کد خبر: ۱۳۳۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳

سد نيمه‌كاره کنگير 20 ساله شد!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سد مخزنی کنگیر که بنا بود دو سال قبل به بهره‌برداری برسد هم اکنون و با گذشت بیش از 20 سال از آغاز ساخت، تنها 69 درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

خشکسالی‌ها و کم شدن آب رودخانه‌ها در سال‌های اخیر بیش از پیش ضرورت و اهمیت احداث سد را دو چندان ساخته است. اما متأسفانه حکایت احداث سدهای استان ایلام که از خشکسالی‌های اخیر آسیب جدی دیده است به داستانی غم‌انگیز تبدیل شده است. از کلنگ‌زنی برخی از این پروژه‌ها از جمله سد کنگیر بیش از 30 سال می‌گذرد و با وجود صرف یا بهتر است بگوئیم هدر دادن منابع ملی فراوان همچنان مسئولان مربوطه وعده اتمام این سدها را به آینده نزدیک موکول می‌کنند.

سجاد محمودی، معاون فنی سد کنگیر ایوان اظهارکرد: سد خاکی مخزنی کنگیر ایوان با هسته رسی در دور دوم ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی با 25 میلیون متر مکعب ذخیره دریاچه سد، 41متر ارتفاع و 740 متر طول تاج در سال 72کلنگ‌زنی شد.

وی ادامه داد: به عبارتی سال اول دبیرستان بودم که سد کنگیر کلنگ‌زنی شد که بعد از آن 4 سال دانشگاه بودم و 2 سال خدمت سربازی کردم و حالا 7 سال سابقه کار در این سد را دارم ولی هنوز کار سد تمام نشده، خدا می‌داند کی کار این سد تمام خواهد شد!

وی گفت: در سال 1372 شرکت آب و خاک ایلام برای اجرای سیستم انحراف رودخانه کنگیر وارد روستای سرتنگ شد و در حالی پس از گذشت بیش از 10سال یعنی در سال 82 روستا را ترک کرد که ماموریت خود را به پایان نرسانده بود.

محمودی گفت: در سال 82 قرارگاه خاتم الانبیاء، جانشین شرکت آب و خاک ایلام شد و شرکت مذکور همچون شرکت پیشین، این پروژه را در حالی ترک می‌کرد که پروژه نسبت به سال 72پیشرفت چندانی نکرده بود.

معاون فنی سد کنگیر با بیان این که پس از شرکت خاتم الانبیاء، شرکت ارشد سازه‌طوس، پیمانکار اجرایی سد شد، تصریح کرد: شرکت ارشد سازه توس کارگاه سد را به کلاس کارآموزی نیروهای جویای تجربه خود تبدیل کرده است و همچنین شرکت مهاب قدس که در ابتدا مدعی آوردن مشاوری قوی برای حل مشکلات سد شد امروز خود به یکی از اصلی‌ترین مشکلات سد کنگیر تبدیل شده است.

محسن نجفی، مسئول ژئوتکنیک سد کنگیر در قرارگاه خاتم گفت: متاسفانه این سد با مشکلاتی از جمله فرار آب مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش و کمبود ذخائر معادن مورد استفاده در این سد از جمله رس و مصالح رودخانه‌ای از دیگر مشکلات سد کنگیر ایوان است.

کاوه سرتنگی، یکی از ساکنان روستای سرتنگ می‌گوید: بچه بودم که هلی‌کوپترهای حامل رئیس‌جمهور وقت به روستای ما آمد و این سد مخزنی را کلنگ‌زنی کرد ولی هنوز در انتظار بهره‌برداری از این سد هستیم.

مسلم‌خانی، دیگر ساکن روستای سرتنگ گفت: پدرم کشاورز است که بیش از 18سال است که منتظر آبی شدن اراضی دیم خود است ولی خدا می‌داند که کی آبی می‌شوند.

وی با بیان این که احداث این سد که هنوز هیچ عایداتی برای ما نداشته ما را مجبور به ترک روستا و رفتن به روستاهای اطراف و شهر ایوان کرده است، افزود: چرا باید این پروژه عمرانی که در آن زمان چشم امید خیلی از جوانان بیکار روستا برای اشتغال در آن به سد بود علاوه بر سود ما را متضرر نیز کند؟

خیلی از ساکنین این روستا هنوز حق ملک خود را در اثر مهاجرت به شهر از بانک‌های عامل نگرفته‌اند یا اینکه تسهیلاتی که به آنها داده‌اند برای ساخت مسکن در شهر کافی نبوده و ساختمان آنها را نیمه‌کاره گذاشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین