کد خبر: ۱۳۰۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۵

رخشان بنی‌اعتماد: شادكردن جامعه با سفره‌های خالی امكان‌پذير نيست

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رخشان بنی‌اعتماد(کارگردان سینمای ایران) صبح امروز(20 تيرماه) در نشست بررسی زیرساخت‌های سینمای ایران در مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به وضعیت رابطه‌ی مدیران سینمایی و سینماگران در سال‌های اخیر گفت: در طول سال‌ها ما فیلمسازان همیشه متهمانی بودیم که باید پاسخ‌گوی رفتار خود باشیم و خود را ثابت کنیم. 

وی با اشاره به وضعیت کنترل در سینما گفت: امروز کنترل در سینما فقط محدود به ممیزی و یا صدور پروانه ساخت نیست بلکه این کنترل در تمام شئون مختلف وجود دارد حتی در سایر بخش‌های اجتماعی و فرهنگی نیز این کنترل وجود دارد.
وی تاكيد كرد: در کشور ما یک نگاه پادگانی وجود دارد که تمامی ‌مسایل را کنترل می‌کند و این امر در دوران اخیر به میزان بالایی رشد کرده است. 

کارگردان روسری آبی تاکید کرد: سیستم کنترل با هدف مقابله با پدیدهای کاملا مدرن اجرا می‌شود اما غافل از آن است که امروز یک انقلاب دیجیتالی رخ داده و حتی به دنبال این انقلاب دیجیتالی سینما نیز به سمت فیلم‌سازی تک‌نفره می‌رود. در این میان این‌گونه کنترل‌ها با روند تولید فیلم و اجبار فیلم‌سازان به کسب مجوز ساخت همخوانی ندارد. 

کارگردان فیلم خون‌بازی با اشاره به وضعیت تهاجم فرهنگی در کشور كه ازسوی شبکه‌ها‌ی ماهواره‌ای صورت می‌گیرد؛ افزود: متاسفانه ما دربرابر تهاجم فرهنگی همیشه به دنبال دیوار کشیدن و‌ جمع کردن آنتن‌های ماهواره بوده‌ایم و قصد داشتیم با مانع شدن با تهاجم مقابله کنیم درحالیکه در کشورهای دیگر که چنین تهاجمی ‌را احساس کردند با تقویت سرمایه‌های بومی‌ و ملی و فرهنگی خود به مقابله برخاستند. 

بنی‌اعتماد؛ سینمارا یک منشور چند وجهی دانست و افزود: سینما از شرایط اجتماعی نشات می‌گیرد و شرایط اجتماعی را بیان می‌کند و امروز نیز متاسفانه درحالیكه نیاز مخاطب را برآورده نکرده‌ایم بازهم قصد داریم با روش پادگانی این امر را ادامه دهیم. 

وی با انتقاد از سیاست‌های صداوسیما و حوزه سینما در تولید آثار مبتذل طنز گفت: زمانی که به دنبال سیاست پادگانی جامعه به سمت افسردگی می‌رود؛ سیاستگذاران برای شاد کردن مردم به سمت اجرای لودگی و برنامه‌های لوده و تولید این‌گونه برنامه‌ها می‌روند درحالیکه آنچه که باعث افسردگی و عدم وجود خنده در جامعه می‌شود خالی بودن سفره مردم و عدم تامین نیازهای اولیه آنهاست و این امر نشان می‌دهد که نگاه به مقوله فرهنگ و سیاستگذاری از عهده سیاستگذاران عرصه فرهنگ خارج است. 

وی با اشاره به لزوم توجه به خلاقیت هنرمندان گفت: در همه جای دنیا تولید یک اثر فرهنگی نیاز به دریافت مجوز و پروانه ندارد بلکه این مجوز فقط در زمان نمایش براساس معیارها و ملاک‌ها‌ی هر کشور صادر می‌شود. 

وی تاکید كرد: هنرمندان برای تولید آثار فرهنگی بايد مجوز بگیرند اما اين مجوز جلوی رشد خلاقیت آنها را می‌گیرد. 

بنی‌اعتماد با انتقاد از بعضی از سیاست‌ها در حوزه سینما گفت: متاسفانه امروز مدام راه‌ها و کارهای غلط گذشته تکرار می‌شود. به طور مثال درحالیکه خانه سینما وجود دارد عده‌ای به دنبال اختراع سازمان جدید سینمایی هستند. 

وی ادامه داد: همه این مسایل می‌گذرد و مدیران و سیاستگذاران می‌روند و سرانجام این هنرمندان هستند که باقی می‌مانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین