آفتابنیوز : 
سخنگوي آژانس بينالمللي انرژي اتمي اعلام كرد:« قطعنامهاي كه جمعه شب به ثبت رسيده بود، امروز(شنبه) در شوراي حكام بدون هيچ تغييري درباره ايران به تصويب رسيد.»
مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بينالمللي انرژي اتمي در ادامه اظهار داشت:« 22 كشور به اين قطعنامه راي مثبت، يك كشور راي منفي و 12 كشور راي ممتنع دادند.»
كشورهاي يمن، الجزاير، برزيل، چين، مكزيك، نيجريه، پاكستان، روسيه، آفريقاي جنوبي، سريلانكا، تونس و ويتنام راي ممتنع به اين قطعنامه دادند.
تنها كشوري كه مخالفت خود را با اين قطعنامه اعلام كرد، ونزوئلا بود.
آرژانتين، استراليا، بلژيك، كانادا، اكوادور، فرانسه، آلمان، غنا، مجارستان، هند، ايتاليا، ژاپن، كره، هلند، پرو، لهستان، پرتغال، سنگاپور، اسلواكي، سوئد، انگليس و آمريكا به اين قطعنامه راي مثبت دادند.
ساعات آغازين ششمين روز نشست شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي را نيز با خبر تعويق نشست مربوط به بررسي پروندهي هستهيي كشورمان پشت سر گذارديم؛ ولي عليرغم تداوم روند فرسايشي نشستهاي شوراي حكام، مذاكرات، لابيها و اعلام مواضع طرفهاي درگير با اين مساله همچنان به شدت ادامه داشت.
مهمترين رويداد در اين خصوص ثبت قطعنامهي پيشنهادي سه كشور اروپايي در دبيرخانهي شوراي حكام بوده كه واكنشهاي متفاوتي را در بر داشته است.
پس از ثبت قطعنامهي مذكور در آژانس، واكنشهاي متفاوتي و بعضا تندي را از جانب كشورهاي مختلف شاهد بودهايم؛ البته بايد خاطرنشان شود كه اروپا با اندكي محافظه كاري دست به ثبت قطعنامهاش زده، چرا كه اعضاي جبههي هوادار مواضع كشورمان، همچنان برعقايدشان پا ميفشردند و حتي تهديد كردند كه "در جلسهي راي گيري قطعنامهي اروپا حاضر نخواهيم شد".
به هر صورت نگاهها بيشتر به جلسهي بعدازظهر شوراي حكام بود كه قرار بود با توجه به پارامترهاي مختلف از جمله قطعنامهي اروپاييها، تصميم نهايي در خصوص پروندهي هستهيي كشورمان اتخاد شود.
مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بينالمللي انرژي اتمي پس از پايان نشست شوراي حكام كه ساعت ظهر روز جمعه پس از يك وقفهي يك ساعته برگزار شده بود، گفته بود:«هيچ مخالفت رسمي با پيشنويس قطعنامهي سه كشور اروپايي عليه ايران در اين نشست ابراز نشده است.»
از سوي ديگر نيز سخنگوي هيات ايراني نيز متن جديد قطعنامهي ثبت شده در آژانس را انتخاب مسير رويارويي از سوي اروپاييها خواند.
جواد وعيدي، معاون امور امنيت بينالملل شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، پس از توقف نشست روز گذشته شوراي حكام تصريح كرد:« متني كه اروپاييها در دبيرخانهي شوراي حكام ثبت كردهاند، تغييرات مختصري نسبت به متن دوم عناصر ارايه شده از سوي اروپا داشته است.»
وي تصريح كرد:« عدم تعهد، چين و روسيه با ارايه اين قطعنامه مخالفت داشتند؛ چرا كه ميگفتند ارايه اين طرح ديرهنگام صورت گرفته است.»
در ايم ميان كوفي عنان در ديدار با كاندوليزا رايس دربارهي ايران گفتوگو كرد.
پايگاه اينترنتي سازمان ملل با مخابرهي اين خبر افزود: كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل روز گذشته (جمعه) پس از ديدار و مذاكره با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجهي آمريكا به خبرنگاران گفت: ما دربارهي ايران، عراق و افغانستان كه اخيرا انتخابات موفقيتآميزي در آن انجام شده گفتوگو كرديم.
فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجهي فرانسه نيز در گفتوگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به اين سوال كه اقدامات براي واداشتن ايران به رها كردن قابليتهاي هستهيياش را با چه دلايل حقوقي دنبال ميكند، گفت: ايران مانند هر كشور ديگري حق دارد فعاليتهاي هستهيي داشته باشد؛ مشروط بر آنكه اين فعاليتها داراي ماهيت غير نظامي و صلح آميز باشد و به همين علت است كه ما پيشنهاداتي را دربارهي برنامهي هستهيي ايران ارايه كردهايم.
وزير امور خارجهي روسيه نيز ضمن اعلام مخالفت مجدد كشورش با ارجاع پروندهي هستهيي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاكيد كرد: به اعتقاد ما اين مساله هنوز به بنبست نرسيده است.
خبرگزاري روسي نووستي اعلام كرد كه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجهي روسيه بار ديگر مخالفت خود را با ارجاع پروندهي هستهيي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ابراز داشت.
وي در مصاحبهي روز جمعهاش در اين خصوص به خبرنگاران گفت: به نظر ما هنوز اين مساله در آژانس بينالمللي انرژي اتمي به بن بست نرسيده است.
وزير امورخارجهي روسيه تاكيد كرد: آژانس مسلما حق دارد که بر اساس دلايلي از ايران انتقاد کرده و ايران را به همکاري فعالتر در حل مشکلات اين پرونده دعوت نمايد.
روزنامهي گاردين نيز در همين ارتباط نوشت:« بحران بر سر برنامهي هستهيي ايران شب گذشته و زماني كه آلمان، فرانسه و انگليس خواستند پروندهي هستهيي اين كشور به شوراي امنيت گزارش داده شود به بروز شكافهايي بينالمللي انجاميد.»
اين روزنامهي انگليسي ادامه داد:« سه كشور اروپايي در نشستي پشت درهاي بسته كه حاضران آن را تنشزا توصيف كردهاند قطعنامهاي را در شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي به ثبت رساندند كه ايران را به معاهدهي منع گسترش سلاحهاي هستهيي پايبند نميداند و به طور تلويحي جريان هستهيي اين كشور را تهديدي براي صلح و ثبات بينالمللي ميداند.»
اين روزنامه به نقل از مقامات عالي رتبهي حاضر در اين نشست افزود:« به رغم اين كه اتحاديهي اروپا خود را متحد نشان ميدهد انگليس و فرانسه و آلمانها در خصوص اين اقدام دچار اختلاف بودند. زيرا انگليسيها خط مشي سخت حمايت شده از سوي آمريكا را دنبال ميكردند.»
به هر حال قطعنامه پيشنهادي اروپاييان سرانجام در نشست شنبه شب به تصويب رسي كه متن كامل و نهايي شده آن به شرح زير ميباشد:
a) يادآور ميشود قطعنامههاي مصوبهي شورا را در 11 اوت 2005 (GOV/64/2005) و 29 نوامبر 2004 (GOV/90/2004) و 18 سپتامبر 2004 (GOV/79/2004) و 18 ژوئن 2004 (GOV/49/2004) و 13 مارس 2004 (GOV/21/2004) و 26 نوامبر 2003 (GOV/81/2003 ) و در تاريخ 12 سپتامبر 2003 (GOV/64/2003) و بيانيهي شورا در 19 ژوئن 2003 (Gov/OR.1072) و نتايج رياست شورا در مارس 2005 (/Gov) و 25 ژوئن 2005 (/Gov)
b )يادآور ميشود كه بند IV معاهدهي منع اشاعهي سلاحهاي هستهيي تصريح ميكند كه هيچ چيزي در معاهده نبايد به عنوان تاثير گذار بر حقوق لاينفك تمامي اعضاي معاهده براي توسعهي تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هستهيي براي مصارف صلح آميز بدون تبعيض و مطابق با بندهاي I و II معاهده تفسير شود.
c) از مدير كل و دبيرخانه به جهت اقدام حرفهاي و بيطرفانهشان براي تحقق توافقنامهي پادمان در ايران به منظور حل مسائل پادماني باقيمانده در ايران و راستي آزمايي اجراي تعليق در ايران تقدير ميكند.
d) يادآور ميشود قصورهاي ايران در تعدادي موارد طي دورهي طولاني از زمان را در عمل به الزاماتش بر اساس توافقنامهي پادمانهاي ان. پي.تي (INFCIRC214) در رابطه با گزارش مواد هستهيي، پردازش و استفاده از آن و نيز اعلام تاسيساتي كه در آنها چنين موادي پردازش و انبار ميشوند، همانطور كه دبيركل در گزارشGOV/2003/75 مورخ 10 نوامبر 2003 گزارش كرده و در GOV/2005/67 مورخ 2 سپتامبر 2005 تاييد كرده است؛
e) همچنين يادآوري ميكند همانطور كه دبيركل در گزارش GOV/2004/83 مورخ 15 نوامبر 2004 گزارش كرده است، همكاري ايران با آژانس با پنهانكاري گسترده، اطلاعات گمراهكننده و تاخير در دسترسي به مواد و تاسيسات هستهيي مشخص شده است وياد آور ميشود همانطور كه شورا در قطعنامهي Gov/81/2003 ابراز تاسف كرده است، سياست پنهانكاري ايران به نقضهاي بسياري در الزامش مبني بر پايبندي به توافقنامهي پادمان انجاميده است؛
f) يادآور ميشود كه دبير كل در گزارشش به شوراي حكام در تاريخ 2 سپتامبر 2005 خاطر نشان كرده است كه پيشرفتهاي خوبي در جبران نقصهاي صورت گرفته از ايران مشاهده و در توانايي آژانس براي تاييد برخي جنبههاي خاص در بيانيه اخير ايران انجام شده است.
g) خاطرنشان ميكند كه همانطور كه مدير كل گزارش كرده است، آژانس پس از دو سال و نيم بازرسيها و تحقيقات فشرده هنوز در موقعيتي نيست كه برخي مسايل به تعويق افتادهي مهم را روشن سازد و اينكه شفافسازي كامل ايران ضروري و مقتضي است؛
h) ترديد نسبت به انگيزههاي ايران در شكست در ارائهي اظهاريههاي مهم طي يك دورهاي طولاني از زمان و در دنبال كردن سياست پنهان كاري تا اكتبر 2003؛
i) نگراني از وقفههاي مستمر در درك آژانس از وجوه حساس اشاعه در برنامهي هستهيي ايران؛
j) يادآور ميشود تاكيد مطرح شده در قطعنامههاي پيشين درخصوص اهميت اقدامات اعتماد ساز را و اينكه قطعنامههاي پيشين تاكيد كردند كه تحقق كامل و پايدار خاطرنشان شده به مدير كل در 14 نوامبر 2004 به عنوان اقدامي داوطلبانه و غير الزامآور از نظر حقوقي كه بايد به وسيلهي آژانس مورد راستي آزمايي قرار گيرد، براي پاسخگويي به مسايل باقيمانده ضروري است؛
k) عميقا نسبت به اينكه ايران تاكنون نه تنها در رعايت خواستهي شورا در قطعنامهي 11 اوت 2005 براي دوباره برقرار كردن تعليق كامل تمامي فعاليتهاي مربوط به غني سازي از جمله توليد مواد خوراك از جمله از طريق آزمايشات يا توليد در تاسيسات فرآوري اورانيوم شكست خوردهاست
l) همچنين ابراز نگراني ميكند كه ايران تاكنون در رعايت درخواستهاي مكرر براي تصويب پروتكل الحاقي و تجديد نظر در تصميماش براي ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين شكست خورده است، در حالي كه چنين اقداماتي به اعتماد سازي درخصوص ماهيت منحصرا صلحآميز برنامهي هستهيي ايران كمك خواهد كرد؛
m) خاطرنشان ميكند كه دبيركل گزارش كرده است كه آژانس به "پيگيري اطلاعات مربوط به برنامهي هستهيي ايران و فعاليتهايي كه ميتواند به آن برنامه مربوط باشد ادامه ميدهد" و "صلاحيت حقوقي آژانس براي دنبال كردن راستيآزمايي فعاليتهاي احتمالي مربوط به سلاحهاي هستهيي محدود است" (gov/2005/67)؛
n) حمايت از اظهارات دبيركل به عنوان بررسي ويژه موضوع
o) خاطرنشان ميكند كه آژانس در موقعيتي نيست كه نتيجه بگيرد هيچگونه مواد و فعاليت هستهيي اعلام نشدهاي در ايران وجود ندارد،
1) تشخيص ميدهد قصورها و نقضهاي بسيار ايران در الزاماتش مبني بر پايبندي به توافق پادمانهاي NPT همان طور كه در GOV/2005/75 توضيح داده شده است، در چارچوب بند XII.C اساسنامهي آژانس برابر با عدم پايبندي است
2) هم چنين تشخيص ميدهد كه سابقهي پنهان كاري فعاليتهاي هستهيي ايران كه در گزارش مديركل اشاره شده است، ماهيت اين فعاليتها، مسايلي كه در جريان راستي آزمايي آژانس در بيانيههاي اعلام شده از سوي ايران از سپتامبر 2002 تاكنون روشن شده است و عدم اعتماد حاصله نسبت به اينكه برنامهي هستهيي ايران منحصرا داراي اهداف صلح آميز است به پرسشهاي انجاميده است كه در چارچوب صلاحيت شوراي امنيت به عنوان سازماني است كه مسووليت اصلي حفظ صلح و امنيت بينالمللي را عهدهدار است؛
3- از دبيركل ميخواهد به اقداماتش براي اجراي اين قطعنامه و قطعنامههاي پيشين ادامه دهد و هر گونه اقدامات بعدي مربوط به مسايل مطرح شده در گزارش دوم سپتامبرش (GOV/2005/67) را به شورا كه به جدول زماني و چارچوب گزارش مورد نياز بر اساس بند XIIC و اطلاعيهي مورد نياز بر اساس بند III.B.4 خواهد پرداخت، گزارش دهد.
4. در راستاي كمك به دبير كل براي حل مسايل باقي مانده و ارايهي تضمينهاي لازم، از ايران ميخواهد:
(i) اقدامات شفافساز مورد درخواست دبيركل در گزارشش را كه به فراتر از مطالبات رسمي توافق پادمانها و پروتكل الحاقي بسط داده شده اجرا كند و ارايهي دسترسي به اشخاص، اسناد مربوط به اجرا، تجهيزات با استفاده دوگانه، مكانهاي نظامي، تحقيقاتي و مكانهاي خاص فراهم كند.
(ii) تعليق كامل و پايدار تمامي فعاليتهاي مربوط به غني سازي همانطور كه در GOV/2005/67 آمده است و فعاليت بازفرآوري را دوباره برقرار سازد.
(iii) در ساخت راكتور تحقيقاتي كه با آب سنگين كار ميكند تجديد نظر كند.
(iv) بيدرنگ پروتكل الحاقي را به طور كامل تصويب و اجرا كند.
(v) تا تكميل و تصويب پروتكل الحاقي به عمل مطابق با شرايط پروتكل الحاقي بر اساس الگويي پروتكل الحاقي كه در 18 دسامبر 2003 امضا كرده است عمل كند.
5. از ايران ميخواهد تعهداتش را به طور كامل رعايت كند و به روند مذاكراتي كه در دو سال اخير پيشرفت خوبي داشته است ادامه دهد.
6. از دبير كل ميخواهد به اقداماتش براي اجراي توافقنامهي پادمان در ايران، اجراي مشروط پروتكل الحاقي و دنبال كردن اقدامات شفاف ساز بيشتر مورد نياز آژانس براي قادر شدن به بازسازي سابقه و ماهيت تمامي وجوه فعاليتهاي هستهيي گذشتهي ايران و جبران كمبود اعتماد ايجاد شده ادامه دهد.
7. تصميم ميگيرد كه موضوع هم چنان دنبال شود.