کد خبر: ۱۳۹۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
رییس مرکز آمار ایران خبر داد:

تغییر مسیر سرشماری به سمت یارانه‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بالاخره پس از مدت‌ها، رییس مرکز آمار ایران هدف از سرشماری سال‌جاری را تهیه بانک اطلاعاتی جامع در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که با توجه به اظهارات دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر قطع یارانه پردرآمدها، بانک اطلاعاتی مرکز آمار مرجعی برای قطع یارانه این بخش از خانوارها خواهد شد. 

بر اساس این گزارش رییس مرکز آمار ایران از سرشماری سال ۹۰ به‌عنوان یک بانک اطلاعاتی جامع برای تحقق چشم‌انداز سند ۲۰ساله و همچنین ادامه روند اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد. 

عادل آذر در گفت‌وگو با ایلنا گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰، بانک اطلاعاتی جامعی تهیه شده و در طرح‌های مختلف اقتصادی از جمله هدفمندسازی یارانه‌ها از این منبع استفاده می‌شود.
 
این اظهارات عادل آذر در حالی است که پیش از این وی هرگونه ارتباط سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ را با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تکذیب کرده بود و در مصاحبه‌های متعدد این سرشماری را فقط در راستای برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای دانسته بود. 

از طرفی محمدرضا فرزین، معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی طرح تحول اقتصادی نیز از عدم ارتباط سرشماری سال ۹۰ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داده بود.
 
وی در مورد فاز دوم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین کاهش تعداد گیرنده‌های یارانه‌ها به خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور گفته بود: ما بر اساس پایگاه‌های اطلاع‌رسانی موجود روند اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را ادامه می‌دهیم.
 
محمدرضا فرزین اما چند روز پیش و در روزهای پایانی سرشماری از قطع یارانه خانوارهای پردرآمد خبر داده و در رابطه با معیارهای شناسایی این خانوارها گفته بود: پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در کشور داریم. مثلاً پایگاه‌های اطلاعاتی درباره خودرو، مسکن یا وضعیت حقوق و دستمزد و اینها معیارهایی است که یارانه اقشار پردرآمد براساس آن حذف می‌شود. 

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ما در ماه‌های آینده کاملاً روی حذف برخی از افراد که مستحق دریافت یارانه نیستند، متمرکز می‌شویم و متناسب با آنچه در قانون آمده، کار را اجرایی می‌کنیم.
 
وی اضافه کرد: الان جلساتی برای تقویت نظام شناسایی گذاشته‌ایم. مشکل الان ما این است که باید یک نظام شناسایی دقیق داشته باشیم تا افرادی که از فهرست حذف می‌شوند، افرادی باشند که طبق قانون باید حذف شوند و در این روند دچار خطا نشویم.
 
فرزین افزود: الان بیشتر جلسات ما روی تقویت نظام شناسایی و گرفتن اطلاعات از دستگاه‌های متمرکز است و در آینده نزدیک، حذف یارانه اقشار مرفه آغاز می‌شود. البته همان‌طور که گفته‌ام، پیش از حذف یارانه با افراد مکاتبه می‌شود. 

وی درباره معیارهای شناسایی اقشار پردرآمد گفت: ما پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در کشور داریم که همه آنها را با هم لینک می‌کنیم. مثلاً پایگاه‌های اطلاعاتی درباره خودرو، مسکن یا وضعیت حقوق و دستمزد داریم و اینها معیارهایی است که اطلاعات آن جمع‌آوری می‌شود و براساس آن، یارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد. 

بر اساس این گزارش قانون هدفمندی در حالی به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود که اخبار گوناگونی در رابطه با تداوم آن شنیده می‌شود و احمدی‌نژاد در حالی از افزایش میزان یارانه‌های نقدی خبر می‌دهد که برخی گزارش‌های موجود نشان از تخلفات صورت‌گرفته در مواردی از اجرای این قانون دارد.
 
دولتمردان کمتر از یک ماه دیگر جشن یک‌سالگی این قانون را در حالی برپا خواهند کرد که هنوز خبری از سهم بخش تولید از این قانون نیست و نفس تولیدکنندگان پس از هدفمندی به شماره افتاده است. 

گذشته از چرایی اصرار مسئولان بر اینکه سرشماری ارتباطی با یارانه‌ها ندارد و اعلام رسمی استفاده از آمار جمع‌آوری شده در اجرای این قانون، این سوال به وجود می‌آید که منابع مازاد حاصل از حذف یارانه پردرآمدها سهم بخش تولید خواهد شد یا در راستای تحقق وعده‌های رییس دولت هزینه می‌شود.
 
برخی از کارشناسان بر این باورند چنانچه خانواده‌های پردرآمد از برنامه دریافت یارانه نقدی حذف نشوند برخلاف قانون حذف یارانه‌ها که قرار بود نیمی (۵۰درصد) از درآمدهای حاصل از حذف یارانه‌ها، به‌صورت نقدی توزیع شود، سهم یارانه‌های نقدی به ۸۰درصد می‌رسد و سهم تولید نیز که ۳۰درصد بود به ۲۰درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این سهم ۲۰درصدی دولت نیز به یارانه نقدی اضافه می‌شود. طرفداران حذف یارانه این بخش از خانوارها معتقدند این اقدام باید در راستای تقویت بخش تولید و حمایت بخش مولد اقتصاد باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین