کد خبر: ۱۳۷۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۱

نكته جالب در گزارش فارس از شكست سینمای گیشه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: فیلم‌های «زنان ونوسی، مردان مریخی» و «شیش و بش» كه از سینما تنها دوربین و ادا درآوردن بازیگران را با خود دارند، نتوانسته‌اند در مقابل فیلم‌های ارزشی و سالم اجتماعی عرضه اندام كنند. این حادثه می‌تواند آغاز پایان دوره سلطه فیلم‌های بازاری در سینمای ایران باشد. 

اما نكته جالب این كه در این گزارش فیلم‌های خوب و با محتوا كه پرفروش هم بوده‌اند، «اینجا بدون من»، «آقا یوسف»، «جدایی نادر از سیمین»، «ندارها»، «زندگی با چشمان بسته» و فیلم كمدی «ورود آقایان ممنوع» دانسته شده و به اخراجی‌ها اشاره نكرده است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در این مطلب می‌نویسد: سینمای موسوم به ستاره‌سالار متعلق به لایه‌های پایینی سینمای تجاری است. تولید و اكران فیلم در این عرصه متكی بر حضور و تبلیغ چهره‌هایی است كه كمتر بازیگر و بیشتر شومن و پشن هستند.

هدف این گروه از تاجران سینما در قالب تهیه‌كننده، سطح گیشه، تبلیغ فرهنگ، تجمل‌پرستی، عشق‌های كاغذی و اغوای تماشاگر با رویاهای دست یافتن به «گنج قارون»، «دختر شاه پریون» و «پسر فرنگی» است.

این نوع فیلم و سینما كه همان فیلمفارسی سنتی در ریخت و قیافه امروزی است با فیلمنامه، كارگردانی، بازیگری، سایر عناصر و عوامل موثر در تولید فیلم بیگانه بود و تمام عوامل این قبیل محصولات در خدمت رنگ، لعاب، ادا و اطفار ستاره‌ها است.

با وجود اكران فیلم‌هایی از این دست در فصل تابستان و تبلیغات فراوان برای آن‌ها از جمله كالای دست چندمی چون «زنان ونوسی، مردان مریخی» و «شیش و بش» اكثر تماشاگرانی سینمای ایران ترجیح داده‌ند به دین فیلم‌های خوش ساخت و با محتوا بروند تا علاوه بر سرگم شدن با نگاه به مسائل زندگی از زوایای دیگر هم آشنا شوند.

دو فیلم مذكور كه با تبلیغ فراوان اكران شده‌اند به ویژه «شیش و بش» كه موضوع نخ‌نما آن رفاقت و رقایت دو به اصطلاح دوست دزد بر سر تصاحب سه قطعه الماس و ماجراهای سطحی آن‌ها است، چیزی جز تكرار فانتزی‌های ضعیف نیست.

این فیلم‌ها كه از سینما تنها دوربین و ادا درآوردن بازیگران را با خود دارند، نتوانسته‌اند در مقابل فیلم‌های ارزشی و سالم اجتماعی عرضه اندام كنند.

این حادثه می‌تواند آغاز پایان دوره سلطه فیلم‌های بازاری در سینمای ایران باشد. به نظر می‌رسد با اكران موفق فیلم‌های خوب و با محتوای «اینجا بدون من»، «آقا یوسف»، «جدایی نادر از سیمین»، «ندارها»، «زندگی با چشمان بسته» و فیلم كمدی «ورود آقایان ممنوع»، دور جدیدی از سینمای اكران، استقبال مخاطب و تغییرات محصول در معادلات سینمایی كشور در شرف اتفاق است.

موفقیت‌های اجتماعی و فروش خوب آثار یاد شده از تغییر سلیقه، ذائقه تماشاگران سینما، دوری گزیدن، دل‌زدگی آن‌ها از فیلم‌ سطحی، ضعیف و سخیف مشهور به كمدی‌های بازاری نشان دارد.

نشانی بسیار مهم و تعیین كننده كه در صورت درك صحیح و گنجنیدن آن در معادلات فیلمسازی می‌تواند سمت و سوی سینمای كشور را هدفمند كرده، رونق تولید فیلم‌های اجتماعی، ملودرام، كمدی خوش ساخت، با محتوا و ارتقاء سینمای كشور به سوی تكامل بی‌افزاید.

حضور گسترده مخاطبان سینمای ایران در سالن سینماهایی كه آثار خوب نمایش می‌دهند و كورنگ شدن استقبال آن‌ها از فیلم‌های كلیشه‌ای و بی‌محتوا اتفاق بزرگی است و باید متولیان سینما به سوی یافتن و ارائه راه كارهای اصولی و واقعی برای نگه داشتن سطح تولید، اكران در اندازه‌های استاندارد، مطلوب و آماده سازی شرایط برای استمرار فیلمسازی در مسیر رشد و تكامل به حركت درآیند.

واقعیت این است كه در مقاطع مختلف حیات سینمای ایران به لحاظ تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سكان دارای سینما توسط ناخداهای مختلف، گونه‌های خاستی از تولید فیلم عمده شده كه نگاه، پول، سلیقه و پول مخاطب را به سوی خود كشیده است.

در چند سال اخیر به دلایل فراوان از جمله قانونمند نبودن جریان تولید، اكران، عدم انسجام، اداره و رهبری سینما، انواع مخالفت‌ها، برخوردهای سینمایی و سیاسی اهالی سینما اوضاعی فراهم آمد تا نازل سازان از آب گلال آلود ماهی خود را بگیرند و با تولید و ساخت آثار سطحی، كم ارزش و بی‌ارزش از روی فیلم‌های قدیمی ایرانی و فیلمهای خارجی بازار اكران را تصرف كرده و یكی از دوره‌های نامبارك اكران در تاریخ سینمای ایران را رقم بزنند ولی پایداری سینماگران متعهد و سخت كوش بعضی از مدیران سینما و تونایی‌های به فعل درآمده عده‌ای از فیلمسازان ، همچنین حمایت‌های رسانه‌ها و منتقدان سبب تغییر فضای كنونی اكران به نفع آثار ارزشمند سینما شده است.

این اوضاع از منظر اهالی سینما خوب است و زمانی بهتر خواهد شد كه تداوم داشته باشد، اگر این حركت محسوس سینما به خوبی فهمیده و درک نشود و حمایت‌های شایسته از سازندگان آن‌ها صورت بگیرد چه بسا این فرصت هم از كف برود.

باید روند وقایع جاری سینما را به فال نیک گرفت، مغتنم شمرد و آگاهانه به برنامه‌ریزی و یاری گرفتن از نخبگان سینمایی، اهل نقد، رسانه‌های متعهد و فعال به یاری سینما بیایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین