کد خبر: ۱۴۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
یک صدای جدید در سینما

نظر منتقدان انگلیسی درباره فرهادی‌

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: ۱۰۱ منتقد و کارشناس سینما در نظرسنجی نشریه بریتانیایی سایت ‌اند ساند شرکت و بهترین‌ فیلم‌های سال ۲۰۱۱ را انتخاب کردند. فیلم جدایی نادر از سیمین بعد از درخت زندگی در جایگاه دوم بهترین فیلم سال از نظر منتقدان این نشریه قرار گرفته است.

از بین این ۱۰۱ منتقد ۱۵ نفر در فهرست بهترین فیلم سال اسم فیلم جدایی نادر از سیمین را ذکر کرده‌اند و برخی از آنان هم نکته‌هایی را درباره این فیلم تاکید کرده‌اند. چارلز گانت (Charles Gant) از انگلیس در مورد جدایی نادر از سیمین نوشت: «متاسفانه من تمام اکران‌های مطبوعاتی جدایی نادر از سیمین را از دست دادم و مجبور شدم مثل یک مخاطب معمولی برای فیلم پول پرداخت کنم و به نمایش فیلم نشستم. این فیلم به خوبی چارچوب‌بندی شده و در اجرا عالی است و در تمام مدت نمایش مخاطب را غافلگیر می‌کند. فیلم بدون شک از طریق دریافت جوایز گوناگون فیلم‌های خارجی قابلیت خودش را نشان خواهد داد اما واقعا امسال فیلمی وجود داشت که هم فیلمنامه خوبی داشته باشد هم بازی و هم کارگردانی خوبی؟ بله جدایی نادر از سیمین این لیاقت را دارد که در طبقه‌بندی اصلی به رسمیت شناخته شود.»

«Nick Roddick» منتقد انگلیسی نیز در مورد فیلم اصغر فرهادی این‌گونه نظر داد: «جدایی نادر از سیمین مانند داستان‌های پلیسی هیچکاک ساخته شده است. فیلم فرهادی یک پیچ و خم اخلاقی است که نسبی بودن حقیقت را آشکار می‌سازد و همزمان به طور کلی تمام پیش‌قضاوت‌هایمان را در مورد ایران و به طور خاص در مورد قانون و شریعت از بین می‌برد. من بر اساس ترتیب دیدن فیلم‌ها جدایی نادر از سیمین را در رتبه دوم نقد خودم نوشتم اما اگر قرار بود این فهرست بر اساس شایستگی فیلم‌ها باشد جدایی نادر از سیمین در رتبه اول قرار می‌گرفت.»

«Sam Davies» منتقد انگلیسی می‌گوید: «من بر روی انتخاب Arrietty به عنوان فیلم اول سال پافشاری می‌کنم نه به دلیل اینکه فیلم مورد علاقه‌ام باشد بلکه به این دلیل که مقابل پارادایم غالب انیمیشن‌های خانوادگی پس از Pixar ایستادگی می‌کند. از دیگر نقاط برجسته امسال فیلم جدایی نادر از سیمین است که سقوط احساسی را با وسواس زیادی روایت می‌کند.»

نظرات بقیه منتقدان نیز درباره این فیلم به صورت کوتاه چنین است:

«Thomas Dawson»: «نمی‌توانم با اطمینان بگویم که فیلم ایرانی «جدایی...» را بار دیگر خواهم دید. اما باید بگویم روش خلق درام از یک موقعیت بسیار پیچیده را که در آن هیچ کاراکتری نمی‌تواند مدعی شود که در جایگاه درست بوده، بسیار دوست داشتم.»

«Ryan Gilbey»: «جدایی نادر از سیمین پرسر و صدا‌ترین فیلم اکشن و معلق‌ترین تریلر سال است که به دلیل شفقتش در Renoir هم مورد توجه قرار گرفته است.»

«Wendy Ide» از تایمز انگلیس: «این درام اخلاق ایرانی، از دو جهت ساختار و رویکرد خود کنترلی دلسوزانه کاراکترهایش زیباست. اما آنچه واقعا من را غافلگیر کرد جهانشمول بودن داستان است؛ سینمای جهانی که بر زمینه‌های مشترک به جای تفاوت‌های فرهنگی تاکید می‌کند همیشه جالب است.»

«Nick James» منتقد سایت ‌اند ساند: «جدایی نادر از سیمین نشان داد که فرهادی بیشتر از آنچه در فیلم درباره الی... نشان داد استعداد دارد. فرهادی یک صدای جدید در عالم سینماست.»

«Philip Kemp» منتقد انگلیسی: «این اثر، فیلم بسیار هوشمندانه، عاطفی و اخلاقی پیچیده‌ای است که مشت خود را برای مخاطب باز نمی‌کند. یکی از بهترین فیلم‌هایی که از سینمای ایران بیرون آمده است.»

«Mark Le Fanu» عضو فرهنگستان و منتقد ادبی: «شکوه سینمای ایران همچنان شگفتی می‌آفریند. آنچه من و به گمانم بسیاری از افراد دیگر در مورد فیلم دوست داشتیم تعلیق مطلق درونی فیلم بود که با انسانیت و خرد زندگی ترکیب شده بود.»

«Derek Malcolm» از انگلیس: در پایان سال من به عنوان منتقد روزنامه بیش از ۵۰۰ فیلم دیده‌ام که بسیاری از آنها به قدری مزخرف بوده‌اند که به هیچ‌کس پیشنهاد نمی‌کنم برای خرید بلیت یکی از آنها پول دهد. هر هفته ۱۰ یا ۱۲ مطلب درباره فیلم‌ها نوشته می‌شود. در حالی که فقط نزدیک به ۵۰ مورد از این فیلم‌ها که در جشنواره‌هایی چون کن، برلین و ونیز انتخاب شده‌اند، ارزش دیدن دارند. اگر از من در مورد بهترین فیلم سال بپرسید بدون شک فیلم ایرانی «جدایی...» را انتخاب می‌کنم. این فیلم یکی از معدود فیلم‌های برلین است که ارزش به خاطر آوردن را دارد.

«Tim Robey» دیلی تلگراف انگلستان: فیلم درونگرا و مدنی که در چارچوب ملودرام قرار می‌گیرد. در فیلم جدایی نادر از سیمین شخصیت‌ها ظرفیت‌های خودشان را آشکار می‌کنند و مهم‌تر اینکه این فیلم راجع به ایران مدرن است.

«Hereafter» از آمریکا: بهترین فیلم فرهادی نشان می‌دهد که روح Otto Preminger هنوز در ایران زنده است. این داستان پیرامون حق و باطل در یک جبهه است و مخالف روایت‌هایی است که غالبا حق و باطل را روبه‌روی هم و در دو جبهه مخالف قرار می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین