آفتابنیوز : آفتاب: این دیگر یک اتفاق رایج در سینمای ایران است، قرار می شود فیلم یا فیلمهایی اکران شود، تمام تبلیغات انجام میشود و خبرها مدام دربارهشان پخش میشود، ناگهان همه چیز فراموش میشود. فیلمی که قرار است بیاید ناگهان به دلیلی امکان اکران پیدا نمیکند. این ناگهان با انواع دلیلها همراه است، از آماده نبودن کپیهای فیلم تا عدم اصلاحات انجام شده در فیلم آنچنان که موردنظر مسئولان است.
تعداد این فیلمها شاید به بیش از 50 تا برسد. از مشهورترینهای آنها سنتوری ساخته داریوش مهرجویی بود یا فیلم «ستاره میشود» فریدون جیرانی یا... . قرار نیست خیلی به زمانهای دور برویم مثلاچند روز قبل از آغاز ماه رمضان فیلمهای «سنگ اول» ساخته «ابراهیم فروزش» و «سفر سرخ» ساخته «حمید فرخنژاد» دو فیلمی بودند که هر دو به عنوان فیلم های دارای پروانه نمایش قرار بود جزو آثار اکران شده باشند اما ناگهان اعلام شد که «این دو فیلم درخواست اکران ندادهاند.»
حمید فرخنژاد و فروزش هر دو بعد از این مساله گفتند نمیدانند که چطور این اتفاق افتاده است. در آخرین واکنش، سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی به شرق میگوید: «کپیهای فیلم سفر سرخ دیر رسید و سالنهای زیادی را نتوانستند برای اکران فیلم بگیرند.
اگر در اکران ویژه ماه رمضان یعنی سانسهای نیمه شب این فیلم را اکران میکردند حتما با موفقیت روبه رو میشد» وی در پاسخ به اینکه آیا این اکران نیمه شب تنها گزینه این فیلم است میگوید «به هر حال در فضای فشرده اکران این فرصتی است که بهتر بود از دست نمیرفت» هرچند پیش از آن احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد فارابی به عنوان صاحب فیلم سفر سرخ نیز گفت: «علاقه مند بودیم این فیلم در این ایام اکران شود اما با توجه به اینکه بعضی از فیلمهای در حال اکران، فروش خوبی دارند و کف فروش شان پایین نیامده نتوانستیم سالنهای مناسبی برای فیلم بگیریم. حس کردیم نمایش «سفر سرخ» در چند تک سانس به آن ضربه میزند.»
مرتضی شایسته تهیه کننده «صد سال به این سالها» در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: اصلاحاتی که به فیلم «صد سال به این سالها» داده شد، تاکنون انجام شده، رایزنیها و صحبت هایی شده که امیدواریم فیلم بتواند نظر مسوولان را جلب کند و به نمایش عمومی در آید. امیدواریم بتوانیم در گروه سینمایی آزادی پس از فیلم «سعادتآباد» آن را به نمایش در آوریم که احتمالااواسط پاییز خواهد بود.»
اما سجادپور در گفت وگو با شرق تاکید دارد: «اصلاحات فیلم اعلام شده ولی هنوز زمان اکران کار مشخص نیست. باید اصلاحات لازم انجام شود تا ان شاءالله پروانه نمایش صد سال به این سالها صادر شود.» فیلم، داستان زنی به نام ایران را روایت میکند که زندگی او از سالهای قبل از انقلاب تا زمان حال روایت میشود. اما نام ابراهیم حاتمی کیا غیر از قرار گرفتن در کنار توقیف فیلم «به رنگ ارغوان» اینک همراه شده است با فیلم «گزارش یک جشن».
در هر نشستی با مسئولان این سوال پرسیده میشود آیا این فیلم توقیف است و همه از جواد شمقدری تا علیرضا سجادپور میگویند که «این فیلم توقیف نیست و مشکل خاصی هم ندارد» و حتی شمقدری گفته است: «این را خود من به حاتمی کیا اعلام کردم. به هرحال روند صدور پروانه نمایش زمان خود را میخواهد.»
این روزها دوباره این فیلم و وضعیت آنکه اعلام شده است به صورت قطعی توقیف است یا خیر مورد توجه قرار گرفته است. سجادپور به شرق میگوید: «معدود اصلاحاتی که گفته شده باید روی فیلم انجام شود و پس از آن صدور پروانه نمایش و اکران فیلم مشکلی ندارد.»
او تاکید میکند: «چطور چنین تصوری میتوانید داشته باشید. این فیلم در زمان جشنواره فیلم فجر اکران شد و در تعداد زیادی از سالنها به نمایش در آمده است. این فیلم در آن زمان بدون دست خوردن اکران شده است. در شهرستانها هم به نمایش در آمد.»
وی در آخرین وضعیت این فیلم گفت: «این فیلم برای دریافت پروانه نمایش فیلم باید اصلاحاتی را انجام دهد» محمد پیرهادی به عنوان تهیه کننده فیلم چندی پیش به فارس گفته بود: «اصلاحات این فیلم انجام شده است.»
مساله اکران فیلمها یکی از دغدغههای این روزهای سینما است و البته کارگردانان به شیوههای مختلف سعی میکنند آثارشان مورد توجه قرار بگیرد همچون بلیت فروشی نیکی کریمی که سبب شد فیلمش «سوت پایان» به فروش حدود 60 میلیون در دو هفته دست پیدا کند. اما مسئولان در برابر سینما چه میکنند.
شاید یکی از خبرهای ناراحت کننده غیر از دعوا بین تشکیلات مختلف سینمایی این سخنان معاون سینمایی هم قابل توجه باشد. جواد شمقدری درباره وضعیت پرداخت بودجه سینما در سال 90 به ایسنا گفت: «این گونه نیست که بودجهای به سینما داده نشده باشد، بودجه جاری داده شده است اما بودجه ویژهای که قرار بود به این بخش اختصاص یابد هنوز واریز نشده است. فکر میکنم با این حساب اجرای مصوبات شورای عالی سینما عملابه شش ماه دوم سال موکول شود.»