کد خبر: ۱۴۲۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
«گلایه از مالیات ارزش افزوده و عوارض شهرداری برای سینماها»

نامه‌ی سرگشاده انجمن سینماداران خطاب به شهردار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس هیات مدیره انجمن سینماداران ایران، نامه‌ای سرگشاده خطاب به دکتر محمد باقر قالیباف ـ شهردار تهران ـ نوشت. 

در متن نامه محمد قاصد اشرفی خطاب به محمدباقر قالیباف آمده است: «احتراما، از آنجائیکه نامه‌های معاونت محترم سینمایی و انجمن سینماداران ایران به حضرتعالی در خصوص اجرای کامل قانون تجمیع عوارض سینماداران بی‌پاسخ مانده است و سینماها نیز در شرایط نابسامانی اقتصادی به سر می‌برند. چاره‌ای نیست می‌بایست درد دلمان را از طریق رسانه‌ها به سمع‌تان برسانیم. شاید اینگونه صدای حبس شده در گلویمان به گوش‌تان برسد.... چون تقاضای ملاقات حضوری داشتیم متاسفانه تا به حال میسر نشده است.
مطمئنم شما هم تقریبا بیاد دارید که سال‌هایی نه چندان دور طرفداران سینما برای دیدن یک فیلم از یکسوی شهر به آن سوی دیگر شهر و گاهی از شهری به شهر دیگر،‌ میرفتند حرفه سینماداری نیز به لطف مخاطبینش و تنوع فیلم ارج و قربی داشت. و سینماداری یکی از معتبرترین حرفه‌ها در کشورمان محسوب می‌شد. طبیعی است این روزها با توجه به شرایط موجود تجربه دوباره اوج سینماداری بیشتر شبیه یک رویاست. و تقریبا اکثر سینماهای کشورمان سوت و کور شده است و در بیشتر سانس‌های نیز فقط تعدادی از صندلی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند. به جای اینکه مخاطبین سینما بر روی صندلی‌ها تکیه زنند،این گرد و غبار است که مهمان ناخوانده سینماها شده است. آپارت‌های سینما نیز در اکثر مواقع برای تعداد انگشت شماری مخاطب روشن و خاموش می‌شوند.» 

انجمن سینماداران در بخش دیگری از این نامه خطاب به شهردار تهران نوشته است:«ریزش فزاینده مخاطب روز به روز بدلیل گسترش ماهواره‌ها و فیلم قاچاق بحران جدی فرهنگی،هنری کشورمان است که تک تک ما در ایجاد آن مسوول هستیم. شما به عنوان شهردار با عدم حمایت اصولی‌تان از سینماهای فعال کشور. دوستان فیلمسازمان با اکثر تولید فیلم‌های بسیار ضعیف و بی‌مخاطب، و سینما داران با نداشتن نقدینگی و امید به ادامه حیات برای تجهیز سالن‌هایشان،‌ به ایجاد و گسترش این بحران دامن زده‌ایم. صد افسوس با آنکه در درون این بحران قرار داریم. از تبعات مخرب آن برای فرزندانمان بی اطلاعیم. 

جناب آقای دکتر قالیباف، در یکی از فرمایشات‌تان فرموده بودید«که هنر با معنویت کمال می‌یابد،» می‌خواهم اضافه کنم که با حمایت نیز دوام می‌یابد. در اکثر کشورهای دنیا نه تنها از مراکز فرهنگی هنریشان عوارض و مالیاتی گرفته نمی‌شود،‌ بلکه با انواع و اقسام سوبسیدها و بودجه‌های مازاد حمایت می‌شوند. به طور مثال در کشور فرانسه از فروش فیلم‌های خارجی، از هر بلیطی که فروخته می‌شود، بخشی از آن در صندوق ملی جهت حمایت از سینما واریز شده و در درجه اول در اختیار صاحبان سالن‌های سینما قرار گرفته و بقیه از آن مبلغ در اختیار تهیه کنندگان موفق داخلی قرار می‌گیرد. حال آنکه،‌ در کشور ما نه تنها از چنین حمایت‌هایی خبری نیست، بلکه اجحاف هائی مضاعف با روش‌های گوناگون نیز صورت می‌گیرد،مانند تالارهای پذیرایی و هتل‌ها از مالیات ارزش افزوده و عوارض شهرداری معاف می‌شوند اما سالن‌های سینما به عنوان اصلی‌ترین نماد هنر تصویری کشور محکوم به پرداخت آن بوده و تعجب‌آورتر اینکه صراحتا در ماده ۵۲ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب مجلس محترم شورای اسلامی مورخ ۲۷ دی ماه ۸۱ قید شده که دریافت هرگونه مالیات غیر مستقیم و عوارض دیگر ممنوع می‌باشد. اما همچنان شهرداری‌های مناطق(از صاحبان سینما و صاحبان فیلم ۵% عوارض را دریافت می‌کنند.) در شرایطی که سینماها سال بسال از یکسو با ریزش مخاطب مواجه بوده و هزینه‌های سرسام‌آور همانند نگهداری سالن‌ها- (آب-برق-گاز) حقوق و بیمه پرسنل و از سوئی دیگر با هزینه‌های غیر متعارفی همچون انواع و اقسام عوارض و مالیات روبرو هستند. 

جناب آقای شهردار، جای بسی تاسف است که از یکسو سینماهای بخش خصوصی بدلیل مشکلات مالی،تعطیل می‌شوند. و از سوی دیگر با مدیریت شهرداری سالن‌های جدید ساخته می‌شوند! خوشبختانه گوئی سالن‌های شما از این قاعده مستثنا هستند. مطمئنم اگر شما نیز نگاهی به فروش سالن‌های ساخته شده‌تان داشته باشید. در میابید که این روزها آسمان تمامی سینماهای کشور ابریست،ای کاش در کنار چنین حرکت‌های شایسته‌ای،همتی بزرگ نیز تبلور می‌یافت و با حمایت تمامی ارگان‌های دولتی خصوصا شهرداری، به حفظ و بقای سالن‌های باقیمانده کشور که یک روز هویت ملی و فرهنگی شهرمان بودند و امروز متاسفانه یکی پس از دیگری به دلیل فقر مالی تعطیل و به یک مخروبه تبدیل می‌شوند. چرا! چون کاربری قبلی سینماها مسکونی ـ تجاری بوده، لذا مسئولین سینمایی و علی الخصوص شهرداری‌ها بدون رعایت حقوق مالکان سالن‌ها که تلاش و دسترنج یک عمر آنان بوده اهمیت نداده و اگر روزی به هر دلیلی از طرف معاونت سینمایی تغییر کاربری آنان صادر شود مجددا شهرداری‌ها مبالغ هنگفتی بابت تجاری بودن از آنان طلب می‌کند که کاملا غیر منصفانه است،امیدواریم شورای اسلامی شهر و شهرداری ابتدا با عنایت به اجرای قانون تجمیع عوارض، سالن‌های سینما را از پرداخت هرگونه عوارض معاف نموده و در حفظ و دوام سالن‌های سینما به ویژه به بخش خصوصی کمک نمایند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین