کد خبر: ۱۴۰۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۲
مردم افغانستان رها نخواهند شد

سخنان بان‌كی‌مون، كرزای، مركل، وستروله، كلينتون، داود اوغلو و صالحی در ‌ نشست صبح كنفرانس بين‌المللی "بن دو"

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: کنفرانس یک روزه "بن دو" با موضوع افغانستان امروز (دوشنبه) با حضور بیش از صد هیات از کشورهای مختلف جهان، متشکل از ۳۵ وزیر خارجه و نمایندگان کشورهای مختلف، دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با مساله افغانستان برگزار شد. این در حالی بود که با وجود تلاش‌های بسیار از سوی برخی کشورها به ویژه آمریکا برای شرکت نماینده‌ای از گروه افراطی طالبان این امر محقق نشد.

هم‌چنین با وجود عذرخواهی ناتو و باراک اوباما به خاطر حمله به یک ایستگاه مرزی این کشور که به مرگ ۲۴ سرباز پاکستانی منجر شد، پاکستان نیز در این کنفراسن شرکت نکرد.

وستروله: مردم افغانستان رها نخواهند شد
ملت افغانستان به تعهد قابل اعتبار برای بعد از ‌۲۰۱۴ نیاز دارند


به گزارش ایسنا، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: "افغانستان دارای صلح و ثبات که تهدید را برای جهان ایجاد نمی‌کند مورد خواست همه ما است و ما توانستیم به بسیاری از خواسته‌های خود دست یابیم. بسیاری از افغان‌ها از آزادگی، صلح و امنیت بیش‌تری نسبت به ۳۰ سال گذشته برخوردار هستند."

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: "افغانستان باید تمام مسوولیت‌های لازم برای برقراری امنیت برای شهروندانش را داشته باشد. همه ما این‌جا برای ایجاد چنین خواسته‌های تلاش می‌کنیم."

وستروله هدف از این کنفرانس را ایجاد چارچوبی برای افغانستان آزاد و ایمن دانست و گفت:" ما پیام روشنی را به مردم افغانستان ارائه می‌دهیم؛ شما ترک نخواهید شد. افغانستان و ملت این کشور نیاز به یک تعهد قابل اعتبار و روشنی برای دهه‌ی بعد از ۲۰۱۴ دارد."

حامد کرزای: جامعه بین‌الملل به افغانستان برای اجرای هر‌چه‌بهتر حقوق شهروندی کمک کند 

هم‌چنین در ادامه این نشست حامد کرزای،‌ رییس‌جمهوری افغانستان در سخنانی از جامعه بین‌المللی دعوت کرد که افغانستان را در راه اجرای هر چه بهتر حقوق شهروندی کمک کند.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به مسائل اقتصادی افغانستان افزود: "سال آینده توسط ژاپن کنفرانسی درباره برنامه اقتصادی افغانستان در توکیو برگزار می‌شود که ژاپن میزبانی این کنفرانس را برعهده دارد، این کنفرانس در جهت یافتن راه‌های اشتغال‌زایی و ایجاد بخش‌های تولیدی به خصوص در زمینه انرژی است."

کرزای با اشاره به نشست استانبول گفت: "این نشست که در ماه گذشته برگزار شد توانست به اعتمادسازی کمک کند. هم‌چنین نشست کابل در ماه ژوئن آینده برگزار می‌شود."

رییس‌جمهور افغانستان با اشاره به مذاکرات افغانستان و اتحادیه اروپا گفت: "همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کل منطقه می‌تواند مثمر ثمر باشد."

بان‌کی‌مون: سطح زندگی مردم افغانستان باید تقویت شود

به گزارش خبرنگار ایسنا از بن، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در اظهارات خود در نشست افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی با تشکر از میزبانی آلمان و رییس‌جمهور افغانستان اظهار کرد: "امروز جامعه بین‌المللی این‌جا جمع شده است که حمایت خود را از افغانستان اعلام کنند که یک زندگی صلح‌آمیز و با ثباتی را برای زنان و مردان افغانستان فراهم سازد."

وی با اشاره به وضعیت معیشتی بد مردم افغانستان گفت: "باید سطح زندگی مردم افغانستان تقویت شود."

مرکل: رسیدن به افغانستان ایمن یکی از اهداف کنفرانس است

هم‌چنین در ادامه این کنفرانس آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: "ما اعتقاد داریم که این کنفرانس فرصتی است که آلمان بتواند مشارکت خود را با افغانستان و ملت این کشور داشته باشد. بیش از صد هیات در این کنفرانس حضور دارند. یکی از اهداف این کنفرانس این است که افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ نیز بتواند با حمایت جامعه بین‌المللی راه خود را ادامه دهد."

مرکل با اشاره به کنفرانس بین‌المللی "بن یک" گفت:"۱۰ سال پیش کنفرانس "بن یک" برگزار شد که نتایج خوبی به دست آمد. بر همین اساس باید استراتژی را طرح کنیم که نتایج مثبتی را بتواند در آینده به دست آورد."

صدر اعظم آلمان در پایان اظهاراتش با تبریک به آمریکا و متحدانش مدعی شد که این کشورها توانسته‌اند فضای امنیتی خوبی را در افغانستان فراهم کنند که در سال ۲۰۱۴ مسوولیت امنیتی را به نیروه‌های افغانی منتقل کنند."

وی خاطرنشان کرد:" یکی از اهداف کنفرانس رسیدن به یک افغانستان ایمن است."

در ادامه این نشست زلمای رسول، وزیر امور خارجه افغانستان به عنوان آخرین سخنران گفت: "ما به دنبال ثبات و صلح بلند مدت هستیم."

وی در ادامه اظهاراتش از میزبانی آلمان برای برگزاری این کنفرانس قدردانی کرد. 

کلینتون: دولت افغانستان باید برای برپا کردن دموکراسی و امنیت تصمیم سخت خود را بگیرد

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد با امضای پیمان استراتژیک میان کابل ـ واشنگتن، آمریکا متعهد می‌شود در کنار افغانستان بماند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان اولین سخنران نشست کاری کنفرانس بین‌المللی "بن دو" با اشاره به حضور ۱۰ ساله آمریکا در افغانستان گفت: "این روند در افغانستان از ۱۰ سال گذشته آغاز شده که تلاش‌ها و ثمره‌هایی نه تنها برای افغانستان، بلکه برای تمام منطقه داشته است".

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به نشست مشورتی لویی جرگه گفت: "ما با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان متعهد می‌شویم در کنار شما بوده و خواهیم بود".

کلینتون افزود:"اکنون دولت افغانستان باید تصمیم سخت خود را بگیرد و بتواند دموکراسی و امنیت را در این کشور برپا کند".

صالحی: تلاش برای صلح و امنیت در افغانستان با پایان نظامی‌گری به نتیجه می‌رسد

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس "بن دو" گفت: تنها زمانی تلاش‌های بین‌المللی در جهت ایجاد صلح و امنیت کارساز است که نظامی‌گری در افغانستان پایان یابد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در نشست کاری کنفرانس "بن دو" گفت: همواره جمهوری اسلامی ایران از اجلاس‌های بین‌المللی که در جهت ثبات و توسعه افغانستان است، حمایت می‌کند.

وی در ادامه سخنرانی‌اش با اشاره به کنفرانس "بن دو" و دستاوردهای آن گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که همه کشورها باید دوستانه در کنار یکدیگر همکاری کنند.

صالحی در ادامه خطاب به مقامات افغانستان اضافه کرد: متاسفانه در طول ۱۰ سال گذشته صلح و امنیت در افغانستان برقرار نشده است. در طول این سال‌ها نه تنها تروریسم ریشه‌کن نشده، بلکه گسترش هم پیدا کرده است. ایران بر این باور است که باید مسوولیت امنیتی افغانستان به نیروهای افغان این کشور منتقل شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: حل مسائل افغانستان از طریق نظامی‌گری امکان‌پذیر نیست، باید مسائل افغانستان از راه گفت‌وگو حل شود.

صالحی با اشاره به فوت برهان‌الدین ربانی یکی از رهبران شورای مذاکرات صلح گفت: باید از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت شود. در واقع تنها زمانی تلاش‌های بین‌المللی در جهت ایجاد صلح و امنیت می‌تواند به نتیجه برسد که نظامی‌گری در افغانستان به پایان برسد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: ایران نقض حقوق بشر توسط حملات نظامیان به نقاط مختلف افغانستان را محکوم می‌کند و کنفرانس‌های بین‌المللی از جمله کنفرانس بین‌المللی "بن دو" باید نسبت به نقض حقوق بشر پاسخ‌گو بوده و ابزار مناسبی را برای جلوگیری از این اتفاقات اتخاذ کند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری فعال در بازسازی افغانستان اعلام می‌کند.

داود اوغلو: همواره کنار ملت افغانستان خواهیم بود

پس از پایان اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در محل برگزاری کنفرانس، یکی از نمایندگان افغان عضو جامعه مدنی حاضر در این نشست، نسبت به سیاست‌های آمریکا در افغانستان اعتراض کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: باید تلاش‌های انجام شده درباره افغانستان را محترم شمرده و به آینده نگاه کرد.

احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست صبح کاری کنفرانس "بن دو" با اشاره به این‌که امنیت افغانستان برای ایجاد امنیت منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: ترکیه بر این باور است با تلاش‌های دسته جمعی جامعه بین‌المللی و همسایگان افغانستان می‌توان درباره آینده این کشور به نتایج مثبتی دست یافت.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: همان‌گونه که در نشست استانبول خطاب به ملت افغانستان اعلام کردم اکنون بار دیگر می‌گویم که همواره و در هر زمان کنار ملت افغانستان خواهیم بود.

داود اوغلو گفت: برگزاری این کنفرانس برای ایجاد افغانستان مدرن، هم برای ملت این کشور و هم برای جامعه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش گفت: از سال ۲۰۰۱ تاکنون پیشرفت‌های قابل توجه و غیرقابل انکاری در زندگی شهروندان افغان به وجود آورده است. اما باز هم در برابر یک ملت موانع بسیاری وجود دارد که تنها با همکاری افغانستان با جامعه بین‌المللی می‌تواند دست در دست یکدیگر آن را کنار بگذارند.

وی اضافه کرد: برای حل مسائل پیش روی افغانستان و ارائه راه‌حل تلاش‌های جامعه بین‌المللی و همکاری‌های منطقه‌ای غیرقابل انکار است. افغانستان در قلب آسیا قرار داشته و به همین دلیل آینده افغانستان برای همسایگان این کشور تاثیرات بزرگی به همراه دارد و در این راه باید از عوامل اعتمادساز استفاده شود.

اعتراض برخی نمایندگان جامعه مدنی افغانستان به سیاست‌های ناتو در کنفرانس "بن دو"

برخی نمایندگان جامعه مدنی افغانستان به اظهارات نمایندگان آمریکا و انگلیس و اتحادیه اروپا و سیاست‌های سردمداران این کشورهای درباره افغانستان به ویژه ناتو در کنفرانس "بن دو" اعتراض کردند. 

پس از سخنرانی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برخی از نمایندگان جامعه مدنی افغانستان که برای شرکت در این کنفرانس درباره کشورشان به بن سفر کرده‌اند و در کنفرانس حضور داشتند در اعتراض به حضور نیروهای ناتو در افغانستان با فریادهایی رسا نسبت به اظهارات نمایندگان آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا اعتراض کردند.

این معترضان خواستار آن شدند تا در این کنفراسن سخنرانی کنند اما حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان این افراد را دعوت به سکوت کرد.

به گزارش ایسنا، نشست صبح وزیران خارجه کشورهای آمریکا، چین، ترکیه، انگلیس،‌ روسیه، فرانسه، هند، لهستان، ترکمنستان و علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی کردند. هم‌چنین کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی صلح افغانستان نیز سخنرانی کردند.

هم‌چنین در ادامه وزیران خارجه اسپانیا، قزاقستان، ایتالیا،‌ کره جنوبی، سوئد، فنلاند و دو نماینده از جامعه مدنی افغانستان نیز سخنرانی کردند.

نشست عصر کنفرانس بین‌المللی "بن دو" پس از صرف ناهار با سخنرانی وزیر اقتصاد افغانستان آغاز و تا ساعت ۱۶:۴۵ به وقت محلی ادامه پیدا می‌کند.

نشست پایانی کنفرانس با سخنرانی رییس‌جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آلمان و با انتشار سند نهایی به کار خود پایان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین