کد خبر: ۱۲۴۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
در نخستین کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در سال 90

مهمانپرست: عربستانی‌ها از تیم‌های ورزشی ایران می‌ترسند!/ اصل ادعای کویت فتنه بود

هر عمل خشونت‌آمیز زخم‌های عمیق در مردم ایجاد می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه‌شنبه 23 فروردین در نخستین کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در سال 90 ضمن تبریک سال جدید شمسی، حادثه انفجار مترو در بلاروس در پی اقدام تروریستی را محکوم و با خانواده ‌های صدمه دیدگان ابراز همدردی کرد.

ادعاهای کویت اتهام واهی در راستای منافع اسرائیل 

مهمان‌پرست گفت: در خصوص حوادث منطقه چند نکته قابل توجه است در پی دیداری که در ملت‌ها ایجاد شد مردم در کشورهای مختلف دنبال مطالبات خود هستند. توجه به مطالبات و برآورده کردن خواسته‌های مردم به اقتدار دولت‌ها می‌تواند کمک کند.

وی افزود: راه‌حل اقتدار واقعی تامین مطالبات مردم و برخورداری از حمایت اکثریت مردم است و روش‌های برخورد خشونت‌آمیز مسیر انحرافی است که به نتیجه نخواهد رسید.

مهمانپرست افزود: در پی این حرکات مردمی منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن به خطر افتاده و احساس می‌کنند استقلال کشورها در منطقه حساس خاورمیانه موجب از بین رفتن زیاده‌طلبی آنها می‌شود بر این اساس به دنبال تغییر صورت مسأله و ایجاد بحث‌های انحرافی اند و یکی از موضوعاتی که رژیم صهیونیستی، غرب و به ویژه آمریکا دنبال می‌کنند ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی منطقه است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران با بیان اینکه کشورهای منطقه باید با درایت و هوشیاری مراقبت کنند که در مسیر صهیونیست‌ها و حامیانش گرفتار نشوند، گفت: یکی از این داستان‌ها که با هدف اختلاف‌افکنی بین کشورهای اسلامی طراحی شده داستانی است که حدود 2 سال پیش در کویت مطرح شد و دادگاهی اتهامی را مطرح کرد و به برخی اتباع ایرانی نسبت داد. همان موقع ما عکس‌العمل جدی نشان دادیم و به دنبال آن مقامات کویت اتهام را تکذیب و رد کردند. زنده کردن یک موضوع قدیمی و اتهام واهی در راستای ایجاد اختلاف بین کشورها و حفظ منافع صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: انتظار ما برخورد درست با این فتنه‌ها بود و اولویت سیاست خارجی ما داشتن رابطه با همسایگان و مشارکت و همگرایی با کشورهای منطقه برای صلح و ثبات منطقه است.

ایران پاسخ مقتدرانه می‌دهد

مهمانپرست در عین حال تاکید کرد: قابل ذکر است هر کسی یا کشوری به منافع و اتباع ما اتهام وارد کند یا حرکتی در جهت خلاف منافع ملی ما انجام دهد پاسخ شایسته و بسیار مقتدرانه ما را دریافت خواهد کرد.

تنفر دولت و ملت عراق از منافقین

خبرنگاری در رابطه با برنامه‌های اخراج گروهک منافقین از عراق و استرداد آنان سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: منافقین علاوه بر جنایاتی که نسبت به ملت ما داشته‌اند و پرونده سیاه آنان که 12 هزار ترور در آن ثبت شده و این گروه را به عنوان یک گروه تروریستی به همه مردم جهان شناسانده است در خود عراق نیز اقداماتی داشته‌اند که نفرت دولت و ملت عراق را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده اخیر پیرامون اردوگاه منافقین در خاک عراق گفت: طبیعی است بر اساس قانون اساسی و احکام قضایی دولت عراق به دنبال اعمال حق حاکمیت خود بر سرزمینش است و بر مبنای حقوقی عمل می‌کند و فکر می‌کنیم کشورهای غربی و مدعیان مبارزه با تروریست باید با توجه به عملکرد گروهک تروریستی منافقین دست از حمایت از این گروه بردارند.

توصیه به اتحادیه اروپا

یکی از خبرنگاران در خصوص بیانیه اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حمایت از منافقین سئوال کرد که مهمانپرست اظهار داشت: انتظار ما از همه سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر این است بدون رفتار دوگانه و سیاسی نسبت به محکومیت اعمال تروریستی اقدام کنند و از پناه دادن به تروریست‌ها دست بردارند.

وی اظهار داشت: راه نفوذ در قلوب مردم فتنه و اقدامات شیطنت‌آمیز و تروریسم نیست، امیدواریم اتحادیه اروپا به اصلاح رویکرد خود اقدام کند.

جهاد اقتصادی در وزارت خارجه

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی درباره تغییر ساختار وزارت خارجه عنوان کرد: تغییر ساختار متناسب با شرایط و تحولات به طور طبیعی در ساختار تشکیلاتی وزارت خارجه صورت می‌گیرد و طبیعی است هر چند وقت یک بار این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال 90 به عنوان جهاد اقتصادی گفت: یکی از محورهایی که می‌تواند در دستور کار تغییر ساختار وزارت خارجه قرار گیرد افزایش توانایی وزارت خارجه برای پیگیری موضوعات اقتصادی است و جهت‌گیری تغییر ساختار به سمتی پیش می‌رود که بخش‌هایی که مستقیماً وارد کار اقتصادی با سایر کشورها می‌شوند حداقل تعداد آنها و توانایی‌شان نسبت به گذشته 5 برابر خواهد شد.

خروج دیپلمات‌های ایرانی از ساحل عاج

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در خصوص گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجی ایران و فرانسه و درخواست ایران از این کشور برای انتقال دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی از ساحل عاج به محل امن و گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجی ایران و لبنان برای کمک ایران به انتقال اتباع لبنانی از ساحل عاج به بیروت و نیز حضور نظامی نیروهای فرانسوی در ساحل عاج سئوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در این باره بیان داشت: اتفاقی که در ساحل عاج رخ داده وضعیت امنیتی اتباع کشورهای مختلف را به خطر انداخته بود و طبیعی بود که دستگاه سیاست خارجی تمام تلاش خود را برای حفظ جان دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی انجام دهد یکی از راه‌ها پیگیری از طریق سازمان ملل و نمایندگی ایران در سازمان ملل بود و تماس تلفنی با وزیر خارجه فرانسه به دلیل اینکه نیروهای فرانسوی در ساحل عاج مداخله و حضور داشته‌اند از دیگر اقدامات طبیعی بود.

وی اضافه کرد: طبیعی است ما امنیت دیپلمات‌های خود را از فرانسوی‌ها انتظار داشته باشیم.

مهمانپرست ادامه داد: هم اکنون دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از ساحل عاج خارج شده‌اند و امیدواریم ثبات و امنیت به کشور برگردد.

وی در خصوص سئوال دیگر این خبرنگار گفت: اینکه مداخله کشورهای مختلف در مناطق گوناگون چگونه ارزیابی می‌شود بستگی به خواست جامعه جهانی دارد هر چه اقدامات جدا از موافقت همه کشورها و رای ملت‌ها صورت بگیرد ما از این رویه تحفظ داریم. باید طوری باشد که بدون خشونت و با تفاهم بحران‌ها حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری در انتقال اتباع لبنانی از ساحل عاج نیز گفت: با توجه به اینکه این یک اقدام انسان دوستانه است اگر بتوانیم کمکی داشته باشیم از توان خود استفاده خواهیم کرد.

منتظر تولید برق هسته‌ای هستیم

مهمانپرست درباره اظهارات روس‌ها مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس ایران صلاحیت بررسی عملکرد روس‌ها در ساخت نیروگاه بوشهر را ندارند، گفت: فعالیت نیروگاه بوشهر به خوبی به لحاظ فنی ادامه دارد و نیروگاه مسیر خود را طی می‌کند. کارهای لازم برای راه‌اندازی نیروگاه تقریبا انجام شده و منتظر تولید برق هسته‌ای و ورود آن به شبکه برق سراسری کشور هستیم.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز نگران تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بودند و حق آنان است که اظهارنظر کنند. نظارت آنان در بخش‌های مختلف به انجام بهتر و دقیق‌تر امور کمک می‌کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در رابطه با اظهارات سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان گفت: بار دیگر توصیه می‌کنیم شخصیت‌ها و احزاب لبنانی متوجه شرایط حساس منطقه باشند و منافع ملی لبنان را در نظر بگیرند.

بلر آرزوهایش را گفت اما...

خبرنگاری اظهارات بلر نخست وزیر اسبق انگلیس مبنی بر اینکه سرنگونی نظام ایران فوق‌العاده مهم است را مورد اشاره قرار داد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: ایشان آرزوهای خود را بیان کرده و صبرش لبریز شده و مطالبی که در فکر حامیان رژیم صهیونیستی بوده را نکاتی از آن مطرح کرده. بهتر است آرزوهایش را در ذهنش نگه دارد چرا که واقعیت منطقه متفاوت از آن چیزی است که در اذهان سلطه‌گران بوده است.

وی به بلر توصیه کرد که با این نوع اظهارات به منافع مردم انگلیس ضربه وارد نکند و زمینه‌ساز بدبینی مردم دنیا نسبت به این کشور نشود.

دفاع از عملکرد وزارت خارجه در تحولات اخیر

خبرنگاری در رابطه با کارکرد وزارت امور خارجه در تحولات اخیر منطقه سئوال کرد که مهمانپرست گفت: راهبرد دستگاه سیاست خارجه ایران پیرامون تحولات منطقه کاملا مشخص است. نوع حضور و فعالیت ما در تحولات منطقه محسوس و قابل مشاهده بود و از ابتدای تحولات تا زمان فعلی دستگاه سیاست خارجی همه تحولات را دقیق زیر نظر داشته و رصد کرده و توصیه‌های خود را نیز به کشورهای منطقه بیان کرده است.

وی ادامه داد: راه نجات و رشد کشورهای منطقه توجه به مطالبات اکثریت مردم است و هر عمل خشونت‌آمیز زخم‌های عمیق در مردم ایجاد می‌کند که ترمیم آن کار سختی است و ما هشدار داده‌ایم فرمولی که هم اکنون برای کشتار و سرکوب مردم صورت می‌گیرد در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

دفاع از اتباع در کشورها استثنا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص ممنوع‌الخروج شدن اتباع ایرانی از بحرین گفت: سیاست اصولی ما دفاع از اتباع ایرانی در هر نقطه از جهان است و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم حقوق اتباع ایران تضییع شود و تمام توان خود را برای دفاع از ایرانیان به کار می‌بریم و استثنایی نیز وجود ندارد.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با معاملات نفت ایران با هند، گفت: در خصوص خرید و فروش و معاملات نفتی هیچ مشکلی به صورت قانونی وجود ندارد و حتی تحریم غیرقانونی شورای امنیت نیز شامل مبادلات تجاری نفت و گاز نمی‌شود.

وی افزود: در رابطه با چگونگی انتقال مبالغ حاصل از فروش نفت فرمول فنی وجود دارد.

اصل ادعاهای کویت فتنه بود

مهمانپرست در رابطه با اقدام ایران و کویت در اخراج چند دیپلمات از یکدیگر گفت: اولویت کار خود را کمرنگ کردن رابطه با کشورهای همسایه نمی‌دانیم اصل موضوع مطرح شده از سوی کویت را یک فتنه می‌دانیم و این اتهامات واهی در راستای پروژه ایران‌هراسی بوده که هوشیاری کشورهای منطقه را می‌‌طلبد.

خبرنگار دیگری در خصوص محدودیت‌ها در فرانسه برای حجاب زنان مسلمان سئوال کرد که مهمانپرست گفت: رعایت نکردن حقوق زنان در کشورهای غربی یکی از موضوعاتی است که نشان می‌دهد استاندارد دوگانه در غرب در برخورد وجود دارد چرا که رعایت حجاب جزو حقوق مسلمانان است و هر نوع جلوگیری از رعایت حجاب به معنای رعایت نکردن آزادی و حقوق آنان است و این روند نتیجه خوبی نخواهد داشت.

قرآن‌سوزان شیطانند

وی با اشاره به قرآن‌سوزی در برخی کشورهای غربی و آمریکا گفت: افرادی که یا خود شیطانند یا شیطان در آنها تبلور پیدا کرده است مبادرت به این اقدام کردند و این یک حرکت خطرناک است توصیه می‌کنیم حقوق مذهبی در کشورهای مختلف محترم شمرده شود.

مهمانپرست در خصو ص تلاش‌های آمریکا برای امضای موافقتنامه با کشورهای منطقه عنوان کرد: نیروهای آمریکایی تمایل به تمدید قراردادهای خود با برخی کشورهای منطقه به منظور ماندن در منطقه دارند در حالیکه آنان دید خوبی نسبت به تحولات کشورهای منطقه ندارند.

سوء‌استفاده اسرائیل از تحولات

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه نیز گفت: طبیعت رژیم صهیونیستی، تجاوزگری، قتل و کشتار و جنایت است و تحولات منطقه و بیداری اسلامی مستقیما در مقابل تجاوزگری‌های این رژیم است و آنان سعی می‌کنند مسائل انحرافی ایجاد کنند یکی از این موضوعات ادامه این جنایات در فلسطین و غزه است و فکر می کنند در شرایطی که مردم منطقه با تحولاتی مواجهند می توانند از این شرایط سوء‌استفاده کنند و به جنایات خود ادامه دهند. باید صهیونیست‌ها بدانند حرکت‌های منطقه دیر یا زود به حضور مقتدرانه مردم در این کشورها منجر می‌شود.

عربستانی‌ها از تیم‌های ایرانی می‌ترسند

خبرنگاری در رابطه با جوسازی تیم‌های عربستانی مبنی بر ناامن بودن ایران و درخواست برای تغییر محل برگزاری مسابقات‌شان سئوال کرد که مهمانپرست با خنده گفت: به نظر می‌آید این نکته که ظاهر سیاسی دارد به خاطر ترس آنان از شکست مقابل تیم‌های ایران است چرا که تیم‌های باشگاهی ایران بسیار مقتدر هستند و این ترس باعث شده تیم های منطقه، تیم های عربی موضوعاتی را مطرح کنند در حالیکه توصیه می‌کنیم به جای این حرف‌ها بروند تمرین کنند و خودشان را تقویت کنند!

اظهارات فیصل نسنجیده است

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که واکنش وزارت خارجه را به اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، که اخیرا ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرده است، جویا شد، تصریح کرد: درخصوص اظهارات مقامات عربستان باید تاکید کنم هر کس بیشتر در مسیر خواسته‌های رژیم صهیونیستی حرکت کند، بیشتر اسیر فتنه شده است.

وی ادامه داد: باید آنها با دقت خود را از دام نجات دهند و متوجه شوند در برنامه‌ای که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی شده این کشورها در آینده اقتدار و استقلالی نخواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تنها کشورهای منطقه می‌توانند به ثبات و امنیت منطقه کمک کنند، گفت: همه باید مردم را در کنار خود داشته باشند، اگر مسیر اشتباهی بروند مردم فاصله شان با آنها بیشتر می‌شود و در نتیجه دولت‌ها ضعیف می‌شوند، اگر دولت‌ها ضعیف شوند با هر ضربه توسط رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیر خواهند شد.

وی اضافه کرد: حرکت در مسیر اشتباه و ورود به فتنه باعث می‌شود که این نوع اظهارات نسنجیده را شاهد باشیم.

امکان رابطه با آرژانتین

خبرنگار مهر همچنین سئوال کرد اخیرا خبری منتشر شده مبنی بر اینکه مقامات آرژانتین پیام‌هایی برای ایران داشته اند که حاضرند پرونده ساختگی آمیا را از مسیر توسعه مناسبات با ایران کنار بگذارند آیا این اخبار صحت دارد؟

مهمانپرست در این باره تاکید کرد: آمیا پرونده‌ای قدیمی است که صهیونیست‌ها طراحی کرده بودند ما همواره اعلام کرده بودیم که این یک فتنه دیگری توسط رژیم صهیونیستی بوده تا حضور ما را در برخی مناطق محدود کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: کشورها باید در شناسایی دوستان و دشمنان واقعی هوشیار باشند و در این صورت مسائل حل می‌شود و مسیر همکاری جایگزین می‌شود.

تحمیل خواست اقلیت بر اکثریت عین دیکتاتوری است

خبرنگاری در رابطه با کشتار مردم سوریه توسط دولت این کشور سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سیاست اصولی ما این است که دولت‌ها به خواست ملت‌ها توجه کنند، خاطرنشان کرد: یک مسأله انحرافی توسط غرب و آمریکا دنبال می‌شود و سعی می‌کنند حرکت‌های مصنوعی ایجاد کنند معتقدیم به نظرات اقلیت‌ها نیز باید توجه کرد اما اگر قرار باشد با فشار سیاسی و بزرگنمایی رسانه‌ای نظر یک اقلیت کوچک به جامعه تحمیل شود این دموکراسی نیست بلکه تحمیل اراده اقلیت به اکثریت عین دیکتاتوری است.

وی با بیان اینکه کسی نباید فریب آمریکایی‌ها را بخورد گفت: اینکه نباید با مردم برخورد خشونت‌آمیز شود موضع ما است و ما این را تایید نمی‌کنیم که با مردم برخورد خشونت‌آمیز صورت بگیرد اما اگر یک گروهی در کشوری قصد فتنه و آشوب داشته باشد و با کمک خارجی‌ها تلاش کند امنیت را به هم بزند دولت‌ها نیز برای برقراری امنیت اقدام می‌کنند.

مهمانپرست تاکید کرد: این حرکت شیطنت‌آمیز توسط غرب و آمریکا و صهیونیست‌ها صورت گرفته است و می‌خواهند از از جریانات مقاومت انتقام بگیرند.

پاسخ به رسانه امریکایی

خبرنگار آسوشیتدپرس در سئوالی از سخنگوی وزارت خارجه ایران سئوال کرد آیا می‌دانید چند نفر در تحولات اخیر سوریه کشته شده‌اند که مهمانپرست در پاسخ به وی گفت: این را می‌دانم که تعدادشان بسیار کمتر از کسانی است که توسط آمریکا در عراق و افغانستان کشته شده‌اند.

یکی از خبرنگاران سئوال کرد برخی قصد دارند تحولات بحرین را اختلاف شیعه و سنی جلوه دهند که سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره گفت: فتنه آمریکایی‌ها عوض کردن صورت مسأله است آنها به دنبال این هستند که درگیری‌های منطقه‌ای را درگیری‌های مذهبی، شیعه و سنی یا ایرانی عربی مطرح کنند این فتنه بزرگ آمریکا و صهیونیست‌هاست.

وی خطاب به خبرنگار رسانه آمریکایی که درباره تعداد کشته‌شدگان تحولات سوریه سئوال کرده بود، گفت: شما چرا درباره کسانی که در بحرین کشته می‌شوند از دوستان آمریکایی خود سئوال نمی‌کنید و آنان چرا در این باره اظهار نگرانی نمی‌کنند.

مهمانپرست گفت: عنوان کردن شیعه و سنی و ایرانی - عربی بودن تحولات بحرین فتنه‌ای است که برخی غربی‌ها آن را دنبال می‌کنند اما ملت‌ها هوشیارند و فریب این فتنه را نمی‌خورند.

خبرنگار یک شبکه عربی در رابطه با اجلاس دوحه درباره لیبی سئوال کرد که مهمانپرست گفت: وضعیت لیبی وضعیت پیچیده‌ای است از طرفی مردم توسط حکومت و از طرفی توسط نیروهای غربی مورد آسیب قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه نیروهای غربی در لیبی به دنبال منافع‌شان هستند گفت: هر اقدامی که به برقراری آرامش و تامین حقوق مردم لیبی کمک کند می‌تواند انسان دوستانه باشد البته بستگی دارد که این اجلاس با مشارکت چه کشورهایی و با چه دستور کاری برگزار شود و چه راه حلی از آن به دست آید. هر را‌ه‌حلی که از وارد شدن صدمات به مردم جلوگیری کند می‌تواند مفید باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین