کد خبر: ۱۳۲۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در پی محرومیت حضور نمایندگانش در دیدار با رهبری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از آن که برنامه‌ریزان دیدار صمیمانه روز چهارشنبه‌ی دانشجویان با مقام معظم رهبری، انجمن اسلامی دانشویان دانشگاه تهران را از دیدار با معظم‌له محروم ساختند، این انجمن اقدام به انتشار بیانیه‌ای در سایت خود نمود.

متن کامل بیانیه این تشکل دانشجویی را در ادامه می‌خوانید:

امسال در حالی به استقبال دیدار سالیانه دانشجویان با رهبر انقلاب می رویم که متاسفانه تنگ نظری ها و کوته نگری های موجود در میان مسئولین امر امکان حضور در این محفل را از تشکل های دانشجویی منتقد و دلسوز گرفت. این درحالیست که شخص ایشان نیز در دیدارهای گذشته بر لزوم پرهیز از یک‌جانبه‌‌گرایی در برگزاری این گونه جلسات تاکید داشته اند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بر این باور است که انتقال "واقع گرایانه" مطالبات دانشجویی و حساسیت‌های فضای موجود دانشگاه جز از طریق حضور طیف های مختلف فکری دانشجویان در این دیدارها ممکن نیست. این گونه تبعیض‌ها که به دور از عدالت اسلامی است خاصه نسبت به تشکل‌های معتقد به نظام، بی‌شک جز تنگ‌تر کردن فضای فعالیت دانشجویی و یاس دلسوزان ثمره‌ای در‌بر نخواهد داشت. متاسفانه این‌بار هم عدالت قربانی مصلحت‌اندیشی‌های ناصواب شد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران متنی را که به امید حضور در این جلسه تهیه کرده بود اینک پیش روی ملت بزرگوار ایران قرار می‌دهد تا از بیان نظرات و نقد مشفقانه فروگذار نکرده باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

آغاز و مطلع سخن را مدد می‌گیریم از کلام پیر روشن ضمیر جماران حضرت امام خمینی (ره) که امروز بیش از گذشته بدان محتاجیم:

“در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می‌کند که نظرات اجتهادى- فقهى در زمینه‏‌هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد‌. اگر آقایان از این دیدگاه که همه می‌خواهند نظام و اسلام را پشتیبانى کنند به مسائل بنگرند، بسیارى از معضلات و حیرتها برطرف میگردد ولى این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند .انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه میشود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببیند. اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بیجهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکی از کارهایى که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت‌ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است.”

ما فرزندان نسل سوم انقلاب اسلامی در مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی ترین تشکل دانشجویی کشور و میراث دار هفتاد سال استقامت در راه اسلام این آیین رهایی بخش، مفتخریم در این مسیر پر نشیب با استعانت از حضرت باری تعالی و تمسک به کلام رهایی بخش ختم المرسلین و ائمه طاهرین همواره ندای اعتدال، عقلانیت و دینداری را منادی بوده ایم.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران چه در دهه‌های قبل از انقلاب اسلامی که در پرتو نواندیشی دینی پیشتاز تحول طلبی دانشجویان بود و چه بعد از انقلاب که با یافتن رهبری آرمانی خود یعنی حضرت امام خمینی (ره) به حق با نام دانشجویان خط امام شناخته شد؛ همواره سعی نموده است تا در بزرگترین دانشگاه کشور پرچم عدالت طلبی، آزادی خواهی و مردم سالاری دینی را برافراشته و ذره ای از این خط راستین عدول ننماید. ما تلاش کرده ایم در هیاهوی سیاسی و در تمام لحظات بر مبنای قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت که میراث خون پاک شهیدانمان است، ذره‌ای در استیفای حقوق قانونی مردم عدول ننمائیم و از گوهر استقلال نهاد دانشجویی به عنوان لازمه حق گویی و آزادگی در مقابل کژی‌ها محافظت نمائیم.

سخن کوتاه، مغتنم فرصتی است تا نکاتی چند به عرض برسد:

یکم. تهاجم به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه ۲۵ خرداد ۸۸ واقعه غمباری است که بارها و بارها شرح آن رفته و تکرار مکررات می‌نماید. اما لازم است حضرتعالی و ملت شریف مستحضر باشند که سرانجامِ واقعه‌ای که رهبری نظام را متاثر کرد و رئیس دستگاه قضا را وادار به گله از عدم همکاری نیروهای امنیتی نمود، صدور احکام قضایی برای بیش از بیست نفر از دانشجویان و عدم معرفی مهاجمان بود. ما هنوز منتظریم تا کسانی که با تعدی خود، حرمت لباس خدمت به نظام و به تبع آن حرمت نظام را هتک کردند، محاکمه و به مردم معرفی شوند.

دوم. حضرتعالی بارها بر لزوم وجود فضای نقد و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی تاکید نموده‌اید. ما نیز معتقدیم دانشگاه دارای اقتضائات خاصی است و از مهمترین آنها پرسشگری است. این پرسشگری نیاز به مجوز ندارد و پرسش را به خوب و بد نمی‌توان تقسیم کرد. بالا بردن هزینه پرسشگری از بروز پرسش‌ها می‌کاهد اما به حجم پرسش‌های پنهان می‌افزاید. به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری پرسش گذار خوبی است ولی توقفگاه خوبی نیست. از این رو وقتی به پرسشگر پاسخ قانع کننده داده نشود و یا پرسش او جرأت ظهور نیابد، او از پرسش به مرحله شک می رسد و با متراکم شدن شک و تردید ایمان فرو می‌ریزد. ایمان به مکتب، ایمان به نظام و … از این رو رشد علمی و معنوی و ساختن دانش بومی و زمینه مند جز با آزادی فکری و گسترش فضای نقد و پرسشگری میسر نمی‌شود. اما متاسفانه روند حاکم شدن فضای تک صدایی در دانشگاه و محدودیت‌های فعالیت خاصه برای منتقدان، زنگ خطری است که امیدواریم مسئولین امر سریع‌تر آن را بشنوند.

سوم. حق تحصیل از حقوق اولیه انسانهاست که در قانون اساسی کشور نیز بر آن تصریح شده است. اما متاسفانه روندی که در طول سال‌های گذشته موجب ستاره دار شدن دانشجویان و محرومیت‌هایی برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شد، اکنون تبدیل به سهمیه‌بندی‌های ناعادلانه و پایمال شدن حقوق شرکت کنندگان در کنکور شده است. تا جایی که دانشجویان باید در سازمان سنجش آموزش کشور مورد بازخواست و تهدید قرار گیرند تا شاید بتوانند با سپردن تعهد، امکان ادامه تحصیل بیابند. ما معتقدیم چنین اقداماتی موجب بی‌اعتمادی دانشجویان به آزمون‌های ورودی و نظام آموزشی و خروج نخبگان از کشور می‌گردد.

چهارم. متاسفانه همانطور که جنابعالی نیز تصریح داشته‌اید وضعیت عدالت در کشور به هیچ روی رضایت‌بخش نیست و نیازمند عمل خردمندانه و فارغ از شعارهای هیجانی است. جامعه سالم از جمله سرمایه‌های بنیادین هر کشوری است. اما آسیب‌ها و معضلات اجتماعی از قتل و اعتیاد و فقر و بیکاری تا بداخلاقی‌های سیاسی و رسانه ای موجب از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی و دور ماندن از پیشرفت و عدالت می‌گردد. نگرانی ما از این است که آرمان عدالت اجتماعی و رسیدگی به حال محرومان نزد مسئولان کمرنگ شود و سلامت جامعه از کف برود.

و اما سخن آخر:

رهبری معظم! نگرانی اصلی ما امروز از تفرقه ایست که چون زهری در رگ جامعه تزریق می گردد. نگرانیم از به مسلخ رفتن دیانت در پای اهداف ناپاک سیاسی؛ بیمناکیم از گسترش خرافات و حاشیه‌هایی که جایگزین متن دیانت می‌شوند؛ نگرانیم از حرمت‌شکنان و متعدیانی که هیچ حدی برای خود نمی‌شناسند و حتی حرمت مراجع عظام و بزرگان نظام را هتک می‌کنند و تا دستی برای وحدت و تالیف قلوب و نزدیکی نیروهای وفادار انقلاب بلند می‌گردد آن را به زبان‌ها و قلم‌های بی‌تقوای خود در هم می‌کوبند.

ما معتقدیم وحدت، شجره طیبه ایست که می‌تواند تمام نیروهای سیاسی کشور را در کنار هم گرد آورد و مجال را از بدخواهان و بدگوهران بستاند. امروز بی‌شک بیش از هر زمانی کشور نیازمند تنفس در فضای اعتدال، عقلانیت و دوری از نزاع‌های بی‌پایه است. ما معتقدیم سخنان حضرتعالی مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی باید سرلوحه قرار گیرد و خداوند را شاهد می‌گیریم که رفع هموم و تنگناها و حبس‌های طولانی‌مدت به عنوان نخستین گام جز بر اعتبار، بزرگی و شوکت نظام نمی‌افزاید.

مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی همچون گذشته علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و فشارها بر مسیر راستین انقلاب و پیمانی که با امام امت بسته پایدار است و نقد دلسوزانه و مشفقانه را عین تعلق‌خاطر به نظام می‌شمارد. امید است که به برکت ماه رحمت الهی شاهد اعتلای روزافزون نظام جمهوری اسلامی باشیم.

والعاقبه للمتقین
والحمدلله و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین