کد خبر: ۱۳۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸

دروغ سکه‌ی رایج کشور شده است

انتقاد از کمتر شدن اهمیت ادبیات در بین مردم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست بررسی آثار و دیدگاه‌های سیدمهدی شجاعی( نویسنده) شب گذشته(12 مهر) با حضور مهدی فیروزان، مجید مجیدی و صابر امامی‌ در شهر کتاب برگزار شد.

در این نشست، مهدی فروزان با اشاره به اینکه نباید در بررسی پرونده‌ی زندگی و کارنامه یک نویسنده دچار بحث باستان‌شناسی شویم، گفت: حقیقت‌جویی و بررسی و نشان دادن امر متعالی ازجمله ویژگی‌های سیدمهدی شجاعی است که در آثارش کاملاً مشهود است. او زیبایی را به خوبی می‌بیند و آن را به یک امر متعالی ارتباط می‌دهد.

مجید مجیدی(کارگردان سینمای ایران) نیز با اشاره به آشنایی و دوستی خود در طول سه دهه‌ با سیدمهدی شجاعی گفت: شجاعی در طول سال‌‌‌‌ها در فعالیت خود؛ خورشیدی است که بر همه تابیده است و این‌گونه نبوده که فقط در یک بخش فعالیت کند. شجاعی زمانی که در حوزه بود، بسیاری از نیروهای گمنام و استعدادهای شهرستانی را کشف کرد و باعث شد تا آن‌‌‌‌ها دیده شوند، امری که ما امروز بسیار کم داریم.

وی ادامه داد: امروز ما متولیانی که به کشف استعدادهای هنری و ادبی بپردازند، نداریم. درحالی‌که چنین کاری بسیار مهم است. اگر امروز نامی‌از مجیدی به‌طور مثال وجوددارد؛ یکی از دلایل آن برکات وجودی افرادی مثل شجاعی است.

مجیدی با اشاره به لزوم نگاه متعهدانه به مردم ازسوی هنرمندان گفت: هنر متعهد که از ابتدای انقلاب مطرح شده یعنی اینکه هنرمند باید درد و رنج مردم را بگوید. این امری است که شجاعی در آثارش به خوبی به آن توجه کرده است.

وی ادامه داد: امروز نیروهای زیادی وجوددارد که استعدادهای خوبی دارند اما به‌دلیل نبود امکانات نتوانستند ویژگی‌های شخصیتی خود را بروز دهند.

وی با اشاره به اینکه شجاعی از سی دو سال پیش تا امروز تفاوتی در اصول خود نکرده است، گفت: امروز متاسفانه عده‌ای تا یک داستان کوتاه یا یک رمان منتشر می‌کنند یا جایزه می‌گیرند، سریع اصل و فرع خودرا فراموش می‌کنند و سریع دو شناسنامه‌ای می‌شوند اما هنرمند متعهد و مذهبی‌ای مانند سیدمهدی شجاعی هیچ ابایی ندارد که از اعتقادات خودش دفاع کند و در این راه نیز هرگز اسیر جریان‌های روشنفکرمابانه نشد.

مجیدی با انتقاد از کمتر شدن اهمیت ادبیات در بین مردم گفت: در دو دهه‌ی اخیر سینما به‌دلیل جذابیت خود بسیار مردمی‌تر شده است اما ادبیات نتوانسته مردمی‌ شود به همین دلیل مردم نویسندگان را کمتر می‌شناسند. یکی از نقاط قوت شجاعی هم این است که باوجود آنکه در حوزه ادبیات کار می‌کند اما مردم وی را می‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه شجاعی در حوزه سینما نیز خدمات بسیاری داشته، گفت: زمانی که کسی حاضر به ساخت بچه‌های آسمان نبود و همه از حوزه‌ی هنری گرفته تا بنیاد سینمایی فارابی؛ آن را رد می‌کردند، پشتیبانی و حمایت شجاعی بود که امکان ساخت این فیلم و همچنین فیلم بلوچ را فراهم کرد. فیلم بچه‌های آسمان هم باعث شد تا من در سینما بسیار رشد کنم.

صابر امامی‌ نیز با اشاره به وجود دو نگاه به جهان گفت: در حیات بشری دو خط انبیاء و پادشاهان وجودداشته است که دربرابر انسان قرار گرفته است. خط انبیاء؛ رابطه‌ی انسان و امر متعال را دنبال می‌کندو تابش دهنده‌ی امر متعال است. ادبیات دینی باید این‌گونه باشد وامر متعال را توسعه دهد.

وی بااشاره به آثار شجاعی گفت: شجاعی امروز به خوبی این اصل را در آثار خود رعایت کرده و با آشنا کردن مردم با نام اهل بیت(س)، نشان داده است که تنها راه نجات جهان؛ آشنایی و زندگی با اهل بیت(س) است.

رضا امیرخانی نیز با اشاره به آثار دینی سیدمهدی شجاعی گفت: من معتقدم؛ ادبیات دینی با ادبیات مذهبی دو شاخه‌ی جداگانه است. هر اثر مذهبی الزاما نمی‌تواند دینی یا خداباور باشد یعنی یک نویسنده می‌تواند داستان انبیا را تعریف کند اما این داستان خداباور نباشد.

وی ادامه داد: در برجسته‌ترین آثار شجاعی؛ زندگی معصومان دست‌مایه اثر قرار گرفته است. در این آثار زندگی این شخصیت‌ها به خوبی نشان داده شده است. شجاعی در نوشتن این آثار از درام‌سازی به شکل غربی و روایت داستان به شکل غربی خودداری کرده و هرگز از متد‌های غربی استفاده نکرده است.

وی با انتقاد از اینکه جایگاه بسیاری از نویسندگان در زمان نگارش یک اثر داستانی پیرامون یک معصوم(س) مشخص نیست، گفت: متاسفانه امروز گروهی از هنرمندان و نویسندگان آثار دینی می‌گویند که اثر من را خدا ساخته یا نوشته است. این حرفی است که بسیار خطرناک است.

سیدمهدی شجاعی نیز با انتقاد از اینکه امروز نباید همه مشکلات را به گردن یک دشمن فرضی یا واقعی نسبت داد، گفت: چنین دیدگاهی باعث شده ما لطمات زیادی بخوریم. متاسفانه امروز دروغ؛ سکه‌ی رایج کشور شده است وافراد با دروغ؛ رشد می‌کنند و کسی که سرمایه‌ی دروغ ندارد، دچار فقر می‌شود. وقتی که بعضی مقامات اجرایی دروغ می‌گویند طبیعی است که این اخلاق در جامعه هم تسری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همه‌ی قواعد زندگی ایرانیان؛ ادب‌داری و مودب بودن بوده است، گفت: متاسفانه وقتی امروز ارزش‌‌ها و ضدارزش‌‌ها جای خود را عوض کرده‌اند، ما در شیبی قرار گرفتیم که به سمت انحطاط می‌رویم. من نمی‌خواهم تاکتیک دشمن را نادیده بگیریم اما می‌خواهم بگویم باید ردپای دفاع دشمن را در داخل خودمان جستجو کنیم. امروز توسل به عوام‌فریبی باعث شده است که گروهی؛ عوام را دربرابر فرهیختگان قرار دهند ولی نمی‌دانند کسی که عوام را فریب می‌دهد، روزی خودش نیز فریب عوام را خواهد خورد.

شجاعی تاکید کرد: امروز افراد ناکارآمد در سطح مدیران منصوب شده‌اند و تنزل فرهنگی توسط سیاست‌گذاران صورت می‌گیرد. متاسفانه برای عده‌ای؛ اسلام باعث فریب دادن افراد شده و با تبلیغ و عملکرداشتباه باعث گریز جوانان از دین شده‌اند. آنها درحالی‌که حرف دین می‌زنند اما خلاف دین رفتار می‌کنند.

وی ادامه داد: زمانی در عرصه فرهنگ تصور می‌کردم که این اتفاقات از سر نادانی است؛ اما امروز متوجه شده‌ام که یک طرح هوشمندانه پشت تمام اتفاقات است و باعث شده ما درمعرض جدی‌ترین آسیب‌های قرار بگیریم.

سیدمهدی شجاعی با اشاره به موضوع سانسور هم گفت: نگاهی که در بخش ممیزی وجود دارد؛ از یک ساختار کلی تبعیت می‌کند و براساس این نگاه که می‌گوید باید بجای شراب در کتاب؛ نوشیدنی نوشت، دیگر حتی حافظ یا شاید قرآن را نیز نمی‌توان منتشر کرد. مشخص است که در این نگاه؛ بیشتر آثار هنرمندانی همچون تبریزی، صدرعاملی، امیرخانی و دهقان سانسور می‌شود.

وی ادامه داد: امروز اگر ظواهری که تلویزیون از جامعه نشان می‌دهد را کنار بگذاریم؛ عمق جامعه و بقای آن بسیار وحشتناک است. حالا باید نویسندگان حرکت کنند و دین و ماهیت اصلی دین را به مردم بگویند زیرا دین‌ گذری امروز از نبود مفهوم واقعیت دین ناشی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین