آفتاب: محمود احمدینژاد امروز در مراسم افتتاح بزرگترین و مجهزترین مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک خاورمیانه گفت که اعتقاد ندارد افزایش مبلغ جریمهها میتواند تلفات جادهای و تخلفات رانندگی را کم کند.
این درحالی است که از امروز، اول دیماه، قانون جدید اخذ جرایم رانندگی کامل اجرا میشود و در آن جریمههای نسبتاً سنگینی برای تخلفات عادی شده در ایران پیشبینی شده است. تخلفاتی که مثلاً برای پارک دوبل تا ۵۰۰۰۰ تومان جریمه پیشبینی کرده است. پلیس امیدوار است جرایم جدید، بتواند از میزان تلفات جادهای کم کند و در نهایت به اصلاح فرهنگ رانندگی در ایران کمک کند.
با این حال، امروز صبح احمدینژاد با اشاره به کاهش تلفات جادهای در کشور اظهار امیدواری کرد به جایی برسیم که همین میزان هم به حداقل ممکن برسد.
احمدینژاد گفت: از مهمترین وظایف یک حکومت و خود مردم و هرکسی، حفظ جان و سلامتش است چرا که اگر این نباشد ماموریتهای بعدی بیمعناست؛ تکتک مردم مسئول هستند که جان وسلامتی خود را حفظ کنند. گاهی مرگ بر اثر حوادث، قابل پیشگیری است به خصوص مرگهای ناگهانی و مرگهایی که بر اساس تصادف رخ میدهد و این مرگها غیر از اثرات اقتصادی، اثرات اجتماعی و انسانی زیادی هم به همراه دارد که این اثرات غیرقابل جبران است.
دولت الکترونیک از ترافیک کم نمیکند
احمدینژاد در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: امروز جابجایی و رفت و آمد جزو ضروریات زندگی است و حتی میتوان گفت نشانه رشد و کمال انسان است، همه میخواهند پیشرفت کنند، جمعیت زیاد است و انسانها میل به جهانی شدن و عالمگیرشدن دارند و این میل هر روز زیادتر میشود، افق نگاه انسان بسیار وسیع شده است و هر روز ارتباطات بیشتری ایجاد میشود.
او همچنین در تضاد با شعاری که معمولاً برای دولت الکترونیک داده میشود، گفت: دولت الکترونیک لازم است ولی ایجاد دولت الکترونیک از میزان ترددها کم نمیکند، چرا که انسان موجودی اجتماعی است و تمایل به ارتباطات و رفت و آمد دارد و هرچه میگذرد جابجاییها و سفرها و به همین نسبت برخوردها بیشتر شده و البته در پی آن هرچه میگذرد کار ما نیز در این زمینه بیشتر میشود لذا ما باید از بهترین، موثرترین و پیشرفته ترین وسایل استفاده کنیم."
محمود احمدینژاد که خود دکترای ترافیک دارد، درحالی چنین درباره دولت الکترونیک حرف میزند که شهرداری و کارشناسان ترافیک، توسعه دولت الکترونیک را یکی از راههای موثر در کاهش ترافیک میدانند و بسیار بر آن اصرار دارند.
تلفات و تخلفات با جریمه کم نمیشود
اما احمدینژاد در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر نهادهای مسئول در کاهش تصادفات و تلفات جادهای و ایمنی جادهها گفت: برای کنترل خسارات جادهها باید به عامل اصلی حوادث توجه داشت. عامل اصلی حوادث در تمام دنیا از جمله ایران نیروی انسانی است که اگر آموزش دیده و کنترل شود و نحوه استفاده از خودرو و شبکه راه را بیاموزد و به آن عمل کند خسارات جادهای به سرعت کاهش خواهد یافت.
او گفت: با همدلی و همراهی که بین سازمانها، نهادها و دستگاههای مربوطه صورت گرفته میزان تلفات کاهش پیدا کرده است و انشالله با همراهی و همدلی بیشتر این میزان کمتر نیز خواهد شد.
وی همچنین به اهمیت همدلی و همراهی مردم در این زمینه به همکاری پلیس و مردم اشاره کرد و گفت: این کار جمعی باید ادامه پیدا کند، آموزشها و فرهنگسازی و استفاده از پیشرفته ترین امکانات و کنترلها ادامه پیدا کند، به نحوی که تمام جادهها تحت کنترل قرار بگیرد و باید به نقطهای برسیم که اقلیت محضی که به قوانین توجه نمیکنند بدانند که در هر جادهای که بخواهند جان مردم را در خطر بیاندازند قانون اعمال میشود و نمیتوانند تخلف کنند.
احمدینژاد با اشاره به استقرار ۱۸۰۰ پایگاه امداد جادهای در کشور گفت: باید به سمتی برویم که در تمام کشور این پایگاهها مستقر شود و در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات امداد انجام شود.
احمدینژاد همچنین با اشاره به قانون جدید اخذ جرایم رانندگی گفت: البته خیلی اعتقاد ندارم که پول جریمه میتواند باعث کاهش کامل میزان تلفات و تخلفات شود و همه چیز را در این زمینه درست کند، مبلغ جریمه از جنس تخلف است، جریمه یعنی کسی تخلف کرده است لذا انتظار داریم به سمتی برویم که تخلفها صفر شود و کسی تخلف نکند.
وی با اشاره به اینکه تنها ۴ درصد از مجموعه عظیم رانندگان در کشور میل به تخلف دارند و مشکلاتی را ایجاد می کنند، گفت: هم اکنون بیش از ۱۴ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که قربانی تخلفات دیگران میشوند که باید آن عدهای که تخلف میکنند با قدرت کنترل شوند و امیدوارم به روزی برسیم که میزان تخلفات در حداقل خود قرار گرفته باشد.
خودروها ایمنی ندارند
وی همچنین گفت: تلاش کارخانجات خودروسازی برای تطبیق محصولات خود با استاندارد و آموزشهایی که در مدارس و دانشگاهها و شبکه رسانهای به انجام رسید و نیز حضور قدرتمند پلیس برای کنترل رفتار رانندگی و تلاش راهداران برای اصلاح نقاط حادثهخیز کمک بسیاری در کاهش و کنترل حوادث داشت.