کد خبر: ۱۲۳۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۳
ضمن ابراز نگرانی از آینده فرهنگی کشور

سید مهدی شجاعی: چرا آدم‌هایی که شاخص‌های اولیه مدیریت فرهنگی هم در وجودشان نیست، سر کار آمدند؟

برنامه‌ای در عرصه فکر و فرهنگ وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید مهدی شجاعی، نویسنده شناخته‌شده کشورمان، ضمن ابراز نگرانی از آینده فرهنگی کشور، به برخی معضلات حوزه نشر و ممیزی کتاب نیز اشاره کرد.

وی با مقایسه دولت‌های مختلف در چند سال گذشته، وضعیت فرهنگی کشور را اینگونه تضریح کرد: «اینکه بگویند در این دوره مذهبی‌ها سر کار بوده‌اند این اتفاقا حرفی است که علیه خودشان است. شما تمام دغدغه‌تان این بوده که شما می‌گفتید آنها دارند خراب می‌کنند، خب شما که آمدید واقعا چه کردید؟ جز اینکه آدم‌های آنها را بیرون کردید و دور‌و‌بری‌های خودتان را سرکار آوردید؟ باید بپرسیم که در این دوره شما چرا آدم‌های نازلی که شاخص‌های اولیه مدیریت فرهنگی هم در وجودشان نیست، سر کار آمدند؟»

شجاعی ادامه داد: «قبلی‌ها برنامه داشتند و ما به برنامه‌شان اشکال می‌گرفتیم و می‌گفتیم که این دیکته ۴ جایش غلط است. اما الان دیکته‌ای نوشته نمی‌شود که ما غلط بگیریم. یعنی سیاست حذف و فقدان برنامه است. اصلا برنامه‌ای در عرصه فکر و فرهنگ وجود ندارد. توقع ما از شما خیلی بیشتر از آنها بود. شمایی که مدعی بودید که اگر دست ما باشد چه و چه‌ها می‌کنیم، ببینید در این سال‌ها چه کردید؟»

نویسنده رمان «طوفان دیگری در راه است» با اشاره به حوزه کتاب خاطرنشان کرد: «من فقط در بحث کتاب دوست دارم که شما مواردی که در کتاب‌های نیستان ممیزی شده را ملاحظه کنید. ببینید این ممیزی‌ها از کمترین درک و شعور برخوردار نیستند. کسانی که آنجا دارند این ممیزی را انجام می‌دهند، چه کسانی هستند؟»

وی ادامه داد: «ما رمانی داشتیم که در یک قسمت یکی از دانشجوها جمله‌ای دارد و می‌گوید “وقتی که آمریکا بیاید در جهان سوم خوب است از دست استبداد ما را نجات می‌دهد” این ۲ جمله را می‌بینند و می‌گویند حذف شود. در حالی که کل کتاب جواب این ۲ جمله را می‌دهد. یعنی آن طرح اشکال به بهترین نحو و هنری‌ترین شکلش بیان شده است. آقایان ممیز ارشادی می‌گویند آن ۲ جمله را بردار! می‌فهمید یعنی چی؟ آدم با اینها چه کار کند؟»

سیدمهدی شجاعی به نمونه دیگری اشاره کرد و گفت: «به من گفته‌اند در یک کتاب جمله فرعون را بردار. می‌پرسم چرا؟ می‌گویند چون ضدتوحیدی است. می‌پرسم خب پس فرعون باید در یک نوشته جمله توحیدی بگوید؟»

وی افزود: «من برای شما از این نمونه‌ها فراوان مثال دارم. یعنی می‌خواهم عرض کنم که اگر آن دوره گله بی‌بند‌وباری در ممیزی بود و یک وقت‌هایی چیزهایی در ممیزی در می‌آمد که فرض کنید در تیراژ ۳ هزار تا یک حرف خلافی توسعه پیدا می‌کرد، الان وضعیت چطور است؟ الان به گونه‌ای شده این سیاست‌ها موجب دلسردی در نویسنده و ناشر و مخاطب و مولف و همه را در برگرفته. اینها اصلا از بنیان همه چیز را از بین می‌برد. برای اینکه شما می‌بینید با کسانی مواجهید که کمترین درجه‌ای از درک و شعور و آگاهی را نسبت به مدیریت فرهنگی ندارند. ما حالا با آنها تعامل کردیم و رفتیم حرف زدیم که شما متوجه هستید دارید چه کار می‌کنید؟ چه بلایی سر فرهنگ و ادب می‌آورید؟»

شجاعی با ذکر نمونه‌ای دیگر اضافه کرد: «ما از چند سال پیش کتاب پرویز خرسند را چاپ کرده‌ایم. در کتابش مثلا یک آدم سیگاری می‌رود مغازه سیگار بخرد. به تازگی آمده‌اند همین اندازه سیگار خریدن و کشیدن را حذفی داده‌اند. گفتند خلاف است. حالا شما در فیلم‌های سینمایی و در تلویزیون ما ببینید چه اتفاقاتی می‌افتد؟»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین