کد خبر: ۱۴۶۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴

فردا مترو در دل البرز خانه می کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجم و مساحت مترو تجريش تقريبا دو‌برابر تمامي ايستگاه‌هاي مترويي است كه تاكنون ساخته شده است.اين ايستگاه به لحاظ ويژگي‌هاي كاري، جزو سخت‌ترين ايستگاه‌هاي مترو تهران است. به گونه‌اي كه ارتفاعش در نقاط مختلف از 50 تا 70 متر است كه اين مسئله مشكلاتي را در عمليات عمراني به دنبال داشته است.

وجود قنات‌ها و بسترهاي آب زيرزميني در محدوده ايستگاه تجريش يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي بود كه مهندسان در زمان ساخت آخرين ايستگاه مترو خط يك با آن روبه‌رو بودند، اما اكنون اين مشكل نيز رفع شده و مسيرتمامي قنات‌ها در زمان ساخت اين ايستگاه هدايت شده‌اند. مجيد معظمي، مجري خط يك مترو تهران نيز در اين باره به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «در زمان ساخت اين ايستگاه يکي از مشکلات ما نفوذ آب و وجود قنات‌هاي بسيار در مجاورت ايستگاه تجريش بود. به طوري که در اين محدوده مجبور به زهکشي آب به طول 20 کيلومتر شديم که اين در نوع خود يک پروژه عظيم محسوب مي‌شود. ضمن اينکه زهکشي انجام گرفته از نوع زهکشي ثقلي بوده که توسط کانال‌هايي سريال مانند به هم متصل شده و آب را به مسيل‌هاي اطراف هدايت مي‌کند.»

به رغم آنكه قرار است آخرين ايستگاه خط يك مترو تهران فردا افتتاح و به بهره‌برداري برسد اما همچنان كاركنان و مهندسان براي تكميل خرده كارِ‌هاي باقيمانده در اين ايستگاه مشغول به كار هستند تا براساس قولي كه مديريت شهري تهران به شهروندان داده، بزرگ‌ترين ايستگاه در طولاني‌ترين خط مترو تهران به صورت كامل به بهره‌برداري برسد. هرچند از لودرها و كارگراني كه در كنار دستگاه‌هاي بزرگ و غول‌آساي TBM مشغول كندن زمين بودند ديگر خبري نيست اما تجهيز كامل ايستگاه‌هاي مترو هم‌‌اكنون توسط مهندسان و مجري خط يك مترو تهران در حال انجام است. م

جيد معظمي، مجري خط يک مترو تهران اعتقاد دارد كه به غير از وجود قنات‌ها و آب‌هاي زير زميني كه پيشرفت ساخت ايستگاه تجريش را در طول سه سال گذشته با مشكل روبه‌رو كرده بود، آخرين ايستگاه خط يك ويژگي‌هاي ديگر هم دارد كه در نوع خود بي‌نظير است. او دراين باره به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «به‌طور كلي مي‌توان گفت كه توسعه شمالي خط يک مترو تهران از ايستگاه حقاني تا ايستگاه تجريش به طول 8 کيلومتر بوده است که با افتتاح ايستگاه تجريش اين پروژه نهايي شده است.» عميق بودن ايستگاه تجريش يكي ديگر از مشكلاتي است كه معظمي به آن اشاره مي‌كند و توضيح مي‌دهد: «به دليل اينکه قطارها قادر نيستند در شيب بالاتر از 5درصد حرکت کنند،مجبور بوديم که در عمق بسيار زياد اين ايستگاه را اجرا کنيم. چرا که شيب زمين در محدوده اجرا ايستگاه تجريش زياد است.

از اين رو مجبور به اجراي پروژه در عمق زياد شديم. البته اين مشکل در محدوده اجراي توسعه شمالي خط يک، بارها لمس شده است. به طوري که ايستگاه قيطريه نيز 25 متر عمق دارد. با اين وجود ايستگاه تجريش را مي‌توان عميق‌ترين ايستگاه اجرا شده تا به امروز دانست، به طوري که از ورودي ميدان قدس تا روي سکو 55 متر عمق را طي خواهيم کرد که براي طي اين مسافت بايد 320 پله طي شود. با وجود مشكلات زيادي كه مجري خط يك مترو تهران به آن اشاره مي‌كند، در بررسي‌هاي انجام شده مهندسان و مديريت شهر تهران تصميم مي‌گيرند تا روش اجراي اين استگاه را به مانند ديگر ايستگاه‌هاي توسعه شمالي خط يک به روش زيرزميني انجام دهند:«به اين خاطر كه امکان انسداد شريان‌هاي خيابان شريعتي که يکي از خيابان‌هاي اصلي تهران محسوب مي‌شود، وجود نداشت. اين مسئله خود بر مشکلات پروژه افزوده بود چرا که براي انتقال مصالح بايد از شفت‌هايي چندين متري استفاده مي‌کرديم. به طوري که در ايستگاه تجريش مجبور شديم از يک شفت 33 متري براي انتقال مصالح استفاده کنيم.»براساس آماري كه مجيد معظمي در خصوص ويژگي‌هاي اين ايستگاه مي‌دهد،زيربناي ايستگاه تجريش در حدود 15 هزار مترمربع است.حجم عمليات خاکبرداري 150 هزار متر مکعب و حجم عمليات بتن ريزي 40 هزار متر مکعب بوده است.

به گزارش تهران امروز،از همه مهم‌تر اينكه 85 هزار متر مربع قالب‌بندي در اين ايستگاه اجرا شده و از 6500 تن آرماتور در ساخت اين ايستگاه استفاده شده است. با اين توضيحاتي كه ارائه شد، به خوبي مشخص مي‌شود كه اين حجم عمليات تقريبا دو برابر يک ايستگاه معمولي مترو است. با افتتاح اين ايستگاه 16 دستگاه پله برقي در 5 مرحله قابل استفاده خواهد بود که از سطح زمين تا سطح سکوها مسافران را جابه‌جا مي‌کند. اين پله برقي‌ها در ارتفاع 12 متري اجرا شده‌اند که بالاترين ارتفاع را در اجراي پله برقي دارا هستند. همچنين براي سهولت جابه‌جايي مسافران 8 آسانسور مسافر نيز پيش‌بيني شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین