آفتابنیوز : آفتاب: مدیر پروژه قطار شهری اهواز گفت: 22 میلیارد تومان دستمزد از ابتدای مرداد سال گذشته تا پایان تیر امسال به کارگران پرداخت شده است و به طور میانگین کارگران هر 33 روز یکبار حقوق دریافت کردهاند، ولی به دلیل مشکلات مالی و اختصاص نیافتن اعتبارات، پرداختیها نوسان داشته است.
"بهرام محسنی" اظهار کرد: هر زمان که اعتبار لازم در اختیار پروژه قرار گرفته، بلافاصله حقوق پرسنل و کارگران پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه کارگران متروی اهواز در شرایط بسیار سخت و گرمای هوا فعالیت میکنند، افزود: حقوق پرنسل و کارگران از سال 87 تاکنون همیشه با تاخیر سه تا پنجماهه پرداخت شده است که علت آن، اختصاص نیافتن اعتبار است.
محسنی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اختصاص یکمیلیارد تومان از سوی سازمان قطار شهری، همه کارگرانی که دستمزدی کمتر از 800 هزار تومان دارند، حقوق یکماه خود را دریافت کردهاند، ولی پرسنلی که دستمزد آنها بیشتر است، تنها همان 800 هزار تومان را دریافت کردهاند، ولی توان پرداخت حقوق معوقه را نداریم.
مدیر پروژه قطار شهری اهواز خاطرنشان کرد: در مجموع یکهزار و 455 نفر پرسنل در مجموعه فعالیت دارند که به این ترتیب سال گذشته، ماهانه یکمیلیارد و 800 میلیون تومان صرف پرداخت حقوق و هزینههای جاری پروژه شده است.
وی ادامه داد: هزینه عملیات پروژه 80 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در سال مالی گذشته تنها 12،8 میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت؛ 3،2 میلیارد تومان از این میزان هم به صورت مستقیم از سوی کارفرما به تولیدکنندههای مواد اولیه پرداخت شد؛ در نتیجه 9،6 میلیارد تومان به پروژه تزریق شد.
محسنی گفت: از مجموع اعتبار 9،6 میلیارد تومانی سال مالی گذشته، تنها 1،2 میلیارد تومان در سال 89 و در هشت ماهه نخست سال مالی، پرداخت شد و بقیه آن پس از فروردین 90 تزریق شده است. در نتیجه طبیعی است که در پرداختیها با مشکل مواجه شویم.
مدیر پروژه قطار شهری اهواز افزود: همچنین با توجه به اینکه در سال 89 با مسئله راهاندازی دستگاههای حفار هم مواجه بودیم، در زمینه مسائل مالی مشکلات بسیاری برای پروژه ایجاد شد، با این وجود تلاش کردهایم که حقوق کارگران را به هر شکل که شده تامین و پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: وظیفه تامین مالی پروژه بر عهده شرکت کیسون نیست؛ مسئولان در سال گذشته در زمینه تامین مالی پروژه و اختصاص اعتبار، ضعیف عمل کردند؛ پروژه قطار شهری اهواز در صورتی که بهموقع تامین اعتبار شود، به سرعت راهاندازی میشود؛ ولی اگر قرار باشد سالانه تنها 12 میلیارد تومان به پروژه اختصاص یابد، اجرای پروژه بیش از 50 سال به طول میانجامد.
محسنی خاطرنشان کرد: بر اساس توافقات، هزینه اجرای پروژه بایستی از طریق فاینانس و مشارکت یک شرکت چینی تامین میشد، ولی برای فاینانس پروژه از سوی طرف چینی، ابتدا زمینه باید فراهم شود. مصوبه شورای عالی اقتصاد مسئله نخست است که در سال 85 به تایید رسید و در سال گذشته هم تمدید شد. همچنین تاییدیه معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاستجمهوری هم دریافت شد.
مدیر پروژه قطار شهری اهواز ادامه داد: اخذ گواهی مسدودی ارزی به منظور تامین اعتبار فاینانس پروژه از سوی بانک مرکزی از دیگر مواردی است که هنوز انجام نشده است. برای دریافت این گواهی باید 70 میلیون دلار توسط بانک مرکزی به عنوان پیشپرداخت به حساب طرف چینی واریز شود.
وی تاکید کرد: شرکت کیسون تاکنون حدود 80 میلیارد تومان برای ساخت کارخانه سگمنت، خرید مواد اولیه، ترخیص TBM و نصب و راهاندازی آن و ساخت ایستگاهها هزینه کرده است. برای سال 90 هم 80 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه پیشبینی شده که این اعتبار تاکنون ابلاغ نشده است.