ایران توضیح دهند.

با همه اینها، در سال 89 بارها و بارها این شایعه شنیده می​شد که مشایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است و تمامی این اظهار نظرهای جنجالی برای جلب پایگاه اجتماعی گسترده​تر و جلب آرای خاموش است. شایعاتی که اگرچه لبخند شوخ گونه مشایی را به بار می​آورد اما اتفاقا واکنش​های جدی​ای را برانگیخت.

کما اینکه حسن غفوری فرد از رد صلاحیت احتمالی او سخن گفت. اما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که پیش‌بینی درباره‌ ردصلاحیت «مشایی» غیب‌گویی است. در عین حال صادق زیباکلام پیش بینی کرد که مشایی اصلاح طلبان و اصولگرایان را جلب می کند و صلاحیتش باحکم حکومتی هم تایید می‌​شود.آیت​الله محمد یزدی هم بر این باور است که مشایی پول خرج می کند که رئیس جمهور شود.

اما مشایی ترجیح می​دهد با لبخند از کنار این شایعات بگذرد و بقایی هم که یار دیرین اوست این شایعه را نه تایید کند و نه تکذیب! با این حال ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر به طور قطع گفت که مشایی تمایلی به حضور در انتخابات ریاست جمهوری بعد ندارد.

شاید باید منتظر چاپ کتاب حل «معمای مشایی» که شامل تمامی مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های آقای مشایی از تیرماه 82 تا تا پایان سال 88 است، ماند تا مشخص شود که او چه خطی را دنبال کرده و چه هدفی را مدنظر دارد. شاید به این ترتیب ابهام چهره​هایی چون مطهری و غرویان هم بر طرف شود که او مراد احمدی​نژاد است یا مرید او!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
0
0
کتاب معمای مشایی هم اکنون در اینترنت هست. اگه خواستین دانلود کنین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین