کد خبر: ۱۳۳۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
ساخت ابر در آزمایشگاه

متولد شدن ابرها شبیه‌سازی می‌‌شود/ گزارش تصویری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان در سرن آزمایش‌های خود را در اتاقکی که قرار است فرایند متولد شدن ابرها در آن شبیه‌‌سازی شود را آغاز کرده‌اند. 

درباره ابرهای متنوعی که هر روز در آسمان پهناور زمین دیده می‌شوند خبر بسیار بدی وجود دارد، انسان اطلاعات بسیار محدودی درباره ابرها دارد! اما خبر خوب اینجاست که حرکت به سوی دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر آغاز شده است.

اتاقک جدید ابر در مرکز تحقیقات اتمی اروپا، سرن، ساخته شده است که حاوی هوای دست‌ساز انسان و ذراتی به منظور شبیه‌سازی پرتوهای کیهانی است، آزمایش بر روی این اتاقک نشان داده است که شکل‌گیری ابرها در بخش‌های پایین‌تر اتمسفر شامل دست‌کم یک نوع ماده است که تا کنون برای علم ناشناخته بوده است.

نتایج آزمایش‌های انجام گرفته در این اتاقک از این رو اهمیت دارند که ابرها و عوامل سازنده آنها، یعنی ذرات معلق در هوا یکی از بزرگ‌ترین منابع عدم قطعیت در ارائه مدل‌های آب و هوایی به‌شمار می‌روند. 

دانشمندان می‌دانند که گازهای گلخانه‌ای موجب گرم شدن زمین می‌شوند و این ذرات معلق و ابرها هستند که با بازتاب دادن نور خورشید به فضا کمی از تاثیر منفی این گازها را خنثی می‌کنند.

این ذرات معلق به اندازه‌ای ناشناخته باقی مانده‌اند که به‌حساب‌آوردن آنها در ترسیم مدل‌های رایانه‌ای آب و هوا بسیار دشوار است.
 
اکنون با استفاده از این اتاقک محققان می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را درباره شکل‌گیری ابرها به دست آورند.
 
از دیگر اهداف آزمایشگاه ابر در سرن تحقیق درباره تاثیر پرتوهای کیهانی بر روی نحوه شکل‌گیری ابرها است.

این اتاقک از فولاد ساخته شده و در آن شکل‌گیری ذرات معلق در هوا شبیه‌سازی می‌شود، ذرات معلق در هوا در اصل بذرهای ابرها به شمار می‌روند، زمانی که به اندازه کافی تولید می‌شوند، بخار آب در اطراف آنها متراکم شده و ابرها متولد می‌شوند. {$old_album_133749}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین