آفتابنیوز : آفتاب: حجتالاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی اظهار داشت:آگاهی مردم از فرقه سازی های جدید جلوگیری میکند.
حجتالاسلام و المسلمین سید علی خمینی نوه حضرت امام (س)، در آیین پایانی شانزدهمین جایزه کتاب فصل ویژه زمستان 89 و اهدای جایزه به کتاب فرهنگ جامع فرق اسلامی با طرح این پرسش که اساساً بررسی تاریخ فرق چه ارزشی میتواند داشته باشد؟ گفت: جای پاسخ به این پرسش، در مقدمه این اثر نیز خالی است. این سوال میتواند در ساحت های مختلف مطرح شود. اوایل که این کار شروع شده بود کسی آمد و میگفت این کتاب چیست که مینویسید؟! یک مشت باطل! شما مگر غیر از این عقیده دارید که مذهب شیعه مذهب حق است؟ باطل را ذکر نکنید تا فراموش شود. شما چرا اینها را نبش قبر میکنید؟ الان هم این سوال مطرح است که فایده این کار چیست؟
وی در پاسخ به این مباحث اظهار داشت: علاوه بر فایده تاریخی و علمی بررسی تاریخ فرق، فایده دیگر این گونه پژوهش ها جلوگیری از تاسیس فرقه های جدید است یعنی وقتی انواع فرق با اندیشه های مختلف، چگونگی تاسیس، چگونگی رشد و بروزشان را مورد بررسی قرار میدهیم دید و نگاهی کسب میکنیم که در جامعه امروز از فرقه سازی های جدید جلوگیری شود. اینکه انسان خبیر باشد که از چه نقطه ای انحراف آغاز میشود میتواند با آن مقابله کند.
یادگار گرانقدر امام راحل افزود: چه میشود کسانی که تا امروز همه با هم در حیطه اصول عقاید اسلامی واحد بودند از هم جدا میشوند؟ و خیلی وقتها اختلاف هایشان سیاسی نیز میشود و به کشت و کشتار منتهی میشود؟ بررسی تاریخی و جامعه شناختی جدایی این فرق باعث شده است تا امروز همه جامعه اسلامی نسبت به فرقه سازی های جدید هوشیار باشند. اطلاع رسانی و فهم فلسفه وجودی فرق باعث میشود از فرقه سازی های جدید جلوگیری شود. وقتی آگاهی جامعه افزایش یابد طبیعتا جلوی این آفت ها گرفته میشود.
حجتالاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی در ادامه ضمن ریشه یابی ایجاد فرق متعدد ادامه داد: غالب فرقه سازی ها از دو منشاء سرچشمه میگیرد: یا توهم و یا دست اختلاف افکن و بیگانه. در فرقه های مختلف شما میبینید که یک انسان متوهم یک سری ریاضت هایی را انجام میدهد اما سعه قالب وجودش به آن حد نیست که این مفاهیم را درک کند احساس پیامبری و ولی بودن و اتصال به عالم غیب به او دست میدهد. ابن عربی عبارت زیبایی دارد که اینهایی که در مقابل کسانی که میگویند ما پس از طی مراحلی از شهود دیگر نیازی به شریعت نداریم ، میگوید من تمامی این مراحل را طی کرده ام و باز هم میدانم که نیاز به شریعت دارم بنابراین این افراد سعه وجودی این جایگاه را نداشته اند.
وی با اشاره تفاوت وحی و توهم ادامه داد: در دوره فطرت به پیامبر وحی نمی شده است و پیامبر با یک دغدغه روحی سخت مواجه بوده که نکند من دچار توهم شده باشم و این حالتی که به من دست داد حالت اتصال به وحی نباشد؟
حجتالاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی در بحش دیگری از سخنانش ضمن برشمردن کتاب فرهنگ جامع فرق اسلامی به عنوان یک کتاب ارزشمند علمی افزود: دومین عامل اختلاف افکنی دست بیگانه است، بیگانه هم نه صرفاً به معنای قدرت های خارجی، چه بسااختلاف های درون گروهی موجب شده است تا انشعاب صورت گیرد و مسایل مادی و دنیوی نیز مطرح بوده است.
نوه گرانقدر حضرت امام (س) در این مراسم پس از دعوت حضار برای قرائت فاتحه ای برای روح پرفتوح حضرت امام (س) و فرزندان ایشان اظهار داشت: حدود هشت سال برای کتاب فرق اسلامی وقت صرف شد و من شاهد بودم که اخوی معظم ما چند تابستان تا ساعت هفت و هشت صبح مدام بر روی این اثر کار میکردند. این کتاب در حوزه تاریخ فرق اسلامی است یعنی کتاب کلامی نیست بلکه به بیان تاریخ فرق میپردازد و برپایه دستنوشته های کسی است که عمری در این ساحت کار کرده است؛ مرحوم آیت الله روحانی در حوزه به تتبع در زمینه فرق اسلامی معروف بودند. اتفاقاً در روز اولی که موضوع دستنوشتههای ایشان مطرح شد من حاضر بودم؛ یکی از بستگان آقای روحانی که از رفقای اخوی است گفتند که دست نوشته هایی از ایشان دارند که ناقص است و قصد دارند به محققی بدهند تا روی آنها کار کند.
وی با اشاره به پذیرش حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی برای تدوین و اصلاح این دستنوشتهها ادامه داد: زمانی که ایشان کار روی این دستنوشته ها را شروع کردند خودشان و ما فکر میکردیم نهایتاً سه چهار ماه وقت خواهد گرفت اما کثرت و عظمت کار به حدی بود که هشت سال خصوصاً ایام تعطیل روزانه ده ساعت ایشان وقت صرف تدوین و تالیف این اثر کردند. امروزه شاید مرسوم نباشد کارهای اینچنینی به صورت فردی صورت بگیرد و معمولاً به صورت گروهی انجام میپذیرد که محسنات و معایبی دارد که روشن است. البته کسانی بوده اند که کمک میکردند و در مقدمه از آنها تشکر شده است.