آفتابنیوز : آفتاب: سال 90 درحالی سپری شد که روزانه پنج هزار و 497 خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شد. این در حالی بود که بسیاری از این خودروها همچنان به تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ضدقفل و کیسه هوا مجهز نشدهاند و نبود آنها از مهمترین عوامل حوادث مرگبار تصادفات رانندگی بود.
ورود خودرو به چرخه حمل و نقل مستلزم طی شدن فرآیند خاصی است که متاسفانه در کشور رعایت نشده و این روند دربرخی موارد برای رسیدن خودروسازها به منافعشان تغییر کرده و قانون زیر پا گذاشته می شود. جنجال وانت پیکان در سال گذشته و دستور دولت برای شماره گذاری این خودرو ناایمن یکی از مهمترین موارد دور زدن قانون بود.
همچنین با وجود اینکه طبق قانون خودروی پراید باید در سال 89 مجهزبه ترمز ضد قفل و در سال 90 مجهز به کیسه هوا می شد با مصوبه دولت شرکتهای تولید کننده این خودرو توانستند تا مهرماه امسال برای نصب این تجهیزات مهلت بگیرند. تجهیزاتی که در تصادفات تا 70 درصد می تواند مانع کشته شدن فرد شود و اگر یک روز زودتر نصب شود می تواند از مرگ یک هموطن نیز جلوگیری کند.
تردد 40 میلیون خودرو در سال 99
لزوم توجه به ساخت راههای ایمن
در حال حاضر بیش از 14 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند و در سال گذشته نیز روزانه پنج هزار و 497 خودرو شماره گذاری شد. همچنین سالانه نزدیک به دو میلیون خودرو جدید وارد چرخه حمل و نقل می شود که بر اساس پیش بینیها تا انتهای دهه 90 نزدیک به 40 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند که علاوه بر ایمنی خود خودرو نیاز به راههای ایمن دارند. از سوی دیگر طبق برنامه چهارم توسعه باید تا سال 89 تمامی نقاط حادثه خیز جادههای کشور توسط سازمان راهداری برطرف می شد این در حالی است که با وجود آغاز برنامه پنجم توسعه همچنان بیش از دو هزار نقطه حادثه خیز در جادهها وجود دارد به طوریکه راه و خودرو دو عامل و دو اصل مهم در وقوع و کاهش تلفات و تصادفات محسوب میشوند.
سال گذشته در حالی تلفات رانندگی به 20 هزار نفر رسید که نقش خودرو و راه در این کاهش نامحسوس و کمرنگ بود. به نظر می رسد در صورتیکه این دو مقوله در کنار فرهنگسازی به رشد کافی نرسند، تلفات رانندگی نیز کاهش نمی یابد.
روزانه چهارهزار و پانصد نفر راننده می شوند
براساس آمارهای ارائه شده از سوی پلیس راهور روزانه چهارهزار و 575 نفر در کشور گواهینامه جدید می گیرند و به عنوان راننده وارد چرخه حمل و نقل می شوند. رانندگانی که درصورت نداشتن مهارت کافی می توانند چاشنی بروز حوادث ناگوار باشند. به همین منظور صدور گواهینامه در قانون جدید راهور تغییر کرد و دیگر راننده ای بدون داشتن تجربه و مهارت کافی نمی تواند گواهینامه بگیرد. سال گذشته روزانه دو هزار و 191 نفر نیز گواهینامه رانندگی گرفتند.
به گزارش مهر، با این همه به نظر می رسد در سال جدید نیز برای کاهش تلفات رانندگی باید علاوه بر اجرای صحیح قانون، برای تولید خودروی ایمن و راه ایمن چاره اندیشی کرد. راه و خودرویی که در سایه مسئولیت پذیری مسئولان می توان به آن دست یافت.