کد خبر: ۱۴۸۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹

مخالفت دولت با طرح وزارت نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده دولت برای مخالفت با طرح وزارت نفت در مجلس حضور یافت و گفت: پیچیدگی های صنعت نفت در طرح تهیه شده مجلس دیده نشده و نقشی برای وزارت خارجه در دیپلماسی خارجی در حوزه نفت در نظر گرفته نشده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه بررسی طرح یک فوریتی قانون وزارت نفت را در دستور کار داشتند و با 124 رای موافق ، 18 رای مخالف و 16 رای ممتنع از 197 نماینده حاضر با کلیات آن موافقت کردند.

در آغاز بررسی کلیات این طرح نورالله حیدری دستنائی نماینده اردل و فارسان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: نقش کشورهایی که از ظرفیت های محدودی در ذخایر نفت بهره مندند در بورس نفت از ما پررنگ تر است.

وی گفت: در طرح تهیه شده قانون وزارت نفت هیچ جایگاهی برای کشور ما در بورس جهانی نفت دیده نشده است. ما در بسترسازی بر ای کشف نفت و گاز در میادین مشترک با کشورهای همسایه دچار مشکل هستیم. میزان برداشت آنها 10 برابر ماست و این رقم خیلی نگران کننده است بهتر است سازوکاری برای جبران این عقب افتادگی اندیشیده شود.

حسن نوروزی نماینده رباط کریم نیز در موافق با کلیات این طرح گفت: طرح تهیه شده تکلیف مشخصی برای امور اجرایی، سرمایه گذاری و نظارتی در حوزه نفت دارد، همچنین در باب سرمایه گذاری و امورمنابع انسانی، علمی و فناوری ، سازوکار مناسبی برای مدیریت در صنعت نفت در نظر گرفته . همچنین در باره صندوق بازنشستگی و تامین اموال منقول و غیر منقول مواردی مشخص شده است و باید به تصویب برسد.

در ادامه جلسه علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در مخالفت با کلیات این طرح گفت: باید دید آیا در عرصه دیپلماسی انرژی کشور که جنبه سیاسی و برون مرزی دارد، سایر دستگاهها و دولت نسبت به اجرایی شدن این طرح توافق دارند یا خیر.

وی ادامه داد: زوایای کارشناسی این موضوع باید به صورت لایحه به مجلس می آمد، نه اینکه طرح برای آن تهیه شود. اساسنامه شرکت های تابعه نفت باید به تصویب می رسید اما هنوز به تصویب نرسیده و این طرح از کنار آن عبور کرده است.

یوسف نژاد گفت: جنبه نظارتی مجلس کجا رفته؟ اگر در این طرح دولت همکاری نکند مجلس چه خواهد کرد. ما با این طرح به جایی نخواهیم رسید.

حسن کامران نماینده اصفهان در موافقت با کلیات این طرح گفت: از آقای یوسف نژاد بعید است. شما که سابقه مجلس دارید چرا این حرف را می زنید. هر دولتی که آمد برای اساسنامه عزا گرفتیم. از دوره چهارم روضه اساسنامه را بارها خواندیم اما نفتی ها حریف شدند. اینکه پشت پرده چه بود خدا می داند اینکه می گویید چرا نظارت ضعیف است، حرف درستی است. اگر نظارت ضعیف نبود تاکید می کردیم قانون را اجرا کنند ممکن است این قانون هم اجرا نشود باید آسیب شناسی کرد چرا اجرا نمی شود وقتی روغن مالی می شویم نظارتمان هم ضعیف می شود!

وی گفت: در کمیسیون تلفیق در برنامه پنجم سیاست های کلی نفت و گاز و فرآورده های نفتی مطرح شد اما در این بحث به صورت خاص گاز و نفت آورده شد و فرآورده ها را حذف کردند. به نظر بودار می آمد حال می گویید اساسنامه نیامده، خوب نیامده باشد.

وی با بیان اینکه ابتدا بهتر است به ستادهای کلی پرداخته شود، خاطرنشان کرد: در این طرح بر پیوند دانشگاه و صنعت نفت هم تاکید شده است.

پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف نماینده دولت که برای مخالفت با کلیات این طرح در صحن مجلس حضور داشت طی سخنانی گفت: دولت با کلیات این طرح مخالف است از جمله دلایل مخالفت هم جنبه های مختلف فنی، اقتصادی، بین المللی و تولید نفت است که تهیه طرح یا لایحه نسبت به آن نیازمند نگاه کلان دولت به این صنعت است.

وی افزود: پیچیدگی های قانون نفت موجب شده که چندین دولت نتوانند اساسنامه شرکت های ملی نفت و قانون شرکت نفت را تکمیل و ارائه کنند.

وی گفت: اگر این موضوع از طرف دولت و با نگاه جامع و کامل و با در نظر گرفتن نقش همه دستگاهها باشد مطمئنا به نفع نظام و صنعت نفت خواهد بود. نظام تصمیم گیری در صنعت نفت فراتر از یک وزارتخانه است. درطرحی که تهیه شده عجله و ناپختگی دیده می شود . عدم توجه به پیچیدگی های صنعت نفت باعث شده این طرح خیلی فوری تهیه شود.

نماینده دولت گفت: مواد گنجانده شده در طرح مواد خوبی است اما در کلیات نیازمند بازنگری مجدد است. تداخل وظیفه بین دستگاههای اجرایی را در طرح مشاهده می کنیم به صورتی که تداخل وظایف بین وزارت نیرو و خارجه و همچنین وزارتخانه های علوم، بازرگانی و نفت مشکل را مضاعف می کند.

وی ادامه داد: بحث دیگر مربوط به دیپلماسی خارجی است که در این طرح نقشی برای وزارت خارجه در نظر گرفته نشده و مغفول مانده است. معتقدیم اگر در این طرح بازنگری شود و به صورت لایحه از طرف دولت و با نگاه جامع به صنعت نفت تنظیم شود، مناسب تر است.

وی از نمایندگان خواست به کلیات این لایحه رای ندهند.

عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه جلسه در موافقت با کلیات این طرح گفت: آنچه مخالفان مطرح کرده اند نکاتی است که مربوط به اساسنامه است و باید در اساسنامه دیده شود. بحثی که دولت مطرح می کند و تاکید دارد که باید بررسی بیشتری انجام گیرد و تهیه این طرح نیازمند نگاه کلان صنعت نفت است موضوعی است که ما هم به آن توجه کرده ایم. سئوال این است که چرا پس از 33 سال نتوانسته ایم به پیچیدگی های صنعت نفت دست پیدا کنیم پس چه زمانی می خواهیم مشکل را حل کنیم؟

وی ادامه داد: تمام دنیا قانون جامع در صنعت نفت دارند آیا هنوز جایش نیست که این موضوع به عنوان یک طرح در مجلس مطرح شود؟ هر ساله دولت در قانون بودجه مکلف می شود اساسنامه شرکت های تابعه نفت را به مجلس بیاورد اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و آیا این به معنی این نیست که دولت نمی خواهد اساسنامه شرکت های تابعه وزارت نفت را تهیه کند؟

حسینی در باره نظر دولت مبنی بر اینکه نقشی برای وزارت خارجه در دیپلماسی انرژی در این طرح در نظر گرفته نشده است گفت: چنین چیزی صحت ندارد بلکه در این طرح به نقش وزارت خارجه و دیگر دستگاهها در بحث امور بین الملل اشاره شده است، تلاش ما این است دولت ساوزکار مشخصی در وزارت نفت برای اداره کشور داشته باشد.

به گزارش مهر ، طرح یک‌فوریتی قانون وزارت نفت ۱۷ ماده دارد و نمایندگان مجلس هم اکنون جزئیات این طرح را بررسی می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین