کد خبر: ۱۴۱۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۰
دادستان نظامي تهران:

به بهانه كشف جرم و بازرسی منزل نبايد به حقوق ساكنان لطمه زد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دادستان نظامی تهران، هنر دستگاه قضایی و ضابطان را هدایت، اصلاح و بازگرداندن متهمان به صحنه اجتماع و کار عنوان کرد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین شکرالله بهرامی طی سخنانی در همایش مشترک قضات دادسرای نظامی تهران و مدیران بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با موضوع «ارتقای رسیدگی قضایی»، تصریح کرد: سیاست پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) اصلاح و تربیت انسان‌ها بوده و بنا به تعبیر مقام معظم رهبری سیاست ما باید جذب حداکثری باشد. 

وی با بیان اینکه در رسیدگی‌ها اصل بر برائت متهمان است، ادامه داد: می‌توان گفت این اصل، منشاء تمام حقوق دفاعی متهم است و الزامات ناظر بر آن تضمین‌کننده حقوق متهم تلقی می‌شود؛ به نحوی که اگر سایر اصول و قواعد وجود نداشت اصل برائت به تنهایی برای حقوق متهم کفایت می‌کرد. 

دادستان نظامی تهران با بیان اینکه ضابطان در برابر این اصل مسئول هستند، تاکید کرد: کشف و تعقیب و تحقیق و بازداشت متهم تا زمان صدور قرار و تفهیم اتهام و صدور رای باید بر اساس قوانین و مقررات باشد. 

بهرامی در تبیین سایر حقوق متهمان افزود: بازداشت متهم بیش از ۲۴ ساعت بدون تفهیم اتهام غیر قانونی است و ضابطان باید در اولین فرصت، مراتب را به مقام قضایی اطلاع دهند. 

وی با بیان اینکه تفتیش منزل و محل کار و جلب اشخاص در جرایم غیر مشهود بدون اجازه مقام قضایی ممنوع است، اظهار کرد: به بهانه کشف جرم و بازرسی از منزل نباید به حقوق متهم و ساکنان لطمه‌ای وارد شود. 

دادستان نظامی تهران خطاب به ضابطان و قضات خاطرنشان کرد: جمع‌آوری دلایل و مدارک باید آن قدر محکم و متقن باشد که متهم، اقناع شود و اگر جرمی هم مرتکب شده باشد، نتواند توجیه کند. 

بهرامی بر لزوم توجه بیشتر نیروهای مسلح به آموزش کارکنان تاکید کرد و یادآور شد: آموزش نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم دارد و می‌تواند افراد را نسبت به عواقب ارتکاب جرم آگاه سازد. 

وی در ادامه با اشاره به سوءاستفاده قدرت‌های جهانی از مقوله حقوق بشر گفت: تصویب اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۵ باعث صدور معاهدات متعدد بین‌المللی شد که کامل‌ترین و الزام‌آورترین آن ماده ۱۴ کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ بود و تاکنون قدرت‌های جهانی خود را مدافع این قانون جلوه داده و تبدیل به وسیله‌ای برای سوءاستفاده آنان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین