کد خبر: ۱۳۷۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵

فرماندهان طالبان: پاکستان به ما سلاح می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در یک مستند تلویزیونی، فرماندهان رده میانی طالبان مدعی شده‌اند که پاکستان سلاح و پناهگاه در اختیار آنها قرار داده است. پاکستان این ادعا را رد می‌کند. روابط پاکستان و آمریکا در ماه‌های اخیر پرتنش‌تر از همیشه شده است.

فرماندهان رده میانی طالبان می‌گویند که سرویس امنیتی پاکستان با آن‌ها همکاری دارند و سلاح و اطلاعات در اختیار آنها قرار می‌دهند. مقامات رسمی پاکستان همواره این ادعای طالبان را رد کرده‌اند. با این‌حال عده‌ای از فرماندهان طالبان در گفت‌وگویی تلویزیونی با کانال ۲ بی‌بی‌سی انگلیسی، بار دیگر تاکید کرده‌اند که پاکستان سلاح در اختیار نیروهای طالبان قرار می‌دهد.

در مستند تلویزیونی «پاکستان پنهان» که چهارشنبه‌ی ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱، اولین قسمت آن از کانال ۲ بی‌بی‌سی انگلیسی پخش شد، یک مقام سابق امنیتی افغانستان نیز مدعی می‌شود که در سال ۲۰۰۶ مقامات افغانستان شواهدی را به ژنرال پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق پاکستان ارائه داده بودند که نشان می‌داد اسامه بن‌لادن، رهبر کشته‌شده‌ی القاعده، در شمال پاکستان پنهان شده است.

پخش این مستند تلویزیونی و ادعای کمک مقامات امنیتی پاکستان به طالبان در شرایطی مطرح می‌شود که ماه گذشته نیز یک مقام عالی‌رتبه‌ی نظامی پیشین ارتش آمریکا در افغانستان، پاکستان را به همکاری با طالبان متهم کرده بود. مایک مولن که در سال‌های اخیر از مقام‌های نظامی عالی‌رتبه‌ی ارتش آمریکا در افغانستان بوده است، گفته بود که پاکستان در حمله‌ی تروریستی نیروهای طالبان به سفارت ایالات متحده‌ی آمریکا در کابل دست داشته است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود که شواهد حاکی از آن است که مسئولیت حمله‌ی تروریستی به سفارت آمریکا در کابل در سپتامبر گذشته متوجه گروه نظامی حقانی است و این گروه به مثابه "بازویی" عملیاتی در خدمت سرویس اطلاعاتی و امنیتی پاکستان است. پاکستان بعد از این گفته‌ی مولن، ادعاهای وی را تکذیب کرده و اتهام همکاری با طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان را بی‌اساس خوانده بود.

خاستگاه اولین نیروهای طالبان، کمپ‌های پناهندگان افغان در پاکستان بود. هسته‌ی اولیه نیروهای طالبان در این کشور شکل گرفت و طالبان از پاکستان به افغانستان رفت و سپس در جنگ داخلی با نیروهای مجاهدین، قدرت را در دست گرفت.

نزدیک به دو دهه بعد از اولین تحرکات طالبان، هنوز فرماندهان رده میانی طالبان می‌گویند که پاکستان و کمک‌هایش نقش پررنگی در اقدامات و عملیات‌های تروریستی طالبان دارد. در مستند «پاکستان پنهان» یکی از این فرماندهان با تاکید بر اینکه تجهیزات و محل اختفا برای یک چریک مهم‌ترین مساله است، می‌گوید: «پاکستان در تهیه این دو نیاز نقش مهمی داشت. آنها برای ما محل اختفا را فراهم کردند و سلاح‌های لازم را در اختیار ما قرار می‌دادند.»

ستیزه‌جویان طالبان مدعی‌اند که از پاکستان کمک دریافت می‌کنند
یک فرمانده‌ی میان رده‌ی دیگر طالبان در این گفت‌وگو تلویزیونی می‌گوید که طالبان نیروهای تازه را به کمپ‌هایی در خاک پاکستان منتقل کرده و آموزش‌های نظامی لازم را به آن‌ها یاد می‌داد. این فرمانده طالبان می‌گوید که مقامات امنیتی و رسمی پاکستان از وجود کمپ‌ها مطلع بوده‌اند.

نجیب، یکی دیگر از فرماندهان نیروهای نظامی طالبان نیز می‌گوید که برخی از نیروهای القاعده نیز در همین کمپ‌ها در خاک پاکستان در کنار نیروهای طالبان آموزش‌های نظامی لازم برای اقدامات تروریستی را فرا گرفته‌اند.

بعد از پخش اولین قسمت از مستند تلویزیونی «پاکستان پنهان»، مقامات پاکستانی گفته‌های فرماندهان طالبان را به شدت رد کرده و ادعاهای مطرح‌شده را بی‌اساس خوانده‌اند.

ژنرال اطهر عباس، سخنگوی رسمی ارتش پاکستان در گفت‌وگویی با رسانه‌ها، همه‌ی گفته‌های افراد حاضر در مستند تلویزیونی را رد کرده و گفته است: «این‌که ادعا شود نیروهای طالبان در کمپ‌های پاکستان آموزش دیده و مقامات رسمی پاکستان نیز از این موضوع باخبر بوده‌اند، دروغی بی‌شرمانه است.»

اطهر عباس اظهارات مقام امنیتی سابق افغانستان درباره‌ی ارائه شواهدی مبنی بر اختفای اسامه بن‌لادن در شمال پاکستان به سرویس امنیت پاکستان در سال ۲۰۰۶ را نیز رد کرده و می‌گوید چنین شواهدی در اختیار آنها قرار نگرفته است.

روابط ایالات متحده‌ی امریکا و انگلیس با پاکستان در ماه‌های اخیر به اوج تنش خود رسیده است. این تنش به‌ویژه بعد از عملیات حمله به محل اختفای اسامه بن‌لادن در شمال پاکستان و کشتن او شدت گرفت.

ایالات متحده‌ی امریکا مقامات امنیتی پاکستان را در جریان عملیات حمله به محل اختفای بن‌لادن قرار نداد و به روشنی گفت که به دلیل اینکه ترس از لو رفتن اطلاعات از سوی برخی مقامات امنیتی پاکستان وجود داشت، عملیات را مخفی نگه داشته است. با پخش این مستند و ادعاهای تازه فرماندهان طالبان، به نظر می‌رسد که روابط پر تنش میان پاکستان و آمریکا، متشنج‌تر شده و هر دو کشور اتهام‌های دیگری را متوجه‌ی یکدیگر کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین