کد خبر: ۱۳۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۰۰:۵۳
کاخ سفید سیگنالهای متناقض می فرستد

بوش حمایت می کند ، رایس تهدید!

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاري رويتر گزارش داد كه جورج بوش حق ايران را براي در اختيار داشتن انرژي هسته‌يي غيرنظامي تاييد كرد. 
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: جورج بوش، رييس جمهور آمريكا  پيش از پرواز به سمت نيويورك به منظور حضور در نشست سالانه‌ي مجمع عمومي سازمان ملل در كنفرانسي خبري گفت: برخي از ما متحيريم كه در هر حال چرا آنها به برق هسته‌يي غيرنظامي نياز دارند.

وي افزود: با اين حال اين حق يك دولت است كه بخواهد برنامه‌ي هسته‌يي غيرنظامي داشته باشد.

براساس اين گزارش، رييس جمهور آمريكا گفت كه از اين حق فقط در صورتي كه ايران يا هر دولت ديگري مهارت يا موادي را كه دريافت سلاح هسته‌يي از جمله توانايي غني سازي اورانيوم كسب نكند، حمايت مي‌شود.

بوش ادامه داد: اين موضوع يك نگراني جدي است و چيزي است كه ما در اين دولت زمان زيادي را برايش صرف كرده‌ايم.

رويتر افزود: بيش از دو سال است كه دولت آمريكا ايران را به دنبال كردن برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي تحت پوشش برنامه‌ي صلح آميز انرژي هسته‌يي متهم كرده و ارجاع پرونده‌اي اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل براي اعمال تحريم عليه آن خواستار است. اين در حالي است كه تهران تاكيد مي‌كند خواسته‌هاي هسته‌يي‌اش صلح آميز است و اين كشور حق دارد انرژي هسته‌يي را به عنوان يك منبع انرژي در اختيار داشته باشد.

اين گزارش حاكي است، دولت بوش زماني كه در ماه اوت از پيشنهاد آلمان، فرانسه و انگليس براي دادن اجازه در اختيار داشتن انرژي هسته‌يي صلح آميز در ازاي عدم فعاليت بر روي چرخه‌ي سوخت در ايران حمايت كرد به طور تلويحي پذيرفت كه ايران مي‌تواند برق هسته‌يي غيرنظامي را توليد كند. اين امر نشان دهنده تغييري در سياست آمريكا بود؛ زيرا واشنگتن معتقد است پيشنهاد اتحاديه‌ي اروپا از تضمين‌هاي كافي براي جلوگيري از انحراف برنامه‌ي غيرنظامي به توليد بمب هسته‌يي در ايران برخوردار است.

مقامات آمريكايي مي‌گويند بسياري از كشورهاي در حال توسعه از اين بحث مطرح شده از سوي تهران كه آمريكا و هيچ كشور هسته‌يي ديگري نبايد اجازه داشته باشند آنها را از دسترسي به انرژي هسته‌يي غيرنظامي منع كنند متقاعد شده‌اند.

دولت جديد ايران براي متقاعد ساختن اعضاي آژانس براي مخالفت با ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي اين كشور به شوراي امنيت از سوي اروپا و آمريكا كه اذعان دارند دورنماي ارجاع خوب به نظر نمي‌رسد به شدت فعاليت كرده‌اند.

مقامات آمريكايي اميدوارند حمايت چين را براي ارجاع به دست آورند اما به دست آوردن حمايت روسيه بعيد است.

بوش گفت كه در ديدار با هوجينتائو رييس جمهور چين و ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه در نيويويرك به صراحت درباره‌ي ايران گفت‌وگو خواهد كرد.

يك مقام آمريكايي گفت آمريكا براي به دست آوردن دست كم هيجده راي در شوراي حكام همچنان براي به دست آوردن حمايت كره‌ي جنوبي، آفريقاي جنوبي، برزيل و مكزيك فعاليت مي‌كنند.

برخي كارشناسان پيشنهاد كرده‌اند شوراي حكام به جاي ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل خود از طريق محروم كردن ايران از دريافت كمك‌هاي فني اقدام كند با اين حال ديپلمات‌هاي آمريكايي و اروپايي آن را بعيد مي‌داند.

خبرگزاري فرانسه نوشت، جورج بوش پس از ديدار با جلال طالباني، رييس جمهور عراق گفت: ايران دارنده‌ي سلاح هسته‌يي به شكل ناباورانه‌اي عامل بي‌ثباتي خواهد بود و بنابراين ما بايد براي جلوگيري از دستيابي آنها به امكانات توليد بمب هسته‌يي تلاش كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اعمال تحريم‌هاي سازمان ملل در اين خصوص اجتناب ناپذير است با اشاره به نشست هفته‌ي آينده‌ي شوراي حكام گفت: هنوز بايد روند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيش رود.

وي گفت كه واشنگتن براي افشاي كامل نيات ايران در راستاي آن كه شوراي امنيت سياست صحيح پيشروي در اين باره را تعيين كند اعمال فشار خواهد كرد.

اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه مقامات كشورمان بارها اعلام كرده‌اند ايران به دنبال سلاح هسته‌يي نيست و كليه فعاليت‌هاي هسته‌يي در كشورمان نيز تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است. مديركل آژانس بارها اعلام كرده كه هيچگونه مدركي كه نشان دهد ايران به دنبال سلاح هسته‌يي است وجود ندارد و در عين حال بازرسي از زرادخانه‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي كه موجب نگراني كشورهاي منطقه شده را خواستار شده است.

كاندوليزا رايس نيز ضمن اعلام حمايت كامل آمريكا از اقدامات ديپلماتيك اتحاديه‌ي اروپا در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران، ابراز اميدواري كرد اين امر در نهايت به موفقيت بينجامد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي.بي.اس آمريكا با اشاره به برنامه‌ي هسته‌يي ايران گفت: جهان در يك فكر متحد است و آن اينكه ايراني‌ها نمي‌توانند سلاح‌ هسته‌يي داشته باشند، اما پرسشي كه مطرح است اين است كه چگونه مي‌توان اطمينان داشت كه ايران سلاح هسته‌يي ندارد و اين مهم است كه به آنها اجازه ندهيم تاريخ را بازنويسي كنند.

وي ادعا كرد: دليل اينكه سه كشور اروپايي مذاكرات با ايران را آغاز كردند، اين بود كه اين كشور فعاليت‌هاي مشكوكي داشت كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به آن اشاره كرده است.

رايس در ارايه‌ي ذهنيت خود از روند مذاكرات هسته‌يي ايران و اروپا گفت: سه كشور اتحاديه‌ي اروپا به جاي آنكه اين موضوع را فورا به شوراي امنيت ارجاع دهند، با ايران وارد مذاكره شدند تا ببينند آيا مي‌توان به‌ آنچه آنها آن را تضمين عيني مي‌نامند، مبني بر آنكه ايراني‌ها وارد هيچگونه فعاليتي نمي‌شوند كه جهان معتقد است مي‌تواند به توليد سلاح‌ هسته‌يي در ايران منجر شود، به دست آورند يا خير. اين مذاكرات مشوق‌هايي را نيز در زمينه تجاري و سياسي براي ايران شامل مي‌شد.

رايس ادامه داد: توافق بر سر آن بود كه ايراني‌ها هر گونه فعاليتي را در زمينه‌ي چرخه‌ي سوخت به حالت تعليق در آورند.

وي مدعي شد: آنها اكنون اين توافق را شكسته‌اند و اين علامتي اشتباه است و بنابراين لازم است جامعه بين‌المللي دور يكديگر جمع شوند و بگويند اين نوع رفتار قابل پذيرش نيست و ايران بايد به مذاكرات برگردد و فعاليتي را كه به بروز اين بحران انجاميده تعليق كند.

وزير امور خارجه آمريكا تاكيد كرد: ما به طور كل از آنچه اتحاديه‌ي اروپا تلاش مي‌كند انجام دهد و مسير ديپلماتيك آن حمايت مي‌كنيم.

وي در ادامه مدعي شد: اما مشكل كلي اين است كه در خصوص ايران، كشوري را داريم كه از تحولات خاورميانه‌ي جديد كه ما از آن صحبت مي‌كنيم به دور است. روند سياسي در اين كشور رو به عقب حركت مي‌كند و نه رو به جلو.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا مدعي شد: ايران در كنار سوريه هم چنان حامي فعاليت تروريستي از جمله حزب‌الله و مخالفان فلسطيني است.

وي ادعا كرد: موضوع به حقوق بشر، تروريسم و مسايل هسته‌يي مربوط شود، ايران مشكلي براي سيستم بين‌المللي و خاورميانه است.

رايس گفت: اين مساله‌اي است كه مورد نظر آمريكاست. با وجود آنكه دقيقا آنچه ايران درباره‌ي ديپلمات‌هاي آمريكايي انجام داد را به خاطر داريم، اما اين به علت آن نيست كه عليه ايران كينه‌ورزي مي‌كنيم. بنابراين كار ما اين است كه فعاليت در زمينه‌ي مساله هسته‌يي ادامه دهيم.

وي با اشاره به دولت جديد ايران گفت: اميدواريم اين دولت مسيري جديد و متفاوت را دنبال كند، اگر چه هيچ مدركي نيست كه نشان دهد، چنين است.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا رييس جمهور آمريكا در هفته‌ي جاري در پاسخ به سوال درباره‌ي ايران خواهد گفت تمامي گزينه‌ها بر روي ميز قرار دارد؟ گفت: مطمئن هستم اگر از او چنين سوالي شود اين حرف را تكرار خواهد كرد.

رايس افزود: رييس جمهور آمريكا هرگز هيچ گزينه‌اي را از روي ميز كنار نخواهد گذاشت و نمي‌توانيد از او بخواهيد چنين كند. جهان نيز بايد اين كار را از او بخواهد بنابراين ما معتقديم راه‌حل مساله‌ي ايران از طريق ديپلماسي حاصل مي‌شود و ما فكر مي‌كنيم مسيري ديپلماتيك وجود دارد و همانطور كه گفتم مساله استفاده از زور در حال حاضر در دستور كار قرار ندارد، اما هيچ كس نمي‌تواند گزينه‌ها را از رييس جمهور سلب كند.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا ادامه داد: ما مسيري ديپلمايك را دنبال مي‌كنيم و من كاملا معتقدم اگر جامعه‌ي بين‌المللي كنار هم جمع شود و نشانه‌هايي صحيح را به ايران ارسال كنند، مي‌توانيم از طريق ديپلماتيكي موفق شويم.

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه تهران - واشنگتن روابط دو جانبه ندارند، آيا به طور غير مستقيم مذاكراتي با كسي انجام گرفته يا خير؟ گفت: خير. ما كانالي براي رد و بدل موثر پيام‌ها در نيويورك داريم كه گهگاه از آن استفاده كرده‌ايم و سوييس نماينده‌ي منافع ماست و اغلب كانالي است كه به طريق ديپلماتيك از آن استفاده مي‌كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: فكر مي‌كنيم هنوز فضاهايي براي حركت به سمت توافق با سه كشور اروپايي وجود دارد، اما تحت شرايط حاضر ايران از مذاكرات خارج شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین