کد خبر: ۱۵۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۲

پاکستان موشک 'با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای' آزمایش کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پاکستان یک فروند موشک میان برد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرده است. 

روز چهارشنبه، ۶ اردیبهشت (۲۵ آوریل)، ارتش پاکستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند موشک میان برد به نام "شاهین - یک آ" را که نمونه بهینه سازی شده موشک های از نوع شاهین است با موفقیت پرتاب کرده است. 

براساس این گزارش، موشک جدید که قابلیت حمل کلاهک معمولی و هسته ای را دارد، از داخل خاک پاکستان به هدفی در داخل اقیانوس هند شلیک شد و به هدف اصابت کرد. 

منابع نظامی پاکستان گفته اند که شاهین - یک آ در مقایسه با موشک های قبلی از نوع شاهین از برد بیشتری برخوردار است و به گفته کارشناسان، هدف‌هایی تا فاصله هفتصد و پنجاه کیلومتری در برد آن قرار دارد. 

به این ترتیب، هدف هایی در عمق خاک هند، رقیب اصلی پاکستان در منطقه، در تیررس موشک جدید است. 

سخنگوی ارتش پاکستان گفته است که تولید نوع بهینه سازی شده شاهین باعث "تحکیم هرچه بیشتر توانمندی پاکستان در زمینه تسلیحات بازدارنده" می شود. 

ماه گذشته، پاکستان یک فروند موشک کوتاه برد جدید از نوع ابدالی را آزمایش کرد.
زرادخانه موشکی پاکستان دارای موشک های برد کوتاه، میان برد و برد بلند است که بعضی از آنها قادر به حمل کلاهک هسته ای است. 

آزمایش موشک جدید پاکستان کمتر از یک هفته پس از آن گزارش می شود که هند اعلام کرد که یک فروند موشک بردبلند میان‌قاره‌ای را با موفقیت آزمایش کرده است.

برد موشک جدید هند، که قادر به حمل کلاهک هسته ای است، پنج هزار کیلومتر گزارش شده که به این ترتیب، علاوه بر پاکستان، برای اولین بار چین را در تیررس هند قرار می‌دهد. 

دولت هند گفته است که این موشک تا دو سال آینده کاملا عملیاتی خواهد شد. 

در حال حاضر، علاوه بر هند، تنها پنج عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - دارای موشک‌های میان‌قاره‌ای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای هستند. 

هند و پاکستان هر دو دارای تسلیحات اتمی هستند و از زمان کسب استقلال از بریتانیا، دارای اختلاف ارضی بوده اند و از سال ۱۹۴۷ تا کنون، بین دو کشور سه جنگ تمام‌عیار روی داده است. 

معمولا هر دو کشور به طور مرتب گزارش هایی از آزمایش های موشکی منتشر می‌کنند هر چند به منظور جلوگیری از بروز سوء‌تفاهم و واکنش پیش بینی نشده، طرف مقابل را پیشاپیش از انجام چنین آزمایش هایی آگاه می سازند. 

دولت های هند و پاکستان زرادخانه های موشکی و اتمی خود را عوامل "بازدارنده" جنگ می دانند که در واقع، بخشی از رقابت نظامی و تسلیحاتی دو کشور است. 

به دلیل چندین دهه خصومت بین هند و پاکستان، که نشانه ای هم از حل و فصل آن دیده نمی شود، افکار عمومی در هر دو کشور به شدت نسبت به پیشرفت طرف مقابل در زمینه های تسلیحاتی حساس است و به همین دلیل نیز، انتظار می رود موفقیت تسلیحاتی هر یک از دو کشور، واکنش مشابه طرف دیگر را در پی آورد.
 
هند علاوه بر پاکستان، با چین نیز دارای اختلاف مرزی است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ به رویارویی نظامی دو کشور منجر شد. 

هند خود را یک قدرت عمده آسیایی می داند و در این نقش، چین را رقیب منطقه ای خود محسوب می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین