کد خبر: ۱۴۴۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱

پيامدهاي سياسي و اقتصادي تحريم نفتي

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يك كارشناس مسائل بين الملل معتقد است: «هنوز تعدادي از كشورهاي اروپايي به نفت ايران به صورت مستقيم وابسته هستند. اين وابستگي هم به لحاظ حجم نفت و هم به لحاظ نوع نفت و نيز به لحاظ شرايط خريد نفت مي باشد و براي آنها اين وابستگي غيرقابل تغيير است و با اين تحريم دچار بحران هاي اقتصادي و مالي بيشتري خواهند شد.» 

وزیر نفت امروز با تاکید بر اینکه ایران هیچگونه نگرانی برای فروش نفت ندارد، اعلام کرد که صادرات نفت ایران به برخی کشورهای اروپایی قطع خواهد شد. چندي پيش اتحاديه اروپا با تحريم نفت ايران اعلام كرده از 6 ماه ديگر تمامي معاملات نفتي با ايران قطع خواهد شد. اين در حالي است كه گروه 1+5 آمادگي خود براي انجام مذاكرات جديد هسته اي با ايران را اعلام كرده است. قطع واردات نفت ايران از سوي اروپا در حالي صورت مي گيرد كه ايران 18 درصد نفت خود را به اتحاديه اروپا صادر مي كند. تبعات اين تحريم ها براي كشورهاي اروپايي چيست؟ اين تحريم ها چه پيامدهايي بر مذاكرات هسته اي پيش رو خواهد داشت؟

دكتر صباح زنگنه كارشناس مسائل بين المللي گفت: «اين موضوع يك پيامد سياسي و يك پيامد اقتصادي دارد. پيامد سياسي آن اين است كه اين رويه، رويه اي است كه مي تواند حربه دولبه اي باشد. يعني ديگر كشورهايي هم كه داراي مواد خام هستند و اروپايي ها به آن نياز دارند مي توانند در روزي كه مجبور شوند عليه اروپا از اين حربه استفاده كنند و اين موضوع به يك رويه تبديل شود.»

وي ادامه داد:‌ «از سوي ديگر به لحاظ اقتصادي هنوز تعدادي از كشورهاي اروپايي به نفت ايران به صورت مستقيم وابسته هستند. اين وابستگي هم به لحاظ حجم نفت و هم به لحاظ نوع نفت و نيز به لحاظ شرايط خريد نفت مي باشد و براي آنها اين وابستگي غيرقابل تغيير است و با اين تحريم دچار بحران هاي اقتصادي و مالي بيشتري خواهند شد.»

صباح زنگنه در پاسخ به اين سوال كه تحريم هاي نفتي چه تبعات و پيامدهايي بر مذاكرات هسته اي ايران با 1+5 خواهد داشت؟، گفت: «روشي كه اروپايي ها تاكنون به كار برده و به كار مي برند استفاده از سياست هويج و چماق است به طوريكه از يك طرف اعلام آمادگي مي كنند براي مذاكره و از سوي ديگر انواع فشارها و تهديدها را اعمال مي كنند و فشارهاي سياسي و تبليغاتي را گسترش مي دهند تا امتيازات بيشتري در مذاكرات احتمالي به دست آورند. طبيعتا ايران هم اين مسائل را در نظر خواهد گرفت و مي تواند با دقت و هوشياري بيشتري براي مذاكرت، خود را آماده كند.»

به گزارش فرارو،وي درباره اين مسئله كه وضع تحريم ها عليه ايران آيا انجام مذاكرات مورد نظر ميان ايران و گروه 1+5 را غيرممكن نمي سازد؟، گفت: «اين موضوع به ايران بستگي دارد. ايران دفعات قبل هم دچار چنين رفتاري از سوي 1+5 شده بود. ظاهرا قرائت غربي ها اين است كه ايران اينبار هم به مذاكره تن خواهد داد و اين شرايط رابه عنوان شرايط واقعي خواهد پذيرفت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین