کد خبر: ۱۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۱
حسین سلیمی:

گفتگو با اروپا بسیار سخت تر از گذشته است

آفتاب‌‌نیوز : وی ادامه داد: طبیعتا چون تا به حال از سوی ما چنین تضمنهایی داده نشده بود، گره اصلی این بود که چگونه می شود این تضمینها را داد و در مقابل دادن این تضمینها چه امتیازاتی را گرفت. 

سلیمی در ادامه اظهارات خود اضافه کرد: به نظر می رسد پرونده هسته ای در دوران قبل از تیم جدید هسته ای تا حدودی در این زمینه پیش رفته بود، ولی مطلبی که آقای احمدی نژاد گفتند این گره را باز نکرد و تنها تکرار یک سری مواضع بود که ما از حق خودمان نخواهیم گذشت، و در قسمت دیگری از سخنان خود تعیین تکلیف برای مجمع عمومی سازمان ملل کرد و طبیعی است که با پیشنهاد یک کشور نمی آیند کمیته ای تعیین بکنند. 

استاد دانشگاه علامه چنین افزود: ایشان یک پیشنهاد مبهم هم ارائه دادند که در مورد مشارکت شرکت ها و دولت های خارجی بود که چون مکانیزم مشخص برای آن تعیین نشده، طبیعتا مفهومی برای دولت های اروپایی نداشت و تلقی عمومی که اروپاییها و امریکاییها و اکثریت اعضاء شورای حکام از این پیشنهاد داشتند این بود که ایران قصد تقابل در این زمینه را دارد. 

سلیمی وضعیت فعلی ایران را مناسب ندانست و گفت: ما نیاز داریم که در این دو سه روز دیپلماسی فعالی را داشته باشیم و به گونه ای ابهامات ایجاد شده را روشن بکنیم و در غیر این صورت ممکن است هزینه های سنگینی را برای کشور به وجود بیاورد. 

دکتر سلیمی در خصوص راهکار ایران برای برون رفت از وضعیت موجود و بازگشت به وضعیت گفتگوی دیپلماتیک با شورای حکام گفت: دیپلماسی صرف گفتگو کردن و مذاکره نیست، یعنی اینکه ما فقط وارد گفتگو بشویم و فقط حرف بزنیم و مواضع خودمان را توضیح بدهیم، این دیپلماسی نیست. 

وی افزود: دیپلماسی نیازمند نوعی نرمشها و انعطاف پذیری نیز هست، یعنی اگر ما هیچگونه انعطافی نداشته باشیم و فقط انتظار داشته باشیم که قدرت های بزرگ، کشورهای صاحب تکنولوژی هسته ای بر اساس میل ما رفتار بکنند و در مقابل فقط موضوع خودمان را توضیح بدهیم، به جایی نخواهیم رسید و در واقع دارای دیپلماسی فعالی نخواهیم بود.
وی ادامه داد: ما اگر رفتاری را از خودمان نشان بدهیم که آنها حسن نیست ما را در رفتارمان احساس بکنند، طبیعتا آنها هم انعطاف پذیری نشان خواهند داد، ضمن اینکه ما باید پذیریم که اروپا و امریکا در کنار شورای حکام آژانس انرژی اتمی ابزارهای بیشتری برای فشار آوردن به ما دارند. 

سلیمی اضافه کرد: ما باید بدانیم که هنوز بخشی از چرخه سوخت انرژی هسته ای را داریم، و هنوز بطور کلی تکنولوژی صلح آمیز انرژی هسته ای را نداریم و بحث ما فقط در مورد چرخه سوخت است و اگر بر یک موضع خاصی پافشاری کنیم و هیچ نرمشی از خود نشان ندهیم این باعث خواهد شد ما حتی در قدمهای ابتدایی خودمان در مسیر دست یافتن به فناوری انرژی هسته ای با بن بست ها جدی مواجه شویم.
 
استاد دانشگاه علامه در خصوص احتمال کمتر شدن فشارها بر ایران با نشان دادن مواضعی در خصوص مذاکرات مستقیم با امریکا گفت: این عمل می تواند تاثیر گذار باشد ولی با شرایط فعلی این کار میسر نیست، به این معنا که در داخل، دولت ایران در مقابل امریکا موضع شدیدی گرفته و از این رو برای دولت خیلی امکان پذیر نیست که با مواضعی که گرفته فورا تغییر موضع بدهد و از سوی دیگر این امر در حال حاضر به صلاح کشور ایران هم نیست. 

وی افزود: از سوی دیگر حتی اگر ایران هم اعلام بکند که حاضر به مذاکره است، احتمال دارد که امریکاییها این تقاضا را نپذیرند.
دکتر سلیمی در پایان گفت: به نظر می رسد که در حال حاضر تنها راه حل موجود برای ایران ادامه مذاکرات قبلی را اروپا باشد که البته با توجه به شرایط فعلی و بد گمانی که اروپاییها نسبت به ایران پیدا کرده اند این کار بسیار سخت تر از گذشته خواهد بود. باید توجه داشت که مواضعی که این روزها اروپاییها در مقابل ایران اعلام می کنند بسیار تند تر از مواضع امریکاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین