آفتابنیوز : آفتاب: کارشناس گروه سلامت روانی اجتماعی گفت: تنبیه بدنی موجب افزایش مشکلات رفتاری و پرخاشگری در کودکان شده و آثار کوتاه مدت و بلندمدت مخربی بر روح و جسم کودکان دارد.
دکتر نیکاختر افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در کودکانی که تنبیه بدنی میشوند مشکلات رفتاری همچون گوشهگیری و پرخاشگری به طور معناداری بالاتر از کودکانی است که تنبیه بدنی نمیشوند.
وی، نیاز به احساس ارزشمندی را یکی از نیازهای اساسی بشر دانست و گفت: برای اینکه دانشآموز به این احساس دست پیدا کند، باید تصویر روشنی از تواناییها و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد.
نیکاختر در خصوص رفتارهای مخرب معلمان و والدین اظهارداشت: طعنه زدن، منصف نبودن و عدم رعایت عدالت، تحقیر، دروغگویی، اجازه توضیح به دانشآموزان ندادن و استفاده از تنبیههای خشن از جمله رفتارهایی است که میتواند بر دانشآموزان تاثیر منفی بگذارد.
کارشناس گروه سلامت روانی اجتماعی با تاکید بر لزوم استفاده بیشتر از تشویق و کم کردن تنبیه در مورد دانشآموزان اظهار داشت: معلمان و والدین باید سعی کنند همیشه در جست و جوی بهترین تواناییها و خصوصیات هر دانشآموز باشند و با دید مثبتی به او بنگرند.
نیک اختر افزود: بهتر است معلمان در هفته، زمانی را به دانشآموزان اختصاص دهند تا در مورد احساسات خود صحبت کنند.
وی گفت: ارائه برنامههایی در کلاس که همه بتوانند در آن شرکت کنند یکی از راههایی است که به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک میکند.