کد خبر: ۱۳۹۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۳

پورمحمدی: شرایط، حساس و نگران‌کننده است

۶۵ درصد مردم کشور از زندگی خود راضی‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از علل نارضایتی‌ها این است که به مردم وعده‌های زیاد داده‌ایم و انتظارشان زیاد است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در همایش ارتقای سلامت نظام اداری استان لرستان که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، ذی‌حسابان، حراست‌ها و مسئولان بازرسی و رسیدگی به شکایات برگزار شد با اشاره به اهمیت حادثه غدیر تصریح کرد: نقش رهبری در جامعه بی‌بدیل و تعیین‌کننده است. اینکه مطرح می‌شود انقلاب اسلامی به برکت نظام ولایی و متاثر از غدیر و فرهنگ امامت و ولایت است، می‌توانیم بگوییم حالا در راستای امامت و ولایت قدم می‌گذاریم. یعنی تازه به جاده وارد شدیم. اگر در جاده نباشیم هر قدر تندتر برویم از هدف فاصله می‌گیریم. 

وی ادامه داد: برخی مدام اسلام اسلام می‌کنند ولی اگر اسلامشان تحت قاعده ولایت نباشد، می‌شود اسلام القاعده. هر قدر از این دایره فاصله بگیریم، عناد، نفرت و لجاجتمان بیشتر می‌شود. اگر ولایت باشد، وارد خط و جاده می‌شویم و اگر اهل همت باشیم به سرعت می‌رویم و به مقصد می‌رسیم ولی اگر آهسته آهسته آمدیم دیر می‌رسیم. اینکه گفته می‌شود ائمه شفاعتمان را می‌کنند این است که ما را وارد جاده می‌کنند. با وقوع انقلاب تازه به جاده آمدیم. هر چند انقلاب تنها گوشه‌ای از برکت ولایت است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد اما با همین مختصر کاری که کردیم استکبار را به لرزه انداختیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسلمانان در دنیا احساس هویت می‌کنند. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: هنر امام(ره) و مردم این بود که قطار جامعه ما را در ریل صحیح قرار دادند و از مسیر انحرافی به مسیر درست آوردند اما پس از آن، این لکوموتیو دست ما مدیران داده شد. حالا من و شما باید پاسخ بدهیم که چگونه این قطار را هدایت کردیم. مردم نیز مواظب بودند هرگاه این قطار از ریل بیرون رفت آن را داخل ریل آوردند و دوباره به من و شما تحویل دادند. بنابراین من و شما باید حساب پس بدهیم. 

پورمحمدی اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود مسئولان کار نکردند و همه چیز را به هم ریختند. این حرف زیاد درست نیست. اینکه کشور به اینجا رسید و این همه خدمات داده می‌شود و مردم انگیزه دارند، نشان می‌دهد این حرف درست نیست. اخیرا از مردم یک نظرسنجی به عمل آمد مبنی بر اینکه آیا از زندگی راضی هستند یا خیر؟ ۶۵ درصد اعلام رضایت کردند، ۲۳ درصد نظر متوسط دادند و در مقابل ۱۲ درصد هم گفتند از زندگی ناراضی هستیم. موسسه‌ای که این نظرسنجی را انجام داد دقیق است اما من می‌خواهم بگویم اینکه تعداد زیادی از مردم از زندگی راضی هستند نشان می‌دهد که مدیران تا حدی کار خود را خوب انجام داده‌اند. نباید از این نکته غفلت شود. جالب اینکه در این نظرسنجی از مردم سوال می‌شود که نظر شما راجع به گرانی چیست که مفصلا گله می‌کنند. گله سر جای خودش است. یعنی به من و شما انتقاد کرده و ناراحت هستند ولی می‌گویند که ما از زندگی راضی هستیم. میزان رضایت‌مندی مردم به خاطر خدمات ارائه شده است. نباید از سیاه‌نمایی‌ها و القائات منفی ترسید و به خود دلهره راه داد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک‌سری ضعف‌ها داریم که می‌توانیم آنها را حل کنیم. یکی از علل نارضایتی‌ها این است که به مردم وعده‌های زیاد داده‌ایم و انتظارشان زیاد است. چرا این قدر خود را بدهکار می‌کنیم؟ مسئولان باید در حد توان خود قول بدهند. مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مساله تاکید کرده‌اند. اگر هم نتوانستیم انجام دهیم آن را به مردم اعلام کنیم و مردم نیز قبول می‌کنند. 

این مسئول عالی قضایی با اشاره به وعده‌های دولت یادآور شد: دولت طرح‌های کوچک در کشور پیاده کرد که خوب هم پیش رفت اما راجع به طرح‌های بزرگ مشکل زیاد است. وقتی می‌خواهیم تسهیلات بدهیم و بودجه اختصاص دهیم می‌بینیم تسهیلات کم است. 

پورمحمدی با اشاره به برخی مشکلات که متوجه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است، گفت: ما باید این مسایل را سامان بدهیم. باید در حد مقدورات خود تصمیم بگیریم. مسئول خوب مسئولی است که تا حدی که بتواند منابع را بسیج کند، کار انجام دهد اما چندین برابر منابع خود قول، تعهد و پروژه ایجاد می‌کنیم. این نارضایتی توهمی است که در کشور به آن گرفتار هستیم. یعنی زندگی مردم بهتر شده است اما هم‌پایه این مساله، رضایت‌مندی افزایش پیدا نکرده است. سطح سواد جامعه را افزایش می‌دهیم ولی میزان طلاق بیشتر می‌شود. این در حالی است که در مراکز صنعتی ما با فقر کارگر ماهر مواجه هستیم. من و شمای مسئول باید روی این مساله فکر کنیم و در حد توان خود وعده بدهیم. 

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ اداری باید فرهنگی کارگشا باشد، تصریح کرد: در قانون برنامه ۵ بیش از ۵۰ حکم دولت الکترونیک آمده است. در قانون بودجه سال ۹۰ نیز مواردی تکرار شده است. بنابراین باید به این مقوله به صورت جدی توجه شود. گاهی اوقات گفته می‌شود این مساله با مشکلات زیادی روبه‌روست اما سوالی که مطرح است اینکه ضریب نفوذ رایانه در کشور چقدر است؟ کسانی که رایانه ندارند می‌توانند به کافی‌نت‌ها بروند و کارشان را پیگیری کنند. این کار برای ارائه کارت سوخت به دارندگان موتورسیکلت در دوره حضورم در وزارت کشور با موفقیت انجام شد. 

وی با بیان اینکه بسیاری از هزینه‌هایی که هم‌اکنون صرف می‌شود بیخود است، گفت: بسیاری از این خدمات با هزینه خیلی کم قابل اجراست. اخیرا معاونت نیروی انسانی رییس‌جمهور شروع به جمع‌آوری لیست اسامی کارمندان کشور در یک‌ سامانه کرده است. اگر این کار موفق شود، بسیاری از مشکلات با هزینه‌های کم و راحت قابل حل است. هزینه‌ها و عملکرد مالی نیز همین‌طور است. پس باید سیستم‌سازی شود. ابزار آن هم موجود است. تا گفته می‌شود دولت الکترونیک، زود کامپیوتر خریداری می‌شود؛ در حالی که نیاز به خرید کامپیوترهای جدید نیست و با نرم‌افزارهای قدیمی کار انجام می‌شود. خدمات الکترونیک خدماتی است که به هزینه زیادی احتیاج ندارد. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی خدمت شما رسیده تا کارها روان و سیستم‌سازی و نظارت‌های پی در پی صورت گیرد. مدیران به میزان توان خود، با اولویت و برنامه و به صورت شفاف عمل کنند. اگر قانون برای خدمتی مشکل ایجاد کرد، نباید انجام داد. متاسفانه گاهی اوقات مدیران برای خدمت‌رسانی روابط پنهانی ایجاد می‌کنند. با این کار به زیردستان و مراجعان خود می‌آموزند که برخی از کارها را می‌توان به صورت پنهان انجام داد. 

پورمحمدی با تاکید بر لزوم شفافیت عملکرد مدیران دستگاه‌ها اظهار کرد: مدیری موفق است که شفاف عمل کند. معتقدم مدیری که غیرشفاف عمل می‌کند، ادعا می‌کند مدیر است و مدیر نیست و من او را به عنوان مدیر قبول ندارم. اگر مدیران دستگاه‌ها شفاف عمل کنند، راندمان کارشان بالا می‌رود. چون اگر مدیر شفاف عمل کند نمی‌تواند سر هم‌بندی کار کند. مدیری که شفاف عمل کرد سیستم خود را شفاف می‌کند. در سیستم شفاف عملکرد دیگران نیز نمی‌تواند غیرشفاف باشد. کارمندان نیز نمی‌توانند غیرشفاف عمل کنند. مراجعان نیز شفاف عمل می‌کنند. رییسی که با شفافیت و از طرق قانونی عمل می‌کند می‌تواند مدعی باشد. او به هیچ‌کس بدهکار نیست. کسی از او طلبکار نیست. با کسی رو در بایستی ندارد چون عملکردش شفاف است. موضوعی که به عنوان اتاق شیشه‌ای مطرح می‌شود همین امر است. کسی که معرفت آن زیاد باشد می‌گوید خدا او را می‌بیند اما کسی که معرفتش کم است باید طوری عمل کند که همه بدانند چگونه عمل می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: در روابط اجتماعی ملزم هستیم که خود را کنترل و نظارت کنیم. مدیری موفق است که ذی‌حساب و حراستش دقیق عمل کند. مدیری موفق است که بازرس و مسئول پاسخ به شکایاتش خوب عمل کند اما اگر ضعیف بود باید به سرعت تغییر دهد. نظارت‌پذیری یک اصل است. از نظارت فرار نکنیم. هر قدر جامعه نظارت‌پذیرتر باشد این جامعه موفق‌تر است. 

این مسئول عالی قضایی با اشاره به قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: ماده ۲۸ این قانون می‌گوید باید شاخص‌های سلامت اداری هر سال تعیین و گزارش آن در سطح ملی و منطقه‌ای و به مسئولان و مردم اعلام شود. این جزو معدود قوانینی است که گزارش عملکرد آن را باید علاوه بر مسئولان به مردم نیز ارائه کرد. 

پورمحمدی همچنین در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و فعالان اقتصادی استان لرستان تصریح کرد: نظام به طور جدی به حوزه صنعت، کارآفرینی، اشتغال و توسعه پایدار کشور که از مسیر تولید می‌گذرد توجه داشته و پا می‌فشارد. در همین راستا قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. بیش از ۷ سال مراحل تصویب این قانون به طول انجامید. یکی از دلایل تاخیر در تصویب این بود که ظاهرش مقداری سخت‌گیرانه بود. شاید فعالان اقتصادی بگویند باز یک اهرم سخت‌گیری دیگر پیش آمد ولی متن این قانون به نفع تولید است. چون در حوزه کارآفرینی کشور عده‌ای زحمت می‌کشند، تلاش می‌کنند ولی به جای اینکه به آنان خوب رسیده شود برخی به نام آنها امتیازات و تسهیلات را اخذ می‌کنند که نام و نشان چندانی هم ندارند. 

وی با بیان اینکه قوانین قبلی عرصه اقتصاد خروجی خوبی نداشت، اظهار کرد: باید برای این کمبودها و دغدغه‌ها به خصوص در حوزه صنعت فکر و چاره‌ای اندیشیده می‌شد. ما باید یک کار را به طور جدی انجام می‌دادیم که خواست همه است. اینکه قانون محترم است و باید اجرا شود. در سازمان بازرسی کل کشور یکی از انگیزه‌های ما پیگیری این نکته است که چرا به برخی قوانین پایبند نیستیم. گاهی اوقات نیز قانون تصویب می‌شود ولی هنوز آیین نامه‌های آن تصویب نمی‌شود که در سطح ملی توسط سازمان بازرسی کل کشور تعقیب می‌شود. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی استان لرستان خاطرنشان کرد: در قوه قضاییه مصمم هستیم تا از کارآفرینان حمایت کنیم. از این بابت هم در دادگستری استان و هم در دادگستری مرکز و هم در سازمان بازرسی کل کشور دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری وجود دارد. 

پورمحمدی با بیان اینکه سازمان بازرسی، مشکلات کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصاد را پیگیری می‌کند، یادآور شد: وقت بحث‌های سیاسی زیاد نیست. اگر بخواهیم جریان استکبار و دشمنان کشور و ملتمان را ناکام بگذاریم باید بنیه‌های داخلی خود را تقویت کنیم. اگر اینجا تقویت شد و روی پای خود ایستادیم و در حوزه‌های مختلف توسعه کشور، ایجاد رشد و رفاه تلاش جدی کردیم مطمئن باشیم دشمن به مطامع خود دست پیدا نمی‌کند. تلاش دشمن این است که مردم را ناامید و خسته کند. 

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: رهبری به ما امر فرمودند برای اینکه بخواهیم با دشمن خوب بجنگیم باید از رمز جهاد اقتصادی استفاده کنیم. با توجه به دغدغه‌های موجود، معلوم است ما منظور رهبر معظم انقلاب را خوب نفهمیده و خوب عمل نکرده‌ایم. حل مشکل اینجاست ۹ در میدان نظامی. اینجا عقبه میدان نظامی است و اگر اینجا موفق شویم میدان نظامی نیز با اقتدار کار خود را ادامه می‌دهد. 

پورمحمدی با اشاره به وظایف سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: بسیاری از قوانین روی هم انباشته و در هم تنیده شده است. اگر بخواهیم شما را اذیت کنیم قانون وجود دارد و اگر هم بخواهیم کمکتان کنیم باز قانون وجود دارد. از این جهت بحث تنقیح قوانین در مجلس مطرح است. قوانین باید روان باشد. نباید قوانین به مدیر اجازه دهد اگر دوست نداشته باشد خدمت کند راحت از زیر این خدمت شانه خالی کند. شما نیز می‌توانید راجع به رفع پیچیدگی‌ها و ابهامات قوانین مربوط به بخش خصوصی به ما کمک کنید. سازمان بازرسی در سراسر کشور روی تنقیح قوانین کار می‌کند و تقاضا داریم در این زمینه به ما کمک کنید. 

وی با اشاره به برخی مشکلات فعالان اقتصادی یادآور شد: پیگیری مشکلات حق شماست اما من مسئول دولتی‌ها هستم. شما از ما انتظار دارید روی دولتی‌ها خوب کار کنیم و اجازه ندهیم فساد پیش بیاید اما من به شما می‌گویم خوشا مهربانی هر ۲ سر بی. قانون یک سر ندارد. مراودات نیز یک سر ندارد. اگر می‌خواهیم بخش دولتی شفاف و منضبط باشد باید بخش خصوصی نیز شفاف عمل کند. اگر می‌خواهیم دولت خلاف عمل نکند باید بخش خصوصی هم به تعهدات خود عمل کند. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: باید با هم جلو برویم. این مساله ۲ قدم است. یک قدم بخش دولتی و یک قدم بخش خصوصی. اینکه بگوییم فقط بخش دولتی قدم بردارد، گامی برداشته نمی‌شود. شاید دولتی‌ها رویشان نشود این قدر صریح و روشن با شما سخن بگویند ولی ما صراحتا اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهیم کشور پیش برود با قانون‌مداری و سلامت رفتاری رشد و پیشرفت می‌کند؛ البته دولتی‌ها باید بیشتر دقت کنند. ما سعی می‌کنیم به قول‌های شما حتی‌الامکان وفادار بمانیم. 

وی در دیدار با قضات دادگستری استان کردستان نیز نقش دستگاه قضایی را مهم و بی‌بدیل خواند و اظهار کرد: اولا باید تلاش کرد تمام ابعاد و زوایای جایگاه و نقش خود را بشناسیم. اگر بتوانیم به خوبی این کار را انجام دهیم عملا چه در رابطه با حل مشکلات مردم و چه در نظم‌بخشی، انضباط اجتماعی، حرمت‌داری قوانین و آرامش و امنیت عمومی و چه در ایجاد ذهنیت و تصویر خوب از مجموعه نظام جمهوری اسلامی موفق عمل می‌کنیم. نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی است که نسبت به اجرای عدالت، حساس و نسبت به اجرای قانون، دقیق است. این تصویر بسیار ارزشمند است و تابلوی اصلی جامعه ما همین است. 

پورمحمدی با بیان اینکه جوامع با معیار نظم و انضباط سنجیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه نقش حائز اهمیتی در تهیه تصویر و تابلوی توسعه‌یافتگی، پیشرفت و ... نظام دارد. این نکته یک تاثیر فرازمانی نیز به همراه دارد. تصویر خوب از رفتار یک جامعه الهام‌بخش نسل‌های بعدی است. این تصویر به یک نقطه کانونی الهام‌بخش تبدیل می‌شود. همه می‌گویند در کشور ما چنین لحظاتی است که نقطه اتکاست و همه باید تلاش کنیم آن را باز تولید کنیم. 

وی با تاکید بر تاثیرات فرا زمانی قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه تاثیرات فرامکانی نیز دارد. هم اکنون در موقعیت جهانی که مورد هجمه بسیاری قرار گرفته‌ایم، اینجا نقش قوه قضاییه فرامکانی است. دستگاه قضایی فراتر از مرزها تاثیر زیادی در اصلاح و شفاف کردن تصویری که از جمهوری اسلامی ایران ارائه شد، دارد. 

وی جایگاه دستگاه قضایی را نقطه عطف نظام دانست و گفت: الان همه نگاه‌ها به دستگاه قضایی دوخته شده است اما دستگاه قضایی با عملکرد خود نشان داده که به هیچ وجه از حقوق حقه مردم کوتاه نمی‌آید. این به معنای آن نیست که تحت تاثیر فضاسازی‌ها و شبهه‌سازی‌ها، بگیر و ببند ایجاد کرده و امور کشور را مختل کنیم ولی این طور هم نیست که هر کس بتواند برای خود یک حاشیه امن ایجاد کند. رفتار قوه قضاییه با اقتدار، تدبیر و در نظر گرفتن مصالح کشور است. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نباید اجازه داد پرونده‌ای در قوه قضاییه اعتمادسوز شود، افزود: نباید اجازه داد دشمنان از پرونده‌های تشکیل شده در قوه قضاییه علیه نظام سوءاستفاده کنند؛ البته هیچ تردیدی وجود ندارد که قاطعانه با هر گونه فسادی مبارزه کنیم. انتظار مردم از دستگاه قضایی این است که آنچه حق و قانون است با دقت، سلامت، وسواس، بدون ملاحظه‌های ناصحیح و ناروا اعمال قانون و آن‌چنان که حق است داوری شود. 

پورمحمدی با تاکید بر بحث پیشگیری در دستگاه قضایی افزود: حجم پرونده‌های دستگاه قضایی بالاست که خود این مساله پیگیری و دادرسی را مختل می‌کند. اگر حجم ورودی پرونده را زیاد کردیم، نقض غرض بوده و نظام داوری صحیح و عادلانه را مختل می‌کند بنابراین نباید اجازه دهیم حجم پرونده‌های قضایی زیاد شود. وقتی در جامعه ناهنجاری زیاد شود، همه فکر می‌کنند ناهنجاری مساله‌ای نیست و همه می‌توانند به طریقی دست به این کار بزنند. قضات نیز باید در مواجهه با حجم وسیع پرونده‌ها مقداری متمرکز شده و آسیب‌شناسی کنند. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر بحث اجرای احکام نیز اظهار کرد: گاهی اوقات قاضی وقت زیادی صرف می‌کند تا حکم صادر کند اما این حکم اجرا نمی‌شود یا اینکه بد یا دیر اجرا می‌شود. بنابراین باید وقت گذاشته شود و بحث اجرای احکام را جدی‌تر بررسی کرد. یکی از کارهایی که به صورت جدی در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور است پیگیری اجرای پیشنهاداتی است که معاونت‌های مختلف سازمان به دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کنند. در پرونده اخیر بانکی یکی از کارهای سازمان بازرسی این بود که اثربخشی کار خود را پیگیری کردیم. 

وی ادامه داد: عدم اجرای قانون، برنامه و پیشنهادات بازرسی و احکام صادره یکی از مشکلات عمده کشور است و از نظر آسیب‌شناسی یکی از عوامل ناتمام ماندن و ضعف کارها همین است. همچنین بسیاری از برآوردها و ارزیابی‌هایی که از سوی مدیران انجام می‌گیرد قابل اتکا نیست زیرا این ارزیابی‌ها غیرکارشناسی است. 

همچنین رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه شورای عالی قضایی استان کردستان با اشاره به برخی بی انضباطی‌ها در حوزه اجرای قانون گفت: همه دستگاه‌ها باید به اجرای صحیح قانون توجه ویژه داشته باشند. زیرا این بی‌نظمی موجود در کشور به همه آسیب می‌زند و ظرفیت و منابع کشور را تحلیل می‌برد و ما را از بسیاری از اهداف و موقعیت‌های قابل دست یافتن محروم می‌کند. 

وی با اشاره به نقش تعیین‌کننده قانون خاطرنشان کرد: یکی از علل کاستی و ضعف عمومی از بابت ارائه خدمات و تحصیل رضایت مردم و رشد متوقع در برنامه‌های بالادستی، عدم رعایت قانون است. 

پورمحمدی با انتقاد از پایین بودن نرخ رشد و توسعه کشور یکی از دلایل آن را عدم اهتمام مدیران به اجرای قانون دانست و افزود: شاید در سال ۹۰ آمار کمی رشد کرده باشد اما از نرخ رشد تعیین شده در قوانین بالادستی بسیار فاصله داریم که چرایی آن در عدم توجه به قانون است. 

وی با اشاره به نقش دستگاه قضایی برای تقویت جایگاه قانون در جامعه خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی حافظ «اصلی» و «با اقتدار» اجرای قانون است. درست است که وظیفه ما دفاع از حقوق عامه و اجرای عدالت است اما اگر دقیق‌تر ببینیم به این نتیجه می‌رسیم که نقش دستگاه قضایی فراتر از این موضوع است. 

این مسئول عالی قضایی با بیان اینکه عملکرد مثبت کنونی قوه قضاییه به خاطر ایستادگی بر اصول و قوانین و برخورد جدی با مفاسد است، یادآور شد: هر چه پرونده‌های دستگاه قضایی به سرعت رسیدگی شود خوب است ولی به خاطر حجم بزرگ پرونده‌ها گاهی اوقات امکان‌پذیر نیست اما در خصوص پرونده‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار دارند، مردم انتظار دارند با سرعت و به صورت جدی و قاطع رسیدگی شود که آثار مثبتی نیز در جامعه دارد. نفس اجرای مقررات ۱ آرامش عمومی ایجاد می‌کند. وجود پرونده‌های فساد برای ما بد است ولی از سوی دیگر این اطمینان وجود دارد که جایگاهی است که می‌تواند به صورت قاطع با تخلفات برخورد کند و نتایج آن را نیز به اطلاع مردم برساند. 

پورمحمدی با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی و قضات باید در حوزه‌هایی که حجم پرونده‌ها زیاد است آسیب‌شناسی کنند و تحقیق کنند که چه می‌توان کرد تا از حجم پرونده‌ها کاسته شود. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در جلسه شورای اداری استان کردستان با بیان اینکه حضور مسئولان در استان‌های مختلف باعث بهبود خدمت‌رسانی‌ها و اصلاح امور است و باید مغتنم شمرده شود، تصریح کرد: حجم حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی که در عرصه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زیاد است. تصور ما این بود که هر روز از این سختی‌ها کم می‌شود ولی ظاهرا این طور نیست. جنس انقلاب ما نمی‌تواند با نظام سلطه، تجاوز و حق‌کشی سازگار باشد و هر قدر زمان می‌گذرد حساسیت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و بر حجم اصطکاک‌ها افزوده می‌شود. هر قدر هم می‌خواهند صورت مساله ما را پاک کنند نمی‌توانند. 

وی ادامه داد: ما راضی نیستیم در اوج این اصطکاک‌ها قرار بگیریم. خود دشمنان بیشتر دامن می‌زنند تا ما در یک جایگاه بسیار بالا و در ۱ نقطه اوج این اصطکاک و کشمکش قرار بگیریم. شرایط، سخت و حساس و به بیانی دیگر نگران‌کننده است اما شرایط استثنایی و نقطه عطفی است. معمولا ملت‌های بزرگ در این نقطه قرار می‌گیرند و که اگر بتوانند رسالت خاص خود را انجام دهند، ماندگار خواهند شد. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مدیران نباید از سرمایه‌ها و واقعیت‌ها غفلت کنند، خاطرنشان کرد: آنچه امروز در عرصه جهانی اتفاق افتاده است و آنچه امروز در منطقه به عنوان بیداری اسلامی می‌بینیم به برکت تلاش همه این مدیران است. نظام اسلامی ۱ گیاه خودرو نبوده بلکه به همت، تلاش، پیگیری و خون دل خوردن‌ها اتفاق افتاده است. این موضوع یک مساله اساسی و عمده است و نباید از آن غفلت شود. 

پورمحمدی ادامه داد: درست است این وضعیت به ما می‌گوید انقلاب اسلامی تحولات بزرگی را رقم زده و جایگاه بزرگی را به دست آورده است اما یک پیام دیگر نیز دارد و آن اینکه در شرایط دشواری قرار گرفته‌اید و دشمن پیوسته در فکر آسیب زدن به انقلاب اسلامی است. بنابراین باید این حساسیت را رعایت کنیم. 

وی با بیان اینکه نگاه بیرونی و درونی به مدیران مثبت است، خاطرنشان کرد: ما خدمات زیادی داده‌ایم ولی این خدمات یک‌ سری نقایص دارد که جلوی تاثیرگذاری این خدمات و رضایت مردم را گرفته است. باید این نقایص را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنیم. 

این مسئول عالی قضایی، تهدیدات نظامی اخیر علیه ایران را ماجراجویی و جنگ روانی دانست و افزود: بحث نظامی جدی نیست اما دشمن قصد دارد از طریق گسل‌ها وارد شود. گسل‌ها نیز وقتی ایجاد می‌شود که مدیران قول و وعده‌های بسیار بدهند و نتوانند به آن عمل کنند. البته همه این موضوع به دستگاه‌ها باز نمی‌گردد بلکه سطح مطالبات عمومی نیز بالاست که باید فرهنگ‌سازی شود و سطح مطالبات پایین بیاید. از سوی دیگر برنامه‌ها اولویت‌بندی نشده است. اولویت‌سنجی‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید رعایت شود. 

وی با تاکید بر کیفیت خدمات یادآور شد: گاهی اوقات به کیفیت و حتی ظاهر خدمت، توجه نمی‌شود؛ در حالی که کیفیت خدمات در افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است. توجه به کیفیت، انجام امور طبق برنامه و اولویت‌بندی، میزان مطالبات اجتماعی را از شکل منفی به شکل مثبت تبدیل می‌کند. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به برخی قضاوت‌های ناصحیح علیه مدیران، اظهار کرد: یکی از دلایل این قضاوت‌ها این بود که شاخص‌ها نامشخص بود. در قانونی که اخیرا به عنوان سلامت دستگاه‌های اداری و مبارزه با فساد به تصویب رسیده، قرار شد شاخص‌های سلامت دستگاه‌ها مشخص و شهریور هر سال به اطلاع مردم رسانده شود. نقص ۲ که باعث می‌شود به این امر دامن زده شود نبود بانک اطلاعاتی و مراکز تجمیع اطلاعات است زیرا با نقص بانک‌های اطلاعاتی مدیران خوب نمی‌توانند پاسخگو باشند چون بانک‌های پشتیبانی‌کننده ما کامل نیست. یکی از آسیب‌های جدی پرونده فساد بانکی اخیر این بود که چرخه بانکی در یک جایی دسته‌بندی و کنترل نمی‌شد و باعث شد این اتفاق ناگوار رخ دهد. 

وی با بیان اینکه سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور ۱۱٬۷۰۰ پیشنهاد به دستگاه‌های کشور داد، تصریح کرد: در سازمان بازرسی کل کشور بحث حقوق به انجام و پیگیری گزارش‌ها گره زده شد. بنابراین دغدغه انجام کار در سازمان نیست. هم اکنون بخش‌های مختلف سازمان باید نتیجه گزارش‌هایی را که برای دستگاه‌های مختلف ارسال کردند بیاورند تا گزارششان کامل شود. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه به ۳ دلیل قضاوت‌هایی که هم اکنون راجع به عملکرد دستگاه‌ها انجام می‌شود اشتباه است، توضیح داد: یک به این خاطر که شاخص‌ها کامل نیست. ۲ بانک‌های جامع اطلاعاتی نداریم و ۳ اینکه کارها ناتمام مانده و قابل ارزیابی نیست. 

پورمحمدی با تاکید بر لزوم اجرای قانون در دستگاه‌ها اظهار کرد: نباید خلاف قانون و برنامه عمل شود. باید قانون و برنامه‌ها دقیق نوشته شود. سازمان بازرسی به هیچ وجه علاقه ندارد برای کسی پرونده بسازد. ما خواستار کاهش تخلفات هستیم. ما می‌خواهیم سلامت دستگاه‌های اداری افزایش و فساد کاهش پیدا کند. ما آمدیم بگوییم مدیران دستگاه‌ها خود بحث نظارت را تقویت کنند. هر مدیر باید یکی از کارمندان ارشد و موفق خود را در جایگاه نظارت قرار دهد. حرف ما تنها این است که دستگاه‌ها نظارت خود را افزایش دهند. سازمان نیز در بحث‌های آموزش کمک‌های لازم را می‌کند. 

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بازرسی کل کشور، پورمحمدی با اشاره به ضعف بخش حقوقی دستگاه‌ها نیز اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای جدی سازمان بازرسی کل کشور به دستگاه‌های اجرایی این است که بخش‌های حقوقی خود را تقویت کنند. مطلب بعدی این است که بخش اعظم ترک تشریفات ضرورت ندارد. ممکن است مدیران را در معرض اتهام قرار دهد و همچنین باعث از بین بردن فرصت‌های جدید شود. بحث مزایده و مناقصه در سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود. سامانه این حوزه‌ها شکل گرفته و هم اکنون بیش از ۵٬۰۰۰ واحد اجرایی کشور به این سامانه متصل شده است و باید تمام مزایده‌ها و مناقصه‌های خود را در این سامانه ثبت کنند تا سازمان بررسی کند. بنابراین در بخش دولتی باید بازنگری ترک تشریفات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین